IPPP1-443-395/09-2/JL - Organizacja turniejów sportowych przez Towarzystwo Sportowe - zwolnienie z VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-395/09-2/JL Organizacja turniejów sportowych przez Towarzystwo Sportowe - zwolnienie z VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko towarzystwa sportowego, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług związanych z organizowaniem imprez sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług związanych z organizowaniem imprez sportowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo Sportowe jest, zgodnie ze statutem - zarejestrowanym stowarzyszeniem kultury fizycznej, którego działalność oparta jest na pracy społecznej ogółu członków. Celem Towarzystwa jest popularyzowanie kultury fizycznej w zakresie narciarstwa zjazdowego, tenisa ziemnego oraz żeglarstwa deskowego. Stowarzyszenie jest organizacją non-profit, a więc działalność gospodarcza, zgodnie z postanowieniami statutu, prowadzona jest w zakresie niezbędnym do wspierania i realizacji celów statutowych. Polega ona przede wszystkim na wykorzystaniu majątku stowarzyszenia, tj. kortów tenisowych oraz sprzętu sportowego do organizowania zawodów sportowych, organizowania kursów nauki gry w tenisa, udostępnianie kortów dla osób grających w tenisa, wynajmowaniu obiektów na cele inne niż sportowe. Wobec prowadzonej przez stowarzyszenie działalności związanej z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury sportowej pojawiły się wątpliwości co do jej opodatkowania właściwą stawką podatku od towarów i usług bądź zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy organizowanie turniejów sportowych np. mistrzostw województwa, na naszych obiektach jest usługą opodatkowaną podatkiem od towarów usług (jaką stawką), czy też zwolnione z podatku.

Zdaniem wnioskodawcy zwolnienie uwarunkowane jest tym, aby usługi związane ze sportem świadczone były przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Stowarzyszenie spełnia powyższe wymogi, jest bowiem organizacją non-profit. Stowarzyszenie organizuje na ww. obiektach turnieje tenisowe np. mistrzostwa Polski, województwa. Uczestnicy uprawnieni do udziału w turnieju wnoszą na rzecz Stowarzyszenia opłatę (wpisowe). W ramach opłaty (wpisowego) Stowarzyszenie zapewnia udostępnienie obiektu (kortu) wraz z infrastrukturą, obsługą sędziowską, medyczną techniczną, wodę dla zawodników itp. Stowarzyszenie nie sprzedaje biletów wstępu dla osób (widzów) oglądających mecze odbywające się w trakcie turniejów.

W piśmie z dnia 4 marca 2009 r. skierowanym do Stowarzyszenia Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż opisaną powyżej działalność należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00 jako: "Usługi związane z organizowaniem imprez sportowych". Tego typu usługi, zgodnie z treścią poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy objęte są zwolnieniem z podatku od towarów i usług, jako (...) usługi związane z rekreacją i sportem (symbol PKWiU ex 92).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy - usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku wystąpienia trudności w ustaleniu właściwego grupowania podatnik może zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego. Biorąc powyższe pod uwagę udzielając interpretacji odniesiono się do klasyfikacji statystycznej podanej przez podatnika.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wyszczególnionych w tym załączniku, pod pozycją 11 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą oraz usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług wymienionych w pkt 1-8. Wśród usług objętych wyłączeniem w pkt 3 zostały wymienione usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61).

Ustawodawca w objaśnieniach do załącznika nr 4 do ustawy wskazał, iż użycie skrótu "ex" przy symbolu PKWiU oznacza, iż zwolnienie z VAT dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Ponadto w zakresie pozycji 11 załącznika zaznaczył, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W analizowanym wniosku Strona przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że celem Towarzystwa jest popularyzowanie kultury fizycznej w zakresie narciarstwa zjazdowego, tenisa ziemnego oraz żeglarstwa deskowego. Stowarzyszenie jest organizacją non-profit. Jego działalność polega przede wszystkim na wykorzystaniu majątku stowarzyszenia, tj. kortów tenisowych oraz sprzętu sportowego do organizowania zawodów sportowych, organizowania kursów nauki gry w tenisa, udostępnianie kortów dla osób grających w tenisa, wynajmowaniu obiektów na cele inne niż sportowe. Zyski osiągnięte przez Wnioskodawcę z opisanej powyżej działalności przeznaczane są na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, tj. na cele przewidziane w statucie. Urząd Statystyczny w Łodzi uznał, iż opisaną powyżej działalność należy zaklasyfikować do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00 jako: "Usługi związane z organizowaniem imprez sportowych".

Biorąc pod uwagę analizowany stan faktyczny oraz wyżej przytoczone przepisy należy więc stwierdzić, iż usługi polegające na organizowaniu turniejów sportowych np. mistrzostw województwa, o których mowa w pytaniu są świadczone przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Tym samym usługi te jako zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.62.12 - podlegają zwolnieniu z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl