IPPP1/443-396/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-396/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez zawodników dokumentujących usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku oraz uznania za czynności podlegające opodatkowaniu VAT usługi wykonywane na rzecz sponsorów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawianych przez zawodników dokumentujących usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku oraz uznania za czynności podlegające opodatkowaniu VAT usługi wykonywane na rzecz sponsorów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka P. Sp. z o.o. jest sportową spółką marketingową świadczącą kompleksowe usługi na rzecz sportowców w zakresie marketingu sportowego, w tym w szczególności pozyskiwania sponsorów. Dany sportowiec uczestnicząc w krajowych rozgrywkach ligowych i innych zawodach sportowych, jest osobą rozpoznawalną publicznie, jego wizerunek posiada wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. W związku z faktem, iż wizerunek sportowca może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego, jak i reklamy w innych dziedzinach, P. Sp. z o.o. ("Wnioskodawca") zamierza zawrzeć z danym sportowcem ("Zawodnikiem") umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku ("umowa reklamowa"). Umowa przewiduje wynagrodzenie dla Zawodnika wypłacane w sposób regularny w trakcie obowiązywania umowy. Wnioskodawca posiadając zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie wizerunku Zawodnika, może zawierać odpłatne umowy z innymi podmiotami. Odbiorcami usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku Zawodnika będzie mógł stać się zarówno klub sportowy, z którym Zawodnik związany będzie umową o świadczenie usług sportowych, jak i inne podmioty, w tym też podmioty z którymi klub sportowy zawarł inne umowy o świadczenie usług (w dalszej części wniosku wszystkie te podmioty będą określane jako "Sponsorzy").

W ramach umowy Zawodnik zobowiązuje się współdziałać z Wnioskodawcą w sposób umożliwiający Wnioskodawcy wypełnienie obowiązków wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz innych umów o podobnym charakterze jak również aktywnie uczestniczyć we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku sponsorów w opinii publicznej. W szczególności Zawodnik zobowiązuje się do aktywnego udziału we wszystkich wydarzeniach reklamowych, w Imprezach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku Sponsorów w opinii publicznej, w szczególności poprzez telewizję, radio, i prasę oraz sieć Internet. "Aktywny udział" polegać ma na podejmowaniu przez Zawodnika działań określonych przez Wnioskodawcę a związanych z wykonaniem przez Wnioskodawcę umów reklamowych, sponsorskich oraz innych o podobnym charakterze zawartych z osobami trzecimi, jak również z popularyzacją sponsorów i siatkówki wśród jak najszerszego grona odbiorców, w tym w szczególności eksponowaniu logo, znaków graficznych i reklam produktów Sponsorów na odzieży sportowej i prezentacyjnej w czasie wydarzeń reklamowych, podróży służbowych i innych wyjazdów organizowanych w ramach realizacji umowy, jak również w czasie wywiadów, konferencji prasowych, oficjalnych prezentacji, etc., wręczaniu przez Zawodnika nagród, składaniu przez Zawodnika podpisów na artykułach pamiątkarskich, pozowaniu przez Zawodnika do pamiątkowych fotografii, udziale w konferencjach prasowych, udzielaniu wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych, autoryzowanie wywiadów i tekstów w prasie pod kątem dbałości o dobry wizerunek sponsorów, utrwalania dobrego imienia sponsorów oraz osób z nimi bezpośrednio związanych w kontaktach z mediami, kibicami, zawodnikami i reprezentantami innych klubów, uczestniczenie w innych działaniach związanych z realizacją umów reklamowych zawartych przez Wnioskodawcę.

W związku z obowiązkami Zawodnika wynikającymi z umowy reklamowej, Zawodnik wyraża zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie jego wizerunku, zarówno indywidualnego jak również na tle innych osób. Prawo utrwalania oraz rozpowszechniania Jego wizerunku odnosi się wyłącznie do sytuacji, w których Zawodnik wykonuje obowiązki wynikające z umowy.

Udzielając zgody Zawodnik wyraża zgodę w szczególności na:

a.

dokonywanie bezpośrednich transmisji TV, radiowych i z wykorzystaniem innych technologii,

b.

utrwalanie wizerunku w jakiejkolwiek technice,

c.

utrwalanie w jakiejkolwiek technice imprez odbywających się z udziałem Zawodnika,

d.

wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wytworzenia artykułów pamiątkarskich,

e.

wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wypełnienia obowiązków Wnioskodawcy wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz Innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z umową Zawodnik odpowiada wobec osób trzecich na zasadach ogólnych za szkody spowodowane swym działaniem lub zaniechaniem w związku z wykonywaniem umowy reklamowej.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku jako "podatnik VAT czynny". Nabywane od zawodnika usługi będą służyły wykonywaniu czynności dających prawo do odliczenia VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez danego Zawodnika na usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku.

2. Czy świadcząc usługi na rzecz Sponsorów Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące przedmiot opodatkowania VAT.

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez danego Zawodnika na usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku, gdyż w tym zakresie Zawodnik działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 pkt 1 przywołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jedną z głównych zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest zasada powszechności. Zgodnie z nią podatek VAT płacą wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług, bez względu na odbiorcę i przeznaczenie towaru lub usługi. Ustawa o VAT określa podmioty, które uznawane są za podatników podatku VAT oraz czynności, których wykonanie podlega opodatkowaniu VAT (art. 5 ustawy). Wykaz podmiotów, które uważane są za podatników podatku VAT określony jest bardzo szeroko w artykułach 15-17 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Z przywołanego art. 15 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku decydujące znaczenie ma nie częstotliwość lecz stałość, ciągłość wykorzystywania majątku. Oczywiste jest, że wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych ma miejsce przede wszystkim poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne np. w najem, dzierżawę, udzielenie licencji do korzystania z danej wartości niematerialnej i prawnej itp. Działalnością gospodarczą jest więc także wykorzystanie wizerunku znanych osób do celów reklamowych lub sponsorskich.

W okolicznościach przywołanych w niniejszym wniosku wskazano, że Zawodnik uczestnicząc w krajowych rozgrywkach ligowych i innych zawodach sportowych, jest osobą rozpoznawalną publicznie, jego wizerunek posiada wartość, którą można wykorzystać dla celów marketingowych. W związku z faktem, iż wizerunek sportowca może być wykorzystany zarówno do celów marketingu sportowego, jak i reklamy w innych dziedzinach, Zawodnik zawarł umowę reklamową z Wnioskodawcą świadczącym kompleksowe usługi na rzecz sportowców w zakresie marketingu sportowego, w tym w szczególności w pozyskiwaniu sponsorów.

W ramach umowy Zawodnik zobowiązuje się współdziałać z Wnioskodawcą w sposób umożliwiający Wnioskodawcy wypełnienie obowiązków wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz innych umów o podobnym charakterze jak również aktywnie uczestniczyć we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku sponsorów w opinii publicznej. W szczególności Zawodnik zobowiązuje się do aktywnego udziału we wszystkich wydarzeniach reklamowych, w imprezach służących kształtowaniu korzystnego wizerunku Sponsorów w opinii publicznej, w szczególności poprzez telewizję, radio, i prasę oraz sieć Internet.

W związku z obowiązkami Zawodnika wynikającymi z umowy reklamowej, Zawodnik wyraża zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie jego wizerunku, zarówno indywidualnego jak również na tle innych osób. Udzielając zgody Zawodnik wyraża zgodę w szczególności na dokonywanie bezpośrednich transmisji TV, radiowych i z wykorzystaniem innych technologii, utrwalanie wizerunku w jakiejkolwiek technice, utrwalanie w jakiejkolwiek technice imprez odbywających się z udziałem Zawodnika, wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wytworzenia artykułów pamiątkarskich, wykorzystywanie w jakiejkolwiek technice utrwalonego wizerunku Zawodnika w celu wypełnienia obowiązków Wnioskodawcy wynikających z zawieranych z osobami trzecimi umów reklamowych, sponsorskich oraz innych umów o podobnym charakterze. Powyższe czynności są wykonywane za wynagrodzeniem.

Wszystkie te okoliczności przemawiają za stwierdzeniem, że działania podejmowane przez Zawodnika na podstawie umowy reklamowej mają cechy typowe dla działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu VAT. Odpłatne wyrażenie zgody na utrwalanie i udostępnianie wizerunku danej osoby jest bowiem wykorzystywaniem prawa do wizerunku w sposób ciągły i zorganizowany dla celów zarobkowych. Prawo to odzwierciedla konkretną wartość ekonomiczną i podobnie jak inne wartości niematerialne, może być przedmiotem obrotu handlowego. Zawodnik umożliwiając swojemu kontrahentowi wykorzystanie do celów marketingowych swojego wizerunku działa więc jako podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Mając jednocześnie na uwadze fakt, iż nabywane od Zawodnika usługi reklamowe będą związane z działalnością Wnioskodawcy uprawniającą do odliczenia VAT należy uznać, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty VAT wykazanej na fakturze dokumentującej wykonanie tych usług.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy świadcząc usługi na rzecz Sponsorów Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące przedmiot opodatkowania VAT. Wykorzystanie wizerunku Zawodnika do celów marketingowych i reklamowych jest bowiem, o czym była mowa w pkt 1 wniosku, działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Wnioskodawcą świadcząc usługi reklamowe jako podatnik VAT powinien zatem udokumentować ich wykonanie fakturą VAT naliczając podatek według stawki obowiązującej w danym momencie zgodnie z właściwymi przepisami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył tym samym podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, świadczy kompleksowe usługi na rzecz sportowców w zakresie marketingu sportowego, w tym w szczególności pozyskiwania sponsorów. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z danym sportowcem - zawodnikiem umowę o świadczenie usług reklamowych z wykorzystaniem wizerunku zawodnika. Umowa przewiduje wynagrodzenie dla zawodnika wypłacane w sposób regularny w trakcie obowiązywania umowy. Wnioskodawca posiadając zgodę na utrwalanie oraz rozpowszechnianie wizerunku zawodnika może zawierać odpłatne umowy zarówno z klubem sportowym, jak i z innymi podmiotami. Zgodnie z umową zawodnik odpowiada wobec osób trzecich na zasadach ogólnych za szkody spowodowane swym działaniem lub zaniechaniem w związku z wykonywaniem umowy reklamowej.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wyłączenie poza definicję działalności gospodarczej czynności wykonywanych przez kontrahentów Wnioskodawcy (zawodników), uzależnione jest zatem od łącznego spełnienia kryteriów wskazanych w ww. przepisie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361), źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia,

* oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje, jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Zauważyć natomiast trzeba, że sformułowanie w wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnoszące się do odpowiedzialności, należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż okoliczności wymienione we wniosku a w szczególności fakt, iż "zgodnie z umową zawodnik odpowiada wobec osób trzecich na zasadach ogólnych za szkody spowodowane swym działaniem lub zaniechaniem w związku z wykonywaniem umowy reklamowej", wypełniają wskazane przesłanki, warunkujące uznanie czynności realizowanych na rzecz Wnioskodawcy przez prowadzącego działalność gospodarczą zawodnika za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wobec tego, że nie zostają łącznie spełnione kryteria, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nie znajdzie zastosowania wyłączenie, o którym mowa w tym przepisie.

Zatem zawodnicy z tytułu świadczenia usług reklamowo-marketingowych z wykorzystaniem wizerunku będą podatnikami podatku od towarów i usług.

W konsekwencji uwzględniając, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wystawionych przez zawodników dokumentujących usługi reklamowe z wykorzystaniem wizerunku, w zakresie w jakim będą one miały związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Ad. 2

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, nabywa prawa do wizerunku zawodników sportowych, które następnie sprzedaje podmiotom trzecim lub klubom sportowym. Sprzedaż praw na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług traktowane jest jak świadczenie usług. Za sprzedaż praw do wizerunku sportowców Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie.

Zatem również sprzedaż praw do wizerunku zawodników sportowych, nabytych uprzednio od tychże zawodników za wynagrodzeniem na rzecz kolejnych podmiotów trzecich, czy też klubu sportowego, stanowić będzie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi reklamowo-marketingowe z wykorzystaniem nabytych praw do wizerunku sportowców dla innych podmiotów, w tym klubów sportowych, dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla innych osób tj. zawodników sprzedających prawa do swojego wizerunku, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl