IPPP1/443-396/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-396/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub w części od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "Program stypendialny dla uczestników............ w XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub w części od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "Program stypendialny dla uczestników.............. w XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sytuacja dotyczy dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Realizacji projektu w ramach priorytetu 2 wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego 2004-2006. Tytuł projektu "program stypendialny dla uczestników studiów.......... w XXX". Studia....... są bardzo istotnym elementem systemu edukacji. Pełnią rolę siły napędowej w dziedzinie badań naukowych, wpływają na podwyższenie wiedzy i umiejętności pracowników naukowo-badawczych. Stypendia....... wypłacane są z funduszy przeznaczonych na działalność dydaktyczną wydziałów, co powoduje znaczne obciążenie zarówno wydziałów jak i uczelni, ograniczające tym samym środki na studia magisterskie. Dochodzą do tych wydatków koszty związane z przeprowadzaniem samej procedury obrony doktoratu. Największym zainteresowaniem kandydatów cieszą się dzienne studia doktoranckie, na których można uzyskać stypendium. Dla wielu kandydatów warunkiem dalszego kształcenia jest dostanie się właśnie na ten typ studiów. Z uwagi na obostrzenia prawne zakazujące dodatkowej pracy w przypadku pobierania stypendium, dla znacznej części doktorantów, stanowi ono jedyne źródło utrzymania. Jednym ze sposobów zwiększenia liczby uczestników studiów............ jest zwiększenie liczby oferowanych stypendiów. Proponowany rodzaj wsparcia w postaci stypendiów umożliwi prowadzenie w XXX studiów.......... w trybie stacjonarnym, zapewniającym uczestnikom lepsze warunki zdobywania wiedzy poprzez uczestnictwo w wykładach, seminariach i konferencjach naukowych. Ponadto studia takie przewidują doktorantów w prowadzeniu zajęć ze studentami, co podnosi ich kwalifikacje dydaktyczne. Stacjonarne studia doktoranckie pozwalają na wykreowanie wysoko wykwalifikowanej kadry naukowej, która wzmocni potencjał naszego regionu. Grupę beneficjentów ostatecznych stanowić będą uczestnicy IV roku studiów doktoranckich prowadzonych w systemie stacjonarnym. Pomocą objęto 11 osób realizujących pracę naukowo-badawczą wyłonionych w procesie rekrutacji, głównie z kierunków: biologia, chemia i fizyka. Sukcesem realizowanego projektu jest wypromowanie doktorów objętych wsparciem stypendialnym, prace naukowe, oraz badania naukowe przeprowadzone w trakcie realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu. Jeśli tak to czy w całości, czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizacja projektu program stypendialny dla uczestników studiów.......... jest zadaniem, które wspomaga proces dydaktyczny. Przy realizacji projektu "program stypendialny..," zwiększyły atrakcyjność i możliwość finansowania młodych uzdolnionych absolwentów szkół wyższych pragnących uzupełnić swoją wiedzę na stacjonarnych studiach............. Stypendia te nie podlegają ustawie o VAT. Szeroko rozumiane usługi dydaktyczne korzystały i w świetle obowiązujących przepisów korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Uniwersytet jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności edukacyjnej korzystającej ze zwolnienia prowadzi również w bardzo małym zakresie działalność gospodarczą polegającą głównie na wynajmie powierzchni, sprzedaży książek oraz sprzedaży prac badawczych, które to czynności w aktualnym stanie prawnym podlegają opodatkowaniu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT. Z wyżej cytowanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku uczelni przysługuje ale tylko w zakresie w jakim te towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności podatkowych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Istotną zasadą pozwalającą na odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów jest związek zakupów opodatkowanych z czynnościami opodatkowanymi. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, które nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, a tylko do czynności zwolnionych z opodatkowania. Jednocześnie z zasady tej wynika, że może być częściowe odliczenie podatku naliczonego VAT ale tylko w takiej części w jakiej dane towary i usługi z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego co do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i czynności z którymi takie prawo nie przysługuje. Podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego-zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług wykorzystane są do czynności w sposób bezpośredni i bezsporny. A zatem wydatki na realizację przez uczelnię realizowanego projektu, którego głównym celem jest szeroko rozumiany proces dydaktyczny nie będą mogły skorzystać z odliczenia podatku naliczonego, który w konsekwencji będzie kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można tylko podatek naliczony, który jest w całości związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wykluczają zatem możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 7 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji".

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że uniwersytet ponosi wydatki w ramach realizowanego projektu, które zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy są bezpośrednio związane z usługami w zakresie edukacji ustawowo zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazany przez uniwersytet rodzaj działalności. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl