IPPP1-443-396/07-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-396/07-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 24 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży kart prepaid - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży kart prepaid.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej o sprzedaż doładowujących kart telefonicznych (kart prepaid). Powyższa działalność prowadzona byłaby w kolekturach, w których Spółka sprzedaje gry losowe i losy loterii pieniężnych. Spółka planuje podpisać umowę z firmą, która jest pośrednikiem w sprzedaży kart prepaid, świadczyłaby usługę pośrednictwa pomiędzy klientem (osobą fizyczną lub prawną) a firmą która zawarła umowę pośrednictwa bezpośrednio z wystawcami kart. Przy sprzedaży kart prepaid Spółka działałaby we własnym imieniu i na własny rachunek, nabywając karty od firmy pośredniczącej, a następnie odsprzedając je klientom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż kart prepaid na rzecz osób fizycznych i prawnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz obowiązkowi ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy działalność polegająca na sprzedaży we własnym imieniu i na własny rachunek doładowujących kart telefonicznych umożliwiających skorzystanie z usług telekomunikacyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie ewidencji za pośrednictwem kasy rejestrującej.

Mając na uwadze, że w praktyce obrotu gospodarczego można spotkać różne próby klasyfikacji czynności sprzedaży kart prepaid, Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w X z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji ww. czynności. W odpowiedzi Spółka otrzymała informację, iż wymienione czynności sprzedaży jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłatowym (zarówno w formie materialnej - wydruk unikalnego kodu, jak i niematerialnej - elektronicznej), prowadzone przez jednostkę, która nie jest operatorem sieci telefonii komórkowej oraz nie działa w imieniu i na rzecz operatora mieszczą się w ugrupowaniu:

* w przypadku handlu detalicznego: PKWiU 52 - "usługi w zakresie handlu detalicznego, z wyłączeniem sprzedaży pojazdów samochodowych, motocykli i paliw: naprawy artykułów użytku osobistego i domowego",

* w przypadku handlu hurtowego: PKWiU 51.1 - "usługi pośrednictwa w handlu hurtowym".

Wymienione wyżej usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie mieszczą się również w katalogu zwolnień z obowiązku ewidencjonowania czynności za pomocą kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z przedstawionych przez Spółkę okoliczności wynika, że zamierza rozszerzyć prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą o sprzedaż (hurtową i detaliczną) doładowujących kart telefonicznych (kart prepaid), prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek. Czynność ta sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny w X, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych pod symbolem: PKWiU 52 (w przypadku handlu detalicznego) oraz PKWiU 51.1 (w przypadku handlu hurtowego). Sprzedaż kart prepaid sklasyfikowana jak wyżej nie korzysta ze zwolnień od podatku, nie została również wymieniona w wykazie towarów i usług do których stosuje się preferencyjne stawki podatku od towarów i usług, podlega więc opodatkowaniu wg stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednocześnie, z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Sprzedaż kart prepaid na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, sklasyfikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w X pod symbolem PKWiU 52 (w przypadku handlu detalicznego) i PKWiU 51.1 (w przypadku handlu hurtowego) nie została wymieniona w załączniku do ww. rozporządzenia, podlega więc obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Powołany wyżej art. 111 ust. 1 ustawy nie ma zastosowania w przypadku ww. sprzedaży, dokonywanej na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej oraz osób fizycznych wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja usług otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w X.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl