IPPP1-443-403/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-403/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), na wezwanie tut. Organu z dnia 30 maja 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleń lotniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleń lotniczych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 czerwca 2011 r., złożonym w dniu 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi jako ośrodek szkolenia lotniczego. Spółka zawiera umowy z potencjalnymi klientami o szkolenie, stosownie do zapotrzebowania i zainteresowania usługami. Zawsze Spółka podpisuje umowę o szkolenie zawodowe.

Przedmiot umowy opisuje tytuł, jaki finalnie chce uzyskać kursant poprzez licencję pilota zawodowego CPL (A) lub licencja pilota liniowego ATPL (A) lub ewentualnie wskazuje się określone uprawnienia zawodowe, jak to Spółka podaje poniżej. Szkolenie to składa się z kilku modułów, przy czym każdy moduł jest realizowany, jako całościowe i kompletne zadanie, mające z jednej strony przymiot kompletności w danym module, ale i jednocześnie niezbędny jest dany moduł do przystąpienia do szkolenia dalszego modułu, który ma być finałem szkolenia.

Jako pierwszy moduł dla kursantów, którzy nie mają żadnych uprawnień jest moduł na licencję na pilota samolotowego turystycznego, gdyż ten moduł jest konieczny, aby przystąpić do dalszego modułu na pilota zawodowego. Takie zasady wynikają z przepisów prawa i Spółka nie ma prawa ich zmieniać, czyli nie ma prawnych możliwości, aby szkolić się na pilota z licencjami zawodowymi, jak nie ma się licencji na pilota samolotowego turystycznego. Także dalsze uprawnienia są możliwie do zdobycia po uzyskaniu tej pierwszej wyjściowej licencji. Co prawda istnieje ryzyko przerwania szkolenia z przyczyn leżących po stronie kursanta (zmiana stanu zdrowia, niepłacenie wynagrodzenia za szkolenie, niezdanie egzaminu lub nieprzystąpienie do egzaminu za dany etap), ale na chwilę zawarcia umowy, takie okoliczności nie są przewidywane przez strony umowy. Są to ryzyka losowe. Wynagrodzenie za szkolenia jest płacone etapami, stosownie do postępu szkolenia, lub z góry za całe szkolenie. Zależy to od zdolności finansowych kursanta.

Proces szkolenia pilotów samolotowych składa się, bowiem z kilku etapów, począwszy od szkolenia podstawowego a kończąc na szkoleniach zaawansowanych, które niezbędne są w lataniu zawodowym.

Szkolenia zaczynają się kursem teoretycznym (obejmującym w zależności od trybu nauki określoną ilość godzin wykładów oraz ćwiczeń m.in. z takich przedmiotów jak zasady lotu, meteorologia, nawigacja, prawo lotnicze, procedury ruchu lotniczego, łączność radiowa itp.), po czym następuje część praktyczna szkolenia (obejmującą określony czas lotu i składa się z kilku etapów, między innymi z: podstawowej nauki pilotażu, nauki lotów bez widoczności oraz przelotów nawigacyjnych).

Każdy z etapów szkolenia kończy się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu tak teoretycznego, jak i praktycznego (wymagane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego).

Ostatecznie szkolenie kończy się egzaminem państwowym teoretycznym i praktycznym składanym przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Po zdaniu egzaminu uczestnik kursu otrzymuje licencję, która uprawnia do podjęcia lotów, zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z posiadanej licencji i jednocześnie uprawnia do dalszego doszkalania, celem uzyskania uprawnień i licencji wyższego rzędu. Stąd od woli zainteresowanego zależy czy zakończy szkolenia na etapie uzyskania licencji niższego szczebla, czy też będzie dalej kontynuował szkolenie.

Szkolenie rozpoczyna się od uzyskania licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A) oraz uprawnień wpisywanych do niej. Dalej, przy posiadaniu tych uprawnień, pilot z licencją turystyczną PPL (A) może rozpocząć szkolenie do uzyskanie licencji zawodowych CPL (A) i ATPL (A) oraz uprawnień wpisywanych do nich. Cykl każdego szkolenia jest taki sam: szkolenie teoretyczne, praktyczne, egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Spółka z o.o. oferuje szkolenia teoretyczne i praktyczne w zakresie:

* licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A),

* licencji pilota samolotowego zawodowego CPL (A),

* licencji pilota liniowego ATPL (A),

* uprawnień instruktora pilotażu FI (A),

* uprawnień instruktora typu TRI (A),

* uprawnienia do lotów wg wskazań przyrządów IR (A),

* uprawnienia instruktora w lotach wg wskazań przyrządów IRI (A),

* przedłużania i wznawiania uprawnień,

* przeszkalania na nowy typ lub klasę samolotu jednosilnikowego i wielosilnikowego, z załogą jednoosobową i wieloosobową,

* szkolenia w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej MCC.

Spółka prowadzi szkolenia zgodnie z posiadanymi uprawnieniami, wymaganymi przepisami prawa. Zgodnie, bowiem z zapisami art. 160 ustęp 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. prawo lotnicze podjęcie i wykonywanie działalności w lotnictwie cywilnym w zakresie szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania licencji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niej dodatkowych uprawnień wymaga uzyskania certyfikatu. Ustęp 2 tej regulacji stanowi, że wydanie certyfikatu musi być poprzedzone procesem certyfikacji, który jest sprawdzeniem trwałej zdolności podmiotu do bezpiecznego wykonywania określonej działalności lotniczej. Regulacja art. 161 ustęp 1 i 2 prawa lotniczego stanowi, że certyfikację przeprowadza Prezes Urzędu Lotniczego i pozytywny wynik sprawdzenia spełnienia wymagań stwierdza wydaniem certyfikatu.

W dniu 30 czerwca 2009 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał Spółce uprawniający do prowadzenia Ośrodka certyfikat. Kopie posiadanych Certyfikatów Spółka załącza w załączeniu.

Certyfikat ten potwierdza, że Spółka jest zdolna do prowadzenia działalności lotniczej w zakresie szkolenia personelu lotniczego.

Szkolenie prowadzone jest według Instrukcji oraz programów szkolenia, którą zatwierdza Prezes Urzędu Lotniczego.

Spółka z o.o. zwraca się z zapytaniem w zakresie stosowania art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkolenia przeprowadzone przez Spółkę z o.o. zgodnie z posiadanymi uprawnieniami, celem uzyskania:

* licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A),

* licencji pilota samolotowego zawodowego CPL (A),

* licencji pilota liniowego ATPL (A),

* uprawnień instruktora pilotażu FI (A),

* uprawnień instruktora typu TRI (A),

* uprawnienia do lotów wg wskazań przyrządów IR (A),

* uprawnienia instruktora w lotach wg wskazań przyrządów IRI (A),

* przedłużania i wznawiania uprawnień,

* przeszkalania na nowy typ lub klasę samolotu jednosilnikowego i wielosilnikowego, z załogą jednoosobową i wieloosobową,

* szkolenia w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej MCC,

w ustalonych powyżej warunkach szkolenia, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi szkolenia, według powyższego wyliczenia są zwolnione od podatku.

Wynika powyższe z oceny tych usług, jako usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz faktu, że usługi prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla oceny, czy określone usługi będą zwolnione na podstawie powołanego wyżej przepisu od podatku od towarów i usług konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zdaniem Spółki, usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie licencji pilota lub uzyskanie określonych uprawnień mieszczą się co do zasady w usługach kształcenia zawodowego.

Dotyczy to zarówno licencji pilota samolotowego turystycznego, jak innych uprawnień i licencji. Uzyskanie licencji pilota turystycznego jest bowiem obligatoryjnym etapem do prowadzenia dalszego kształcenia w zakresie licencji i uprawnień zawodowych.

Stąd zdaniem Spółki wynagrodzenie za usługi szkolenia we wszystkich oferowanych przez Spółkę zakresach licencji i uprawnień objęte jest zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Każde bowiem szkolenie finalnie doprowadzić powinno do uzyskania uprawnień lub licencji, które pozwalają wykorzystywać te uprawnienia lub licencje zawodowo a forma prowadzenia szkolenia jest ściśle reglamentowana prawnie, tak co do podmiotu uprawnionego, jak i przebiegu samego szkolenia.

Szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie licencji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niej dodatkowych uprawnień objęte jest tak przepisami ustawy prawo lotnicze jak i oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, co oznacza, że spełniona zostaje przesłanka, że usługi te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. jako ośrodek szkolenia lotniczego. Spółka zawiera umowy z potencjalnymi klientami o szkolenie, stosownie do zapotrzebowania i zainteresowania usługami. Zawsze Spółka podpisuje umowę o szkolenie zawodowe.

Przedmiot umowy opisuje tytuł, jaki finalnie chce uzyskać kursant poprzez licencję pilota zawodowego CPL (A) lub licencja pilota liniowego ATPL (A) lub ewentualnie wskazuje się określone uprawnienia zawodowe, jak to podano poniżej.

Szkolenie to składa się z kilku modułów, przy czym każdy moduł jest realizowany, jako całościowe i kompletne zadanie, mające z jednej strony przymiot kompletności w danym module, ale i jednocześnie niezbędny jest dany moduł do przystąpienia do szkolenia dalszego modułu, który ma być finałem szkolenia.

Jako pierwszy moduł dla kursantów, którzy nie mają żadnych uprawnień jest moduł na licencję na pilota samolotowego turystycznego, gdyż ten moduł jest konieczny, aby przystąpić do dalszego modułu na pilota zawodowego. Takie zasady wynikają z przepisów prawa i Spółka nie ma prawa ich zmieniać. Także dalsze uprawnienia są możliwie do zdobycia po uzyskaniu tej pierwszej wyjściowej licencji. Co prawda istnieje ryzyko przerwania szkolenia z przyczyn leżących po stronie kursanta (zmiana stanu zdrowia, niepłacenie wynagrodzenia za szkolenie, niezdanie egzaminu lub nieprzystąpienie do egzaminu za dany etap), ale na chwilę zawarcia umowy, takie okoliczności nie są przewidywane przez strony umowy. Są to ryzyka losowe. Wynagrodzenie za szkolenia jest płacone etapami, stosownie do postępu szkolenia, lub z góry za całe szkolenie. Zależy to od zdolności finansowych kursanta.

Szkolenia zaczynają się kursem teoretycznym (obejmującym w zależności od trybu nauki określoną ilość godzin wykładów oraz ćwiczeń m.in. z takich przedmiotów jak zasady lotu, meteorologia, nawigacja, prawo lotnicze, procedury ruchu lotniczego, łączność radiowa itp.), po czym następuje część praktyczna szkolenia (obejmującą określony czas lotu i składa się z kilku etapów, między innymi z: podstawowej nauki pilotażu, nauki lotów bez widoczności oraz przelotów nawigacyjnych).

Każdy z etapów szkolenia kończy się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu kursu tak teoretycznego, jak i praktycznego (wymagane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego).

Ostatecznie szkolenie kończy się egzaminem państwowym teoretycznym i praktycznym składanym przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Po zdaniu egzaminu uczestnik kursu otrzymuje licencję, która uprawnia do podjęcia lotów, zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z posiadanej licencji i jednocześnie uprawnia do dalszego doszkalania, celem uzyskania uprawnień i licencji wyższego rzędu. Szkolenie rozpoczyna się od uzyskania licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A) oraz uprawnień wpisywanych do niej. Dalej, przy posiadaniu tych uprawnień, pilot z licencją turystyczną PPL (A) może rozpocząć szkolenie do uzyskanie licencji zawodowych CPL (A) i ATPL (A) oraz uprawnień wpisywanych do nich. Cykl każdego szkolenia jest taki sam: szkolenie teoretyczne, praktyczne, egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Spółka z o.o. oferuje szkolenia teoretyczne i praktyczne w zakresie:

* licencji pilota samolotowego turystycznego PPL (A),

* licencji pilota samolotowego zawodowego CPL (A),

* licencji pilota liniowego ATPL (A),

* uprawnień instruktora pilotażu FI (A),

* uprawnień instruktora typu TRI (A),

* uprawnienia do lotów wg wskazań przyrządów IR (A),

* uprawnienia instruktora w lotach wg wskazań przyrządów IRI (A),

* przedłużania i wznawiania uprawnień,

* przeszkalania na nowy typ lub klasę samolotu jednosilnikowego i wielosilnikowego, z załogą jednoosobową i wieloosobową,

* szkolenia w zakresie współpracy w załodze wieloosobowej MCC.

Z okoliczności sprawy wynika ponadto, iż prowadzone przez Spółkę szkolenia osób ubiegających się o uzyskanie licencji członka personelu lotniczego oraz wpisywanych do niej dodatkowych uprawnień objęte jest tak przepisami ustawy prawo lotnicze jak i w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Szkolenie prowadzone jest według Instrukcji oraz programów szkolenia, którą zatwierdza Prezes Urzędu Lotniczego.

Wnioskodawca posiada certyfikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego uprawniający do prowadzenia Ośrodka certyfikat, który potwierdza, że Spółka jest zdolna do prowadzenia działalności lotniczej w zakresie szkolenia personelu lotniczego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy szkolenia lotnicze świadczone przez Spółkę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, każde bowiem szkolenie finalnie doprowadzić powinno do uzyskania uprawnień lub licencji, które pozwalają wykorzystywać te uprawnienia lub licencje zawodowo.

Podkreślić jednak należy, iż ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Z treści art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.) wynika, że do wykonywania lotów i innych czynności lotniczych są uprawnieni wyłącznie członkowie personelu lotniczego oraz osoby uczestniczące w szkoleniu lotniczym prowadzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 4 lit. e) oraz osoby uczestniczące w zajęciach rekreacyjnych na lotniach i paralotniach, prowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, członkiem personelu lotniczego jest osoba, która posiada ważną licencję lub świadectwo kwalifikacji i jest wpisana do państwowego rejestru personelu lotniczego lub innego odpowiedniego rejestru prowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, licencja jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczych. Przepisy niniejszej ustawy w odniesieniu do licencji stosuje się odpowiednio do świadectw kwalifikacji, z zastrzeżeniem art. 95.

Licencje wydaje się odrębnie dla każdego rodzaju specjalności członków personelu lotniczego (art. 94 ust. 4 ww. ustawy - Prawo lotnicze).

Z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2003 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. Nr 165, poz. 1603 z późn. zm.) wynika, że szkolenie lotnicze kandydatów do uzyskania licencji i uprawnień lotniczych wpisywanych do licencji oraz świadectw kwalifikacji prowadzone jest w ośrodkach szkolenia lotniczego, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl § 9 ust. 4 cyt. rozporządzenia, szkolenie lotnicze prowadzi się w ośrodku szkolenia lotniczego będącym samodzielną organizacją lotniczą albo stanowiącym część składową innego podmiotu. W tym drugim przypadku osoba kierująca ośrodkiem szkolenia lotniczego musi być bezpośrednio podporządkowana służbowo osobie kierującej tym podmiotem, chyba że kierownictwo tego podmiotu i jego ośrodka szkolenia sprawuje ta sama osoba.

Szkolenie lotnicze niezarobkowe prowadzi się w organizacjach lotniczych, niebędących ośrodkami szkolenia lotniczego, prowadzących w tym zakresie statutową działalność niezarobkową, wyłącznie dla swych członków (...) (§ 9 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Stosownie do dyspozycji § 10 rozporządzenia, ośrodki szkolenia lotniczego i organizacje wymienione w § 9 ust. 5 mogą prowadzić szkolenie lotnicze tylko w zakresie objętym posiadanym certyfikatem i tylko w okresie jego ważności oraz przy spełnieniu warunków wymienionych w § 11.

Analiza załącznika nr 1 do rozporządzenia, w tym zwłaszcza jego rozdziału drugiego - "Szczegółowe wymagania dla poszczególnych licencji pilotów oraz skoczka spadochronowego zawodowego, dotyczące szkolenia lotniczego, kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki oraz uprawnienia z nich wynikające i uprawnienia lotnicze do nich wpisywane" - prowadzi do wniosku, iż w przypadku posiadacza licencji pilota samolotowego zawodowego, ewentualnie licencji pilota samolotowego liniowego są oni uprawnieni do wykonywania czynności pilota dowódcy i drugiego pilota za wynagrodzeniem (w zakresie przyznanym licencją).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Spółkę usługi szkolenia w zakresie uzyskania licencji pilota samolotowego zawodowego, licencji pilota samolotowego liniowego lub nabycia pozostałych uprawnień zawodowych (szczegółowo wymienionych we wniosku) spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie, poszerzenie i uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Przedmiotem szkoleń jest zdobycie kwalifikacji lotniczych w zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki, bez których wykonywanie lotów i innych czynności lotniczych byłoby niemożliwe.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy - Prawo lotnicze oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie licencjonowania personelu lotniczego, co oznacza, że spełniona jest przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dodatkowo Spółka wskazała, iż posiada certyfikat wydany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego upoważniający do prowadzenia ww. szkoleń.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika ponadto, iż celem przeprowadzanych szkoleń modułowych jest uzyskanie przez kursanta licencji pilota zawodowego lub licencji pilota liniowego lub ewentualnie określonych uprawnień zawodowych, o których mowa we wniosku - każde szkolenie finalnie doprowadzić powinno do uzyskania uprawnień lub licencji, które pozwalają wykorzystywać te uprawnienia lub licencje zawodowo - co oznacza nabycie kwalifikacji zawodowych, mogących być wykorzystywanych w celach zarobkowych osoby, która uzyskała takie kwalifikacje.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r., świadczone przez Spółkę ww. usługi kształcenia zawodowego, w ustalonych warunkach szkolenia przedstawionych w opisie sprawy, których celem jest uzyskanie licencji pilota zawodowego lub licencji pilota liniowego lub ewentualnie określonych uprawnień zawodowych, o których mowa we wniosku, jako prowadzone na podstawie odrębnych przepisów dotyczących branży lotniczej, będą korzystały w całości ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Podkreślić jednak wyraźnie należy, iż w przypadku, gdy celem szkolenia będzie wyłącznie uzyskanie licencji pilota samolotowego turystycznego, wówczas świadczonych przez Spółkę usług szkolenia w zakresie uzyskania licencji pilota samolotowego turystycznego nie można będzie uznać za szkolenia zawodowe, bowiem posiadacze tych licencji nie są uprawnieni do wykonywania lotów za wynagrodzeniem, co wyklucza zarobkowe wykorzystanie posiadanej licencji. W konsekwencji ich świadczenie, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy podlegać będzie opodatkowaniu podstawową, 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do treści art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem to z wyczerpującego opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę musi wynikać stan faktyczny sprawy umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę stanowiska Zainteresowanego wraz z uzasadnieniem tej oceny (art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku oraz wyrażonej przez Wnioskodawcę oceny prawnej tego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Tym samym Organ podatkowy nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku tylko do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl