IPPP1-443-41/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-41/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawiania wewnętrznych faktur korygujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od belgijskiego przedstawiciela podatkowego firmy szwajcarskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawiania wewnętrznych faktur korygujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od belgijskiego przedstawiciela podatkowego firmy szwajcarskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka współpracowała z dostawcą maszyn (obrabiarek) mającym siedzibę w Szwajcarii; była przedstawicielem (dealerem) tego dostawcy na teren Polski, kupując od tego dostawcy maszyny i odsprzedając je klientom w Polsce. W ramach współpracy Spółka importowała od tegoż dostawcy części zamienne w oparciu o dokumenty celne SAD. Po pewnym czasie, celem ułatwienia sprowadzania części zamiennych, niektóre transporty tych części były sprowadzane za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego w B, ustanowionego przez tegoż dostawcę szwajcarskiego; tenże przedstawiciel podatkowy posługiwał się numerem identyfikacyjnym VAT nadanym przez państwo belgijskie. Z tytułu sprowadzania tych części zamiennych Spółka otrzymywała dokumenty SAD importowe oraz faktury handlowe od przedstawiciela podatkowego w B, w oparciu o które wystawiała własne faktury WNT i rozliczała podatek VAT zawarty w tych dokumentach. Otrzymane części były księgowane na koncie magazynowym, a zobowiązania pieniężne względem dostawcy szwajcarskiego z tytułu otrzymanych części powiększały globalne saldo zobowiązań z tytułu współpracy z tym dostawcą i były zbiorczo rozliczane w toku współpracy handlowej, to jest w ramach rozliczeń z tytułu sprzedaży maszyn. Nabyte części zamienne nie były księgowane w koszty uzyskania przychodów z tytułu samego tylko nabycia przez Spółkę ale w momencie osiągnięcia przychodów z odsprzedaży tych części bądź ich wydania klientowi w ramach naprawy urządzenia. W ten sposób Spółka starała się przyporządkować koszty uzyskania przychodów z tytułu nabycia tych części do momentu uzyskania przychodów odpowiadających poniesionym kosztom. W ostatnim czasie Spółka całkowicie zamknęła współpracę z tym dostawcą i nie sprowadza juz od niego żadnych towarów. W ramach likwidacji magazynu części zamiennych tegoż dostawcy strony umówiły się, iż Spółka dokona wywozu tych części bezpośrednio do Szwajcarii w zamian za co otrzyma od dostawcy szwajcarskiego dokumenty "c.n" obejmujące m.in. numery identyfikacji VAT dostawcy oraz Spółki, kwoty korygowane oraz oznaczenie, iż dokument wystawiono na okoliczność wewnątrzwspólnotowego nabycia i właściwy raport intrastat dla organów celnych ma być przygotowany przez Spółkę. Stosownie do poczynionych uzgodnień Spółka dokonała wywozu towaru do Szwajcarii (poza Unię Europejską) w oparciu o wystawioną fakturę pro-forma, nie będącą fakturą VAT, gdyż Spółka potraktowała ten wywóz jako zwrot towaru do wystawcy w wyniku zakończonej współpracy, nie zaś jego sprzedaży. Spółka otrzymała też SAD eksportowy oraz wspomniane dokumenty "credit notes". Spółka nie ujęła SAD-u eksportowego dla celów obrotu z tytułu eksportu (opodatkowanego stawką 0%), gdyż obrót ten nie powstał zdaniem Spółki z tytułu sprzedaży ale uzgodnionego zwrotu towarów. Otrzymane dokumenty "c.n" Spółka potraktowała jako podstawę wyłącznie do wyksięgowania wywiezionych towarów z magazynu oraz zmniejszenia (umorzenia) tych zobowiązań wobec dostawcy szwajcarskiego które wynikały z wcześniejszego nabycia wspomnianych części zamiennych. Na wniosek Spółki organ podatkowy - Naczelnik Drugiego MUS w wydanej i prawomocnej interpretacji stwierdził, iż Spółka dokonując zwrotu towaru zakupionego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) - powinna wystawić wewnętrzną fakturę korygującą wartość uprzednio dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia tego towaru oraz dokonać odpowiedniej korekty deklaracji (VAT-7) oraz informacji podsumowującej (VAT-UE), w których wykazała to nabycie (postanowienie Naczelnika II MUS z dnia 16 maja 2007 r. sygn. 1472/RPP1/443-1 56/07/KUP załączone do niniejszego wniosku). Równocześnie na dokumentach "c - n" przysłanych Spółce od dostawcy szwajcarskiego po zwrotnym odesłaniu mu towaru przez Spółkę, tenże dostawca szwajcarski wskazał innego przedstawiciela podatkowego w Belgii aniżeli ten, który uprzednio przysyłał Spółce towary. Stało się tak, ponieważ w okresie pomiędzy nabyciem przez Spółkę wspomnianych części zamiennych w ramach WNT, a zwrotem towaru do dostawcy szwajcarskiego - tenże dostawca dokonał w B zmiany podmiotu (spółki), która pełniła funkcję jego przedstawiciela podatkowego. Nowy przedstawiciel podatkowy ma oczywiście również inny numer indentyfikacyjny VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawienie wewnętrznych faktur korygujących WNT przez Spółkę na skutek zwrotnego odesłania towarów powinno dotyczyć dotychczasowego (dawnego) przedstawiciela podatkowego w B, od którego Spółka nabyła towary i wystawiła w związku z tym faktury wewnętrzne WNT, bez względu na obecne brzmienie dokumentów credit - notes od dostawcy szwajcarskiego.

Zdaniem wnioskodawcy bez względu na zmianę przedstawiciela podatkowego w B przez dostawcę szwajcarskiego, któremu Spółka odesłała towary - faktury wewnętrzne WNT "zerujące" obrót z tego tytułu, powinny być wystawione z oznaczeniem tego przedstawiciela podatkowego w B, od którego Spółka nabywała towary (części zamienne) w dacie ich nabycia, a nie tego, który jest właściwy na chwilę zwrotu (korekty). Z uwagi na konieczność rzetelnego sporządzenia korekty deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej należy dokonać wyksięgowania obrotu z tym podatnikiem zagranicznym (przedstawicielem podatkowym), od którego dokonano nabycia, bez względu na to, iż w międzyczasie podatnik ten (przedstawiciel podatkowy) się zmienił. W innym przypadku obrót ten zostałby nieprawidłowo wyksięgowany, a w szczególności salda obrotu nie byłyby zerowe (w stosunku do jednego podatnika - dotychczasowego Spółka miałaby nadal saldo obrotu dodatnie, a w stosunku do drugiego - obecnego - saldo to byłoby ujemne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze.

W myśl § 16 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

Numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

Dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

Kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

Kwotę zmniejszenia podatku należnego

Stosownie do § 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku VAT.

Przepis § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia stanowi, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

Imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

Numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

Dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

Zgodnie z § 25 ust. 1 cyt. rozporządzenia, przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 rozporządzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku VAT, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

W myśl § 25 ust. 2 rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

W świetle wyżej powołanych przepisów ustawy oraz rozporządzenia stwierdzić należy, że faktury korygujące powinny zawierać w szczególności dane zawarte również w fakturach pierwotnych. W omawianym stanie faktycznym fakturami pierwotnymi są faktury handlowe dokumentujące dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru od przedstawiciela podatkowego w Belgii. Ponadto z przepisów tych wynika, iż wystawiane przez podatnika, z tytułu zwrotu towarów sprzedawcy, wewnętrzne faktury korygujące, powinny zawierać dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, a więc: nazwy i adresy - podatnika i sprzedawcy, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury pierwotnej (wewnętrznej, potwierdzającej dokonanie WNT).

Nadmienić należy, że stosownie do § 25 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia, faktura wewnętrzna może nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. W związku z tym wewnętrzna faktura korygująca również nie musi zawierać tego elementu.

W podsumowaniu stwierdzić należy, iż wystawienie wewnętrznych faktur korygujących musi dotyczyć sprzedawcy wskazanego w pierwotnych fakturach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, tak aby dane z wewnętrznych faktur korygujących miały pokrycie w fakturach wewnętrznych - potwierdzających dokonanie WNT przez Spółkę.

Biorąc to pod uwagę, dla wypełnienia dyspozycji ww. przepisów, wystawienie wewnętrznych faktur korygujących WNT przez Spółkę, na skutek zwrotnego odesłania towarów do sprzedawcy, powinno dotyczyć dawnego przedstawiciela podatkowego w Belgii, od którego Spółka je nabywała. Takie rozwiązanie umożliwi również prawidłowe uregulowanie rozrachunków Wnioskodawcy z tym podatnikiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl