IPPP1-443-405/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-405/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 4 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik wskazuje, iż pierwsze zasiedlenie i ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu nastąpiło w 1984 r.. Po wygaśnięciu tytułu prawnego do zajmowanego lokalu w 2006 r., o prawo to ubiegała się córka członka, która wspólnie z nim zamieszkiwała. Jako osobie bliskiej, zostało to prawo przyznane i ustanowione 8 listopada 2007 r.. Wkład mieszkaniowy został wniesiony przed tą datą. W dniu 22 listopada 2007 r. osoba, która to prawo lokatorskie nabyła wystąpiła do Spółdzielni o przeniesienie na jej rzecz własności lokalu. Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy czynność ta od 1 stycznia 2008 r. podlega opodatkowaniu stawką 7%. Podstawą do opodatkowania jest wartość rynkowa lokalu pomniejszona o zwaloryzowany wkład mieszkaniowy. Wycena lokalu została dokonana przez rzeczoznawcę majątkowego. Wkład lokatorski stanowi 50% wartości lokalu, pozostałe 50% jest podstawą do naliczenia podatku VAT. Strona jako płatnik winna go pobrać i odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego, wystawiając na tę okoliczność fakturę VAT. Elementem faktury jest kwota netto, podatek naliczony, kwota brutto do zapłaty, którą nigdy nie może być należnością Podatnika, gdyż nie zostanie zapłacona. Technicznie nie ma możliwości zaewidencjonowania tej czynności w urządzeniach księgowych, tym samym ujęcia w rejestrze VAT sprzedaży.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o spółdzielniach mieszkaniowych członek, który wystąpił o przeniesienie na jego rzecz odrębnej własności lokalu zobowiązany jest do spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu przypadającego na jego lokal, spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy, spłatę zadłużenia, o których mowa w art. 4 ust. 1 tej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie na rzecz członka posiadającego lokatorskie prawo do lokalu prawa odrębnej własności w budynku, w którym zasiedlenie po raz pierwszy nastąpiło w 1984 r. podlega od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu 7% stawka VAT.

Jeżeli tak, to jak technicznie powinna być czynność ta udokumentowana i ujęta w rejestrze sprzedaży.

Zdaniem Spółdzielni przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, jako towar używany, na podstawie art. 2 ust. 14 - pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1984 r..

Spółdzielnia stoi na stanowisku, że na powyższą czynności nie może być wystawiona faktura VAT, tym samym pobrany i odprowadzony podatek, gdyż nie zostaje spełniony żaden z warunków art. 7 i art. 8 ustawy. Podatnik podkreśla, ze ustanowienie po raz pierwszy prawa do tego samego lokalu nastąpiło w 1984 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ww. zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu i pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1984 r.. Ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu zostało ustanowione w 2007 r. na rzecz córki, zamieszkałej razem z członkiem spółdzielni. przyznane na rzecz córki członka spółdzielni, która wspólnie z nim zamieszkuje.

W przedmiotowej sprawie zatem ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Strona wskazała, iż przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność jest zwolnione z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zauważyć należy, iż powołany przez Stronę przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem ze w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Wskazany przez Wnioskodawcę przepis nie odnosi się do lokali mieszkalnych, co wynika wyraźnie z zapisu " z zastrzeżeniem pkt 10...", a zatem nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe, gdyż czynność przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność (ustanowionego, dla osoby zamieszkującej z członkiem spółdzielni) nie jest czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług, lecz nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy wyżej wskazanego art. 153 ust. 2.

Wobec powyższego bezprzedmiotowe staje się pytanie Strony w zakresie udokumentowania czynności przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl