IPPP1/443-392/11-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-392/11-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług:

* w części dotyczącej pytań Nr 1, 5, 6, 7 i 9 - jest prawidłowe;

* w części dotyczącej pytań Nr 2, 3, 4, 8 i 10 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnia od podatku VAT świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organem prowadzącym Centrum Szkoleniowe, które posiada status niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli działającej w oparciu o art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Zgodnie z tym artykułem w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia".

Centrum Szkoleniowe - Stowarzyszenia, jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli działającą w ramach Stowarzyszenia, zarejestrowanego w Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Tak, więc Centrum Szkoleniowe będące niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli jest jedną ze struktur Stowarzyszenia.

Działalność szkoleniową i wychowawczą prowadzi głównie Centrum Szkoleniowe, z zastrzeżeniem, iż niektóre szkolenia (skierowane do różnych grup m.in. grup pozyskanych ramach projektów, bezrobotnych, wolontariuszy, studentów, pracowników socjalnych - w zależności od zapotrzebowania kontrahenta) i działania w zakresie wychowania (imprezy plenerowe, lekcje tematyczne - dopiero będą tzn. są w opracowaniu) prowadzi samo Stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego. Działania te przenikają się ze sobą, bo zarówno działalność Stowarzyszenia jak i Centrum jest realizacją celów statutowych całego Stowarzyszenia.

Wszystkie szkolenia mają sformalizowany program, są prowadzone dzienniki zajęć, uczestnicy uzyskują zaświadczenia. Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Na fakt, iż niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli stanowią element systemu oświaty wskazuje wprost art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, który w pkt 9 stanowi, iż system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli. Ogólne określenie "placówki doskonalenia nauczycieli", oznacza, iż swym zakresem znaczeniowym obejmuje zarówno te o charakterze publicznym jak i niepublicznym.

Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli Centrum Szkoleniowe jest wpisana do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji z art. 78 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Pierwotny wpis placówki do właściwego rejestru, tj. rejestru niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym nastąpił w dniu 5 lipca 2000 r. na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli. Następnie zgodnie z treścią § 20 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli, niepubliczne placówki doskonalenia o ogólnokrajowym zasięgu działania, wpisane do dnia wejścia w życie rozporządzenia do rejestru prowadzonego przez ministra, zostały wpisane z urzędu do rejestru prowadzonego przez właściwego kuratora oświaty. Kolejna zmiana w zakresie organu prowadzącego rejestr nastąpiła na podstawie § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli zgodnie, z którego treścią niepubliczne placówki doskonalenia wpisane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do rejestru niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonego przez kuratora oświaty wpisano z dniem wejścia w życie rozporządzenia do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa.

Tak, więc niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli są objęte systemem oświaty. Ma to także odzwierciedlenie w szeregu innych kwestiach np. obowiązek organu prowadzącego niepubliczną placówkę doskonalenia przedstawienia organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny sprawozdania z realizacji planu pracy placówki za dany rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca następnego roku - § 25 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.

Zgodnie z przepisami art. 33 ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego kurator oświaty m.in. ocenia stan i warunki działalności placówek oraz analizuje i ocenia efekty działalności statutowej placówek, a także ustala w ramach ewaluacji zewnętrznej poziom spełniania przez placówkę wymagań, jakie są stawiane placówkom, w tym wymagań stawianych przez państwo. Kuratorzy oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego są zobowiązani m.in. do przygotowywania i podawania do publicznej wiadomości, na stronie internetowej kuratoriów, analizy wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli, a także upowszechniania przykładów dobrych praktyk oraz organizowania konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek. Przygotowując i upowszechniając powyższe informacje, w tym informacje o placówkach doskonalenia nauczycieli, kuratorzy oświaty wspierają nauczycieli i dyrektorów szkół w weryfikacji tychże placówek.

Zakres działań placówki doskonalenia nauczycieli Centrum Szkoleniowego odzwierciedla zakres znaczeniowy pojęcia kształcenie i wychowanie i przedstawia się następująco:

1.

Warsztaty metodyczne realizowane zgodnie z zakresami tematycznymi z oferty warsztatowej:

* Efektywne nauczanie i uczenie się

* Umiejętności wychowawcze i profilaktyka społeczna

* Animacja grup wielopokoleniowych

* Organizacja czasu wolnego

* Praca z osobami niepełnosprawnymi

* Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

* Wykorzystanie muzyki w pracy z grupa

* Zastosowanie działań plastycznych w pracy z grupą

* Tańce integracyjne

* Twórcze zastosowanie tekstu podczas zajęć z pedagogicznych.

2.

Szkoleniowe rady pedagogiczne - realizowane na zamówienie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych wg tematyki dostępnej w ofercie Stowarzyszenia lub tematów realizowanych zgodnie z zapotrzebowaniem danej placówki, a opracowanych przez trenerów Stowarzyszenia.

3.

Letnie szkoły trenerów, animatorów - oferta skierowana bezpośrednio do uczestników zainteresowanych proponowaną tematyką jak do trenerów i animatorów Stowarzyszenia

4.

Mobilna pedagogika zabawy...BUS - (idea pedagogiki, która poprzez zabawę przybliża uczestnikom np. prawa fizyki lub inne elementy edukacyjne. Inaczej mówiąc...BUS jest to samochód wyposażony w zabawki, które rozstawiane są w plenerze i wokół nich organizowana jest animacja. Mobilne place zabaw - wyposażone w zabawki zręcznościowe, logiczne, pobudzające zmysły itp.

Są to niewątpliwie usługi wchodzące w zakres pojęcia kształcenia, zaś usługi z pkt 4 w zakres wychowania.

Komentatorzy stwierdzają, iż placówki doskonalenia nauczycieli - tak jak zakłady kształcenia nauczycieli - pełnią funkcję wspomagającą w systemie oświaty. Są tworzone i istnieją w ściśle określonym celu, którym jest "doskonalenie zawodowe nauczycieli". Pojęcie to nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane. Chodzi tu niewątpliwie o pewną postać kształcenia ustawicznego - tak Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ABC, 2008, wyd. II.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Celem Centrum Szkoleniowego jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia i dokształcania nauczycieli szkół publicznych, szkół niepublicznych, placówek oświatowych i pracowników administracji samorządowej zarządzających oświatą.

Powyżej wymienione szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne należy także uznać za kursy, kursy zawodowe i seminaria w rozumieniu rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

Organizator kształcenia tj. Centrum Szkoleniowe jak i samo stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego zapewnia:

1.

programy nauczania;

2.

kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia;

3.

odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

4.

nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia;

5.

warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Organizator kształcenia tj. Centrum Szkoleniowe jak i samo stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia, którą stanowią:

1.

program nauczania;

2.

dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający:

a.

listę obecności,

b.

wymiar godzin zajęć edukacyjnych,

c.

tematy zajęć edukacyjnych;

3.

protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;

4.

rejestr wydanych zaświadczeń.

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

1.

nazwę formy kształcenia;

2.

czas trwania i sposób jej organizacji;

3.

wymagania wstępne dla uczestników;

4.

cele kształcenia;

5.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;

6.

treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;

7.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

8.

sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Podkreślenia wymaga, iż część szkoleń prowadzi też Stowarzyszenie bez udziału niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Do zadań Centrum Szkoleniowego należy:

1.

Inspirowanie, organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, szczególnie w zakresie metod aktywizujących w nauczaniu,

2.

Prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, nadających nauczycielom kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zwanych dalej "kursami kwalifikacyjnymi", także we współpracy ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej,

3.

Przygotowywanie nauczycieli oraz kadry kierowniczej publicznych i niepublicznych szkół i placówek do wdrażania reformy oświatowej,

4.

Współpraca w zakresie innowacji pedagogicznych i wychowawczych,

5.

Wymiana doświadczeń z zakresu funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi,

6.

Przygotowanie kadr dla wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli,

7.

Gromadzenie informacji pedagogicznej,

8.

Upowszechnianie wiedzy pedagogicznej we współpracy ze środkami społecznego przekazu.

9.

Organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy szkołami i placówkami,

10.

Tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nauczycielami.

Centrum realizuje swoje zadania poprzez formy zbiorowego kształcenia - § 8 statutu Centrum Szkoleniowego Stowarzyszenia.

Natomiast ogólnie Stowarzyszenie prowadzi działalność w zakresie:

1.

prowadzi działalność szkoleniową dla dorosłych,

2.

organizuje i prowadzi festyny i imprezy dla małych i dużych grup skierowane do dzieci, młodzieży i dorosłych,

3.

organizuje konferencje, spotkania i targi metodyczne,

4.

realizuje projekty adresowane do różnych grup zawodowych, także poza granicami kraju,

5.

proponuje atrakcyjną ofertę dla wolontariuszy,

6.

realizuje własny plan wydawniczy.

Tak, więc stowarzyszenie realizuje cele związane z kształceniem i wychowaniem. Wszystkie wyżej wymienione punkty od 1 do 6 mieszczą się w zakresie znaczeniowym kształcenia i wychowania.

Siedziba Główna Stowarzyszenia i Centrum Szkoleniowego mieści się w L.; w Polsce działa 17 struktur lokalnych i 11 (2 poza granicami) placówek patronackich.

W ofercie jest ok. 100 autorskich programów szkoleniowych. Zajęcia prowadzą wysokokwalifikowani trenerzy i animatorzy. Szkoleni są głównie nauczyciele, jednakże szkolenia są także adresowane do animatorów kultury, pedagogów, pracowników społecznych, katechetów.

Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. W tym miejscu we wniosku Wnioskodawca zamieścił statut Centrum Szkoleniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy działalność Centrum Szkoleniowego - niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania tj. m.in. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy działalność Centrum Szkoleniowego - niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania tj. m.in. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Czy działalność Centrum Szkoleniowego oraz Stowarzyszenia bez pośrednictwa Centrum Szkoleniowego tj. m.in. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych, oraz warsztatów metodycznych a więc usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4.

Czy organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych stanowi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

5.

Czy organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych stanowi usługi kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

6.

Jaka jest definicja pojęcia usług w zakresie wychowania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

7.

Jaka jest definicja pojęcia usług w zakresie kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

8.

Czy wymienione we wniosku szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne należy uznać za kursy, kursy zawodowe i seminaria w rozumieniu rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.) i w konsekwencji za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

9.

Czy niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli Centrum Szkolenia działająca w oparciu o art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jest objęta systemem oświaty w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

10.

Czy niżej wymienione sfery usług Centrum korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 bo wchodzą w zakres usług z zakresu kształcenia zaś ostatni z wymienionych w zakres wychowania.

Zakres działań placówki doskonalenia nauczycieli Centrum Szkoleniowego odzwierciedla zakres znaczeniowy pojęcia kształcenie i wychowanie i przedstawia się następująco:

a.

warsztaty metodyczne realizowane zgodnie z zakresami tematycznymi z oferty warsztatowej;

* Efektywne nauczanie i uczenie się

* Umiejętności wychowawcze i profilaktyka społeczna

* Animacja grup wielopokoleniowych

* Organizacja czasu wolnego

* Praca z osobami niepełnosprawnymi

* Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

* Wykorzystanie muzyki w pracy z grupą

* Zastosowanie działań plastycznych w pracy z grupą

* Tańce integracyjne

* Twórcze zastosowanie tekstu podczas zajęć pedagogicznych.

b.

szkoleniowe rady pedagogiczne - realizowane na zamówienie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych wg tematyki dostępnej w ofercie Stowarzyszenia lub tematów realizowanych zgodnie z zapotrzebowaniem danej placówki, a opracowanych przez trenerów Stowarzyszenia.

c.

letnie szkoły trenerów, animatorów - oferta skierowana bezpośrednio do uczestników zainteresowanych proponowaną tematyką jak i do trenerów i animatorów Stowarzyszenia

d.

konferencje - realizowane samodzielnie i we współpracy z innymi podmiotami

e.

mobilna pedagogika zabawy...BUS - (idea pedagogiki, która poprzez zabawę przybliża uczestnikom np. prawa fizyki lub inne elementy edukacyjne. Inaczej mówiąc...BUS jest to samochód wyposażony w zabawki, które rozstawiane są w plenerze i wokół nich organizowana jest animacja. Mobilne place zabaw - wyposażone w zabawki zręcznościowe, logiczne, pobudzające zmysły itp.

Są to niewątpliwie usługi wchodzące w zakres pojęcia kształcenia, zaś usługi z pkt 5 w zakres wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie jest organem prowadzącym Centrum Szkoleniowe, które posiada status niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli działającej w oparciu o art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Zgodnie z tym artykułem w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia".

Centrum Szkoleniowe - Stowarzyszenia, jest niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli działającą w ramach Stowarzyszenia, zarejestrowanego w Sądzie Rejonowym Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Tak, więc Centrum Szkoleniowe będące niepubliczną placówką doskonalenia nauczycieli jest jedną ze struktur Stowarzyszenia.

Działalność szkoleniową i wychowawczą prowadzi głównie Centrum Szkoleniowe, z zastrzeżeniem, iż niektóre szkolenia (skierowane do różnych grup min. grup pozyskanych ramach projektów, bezrobotnych, wolontariuszy, studentów, pracowników socjalnych - w zależności od zapotrzebowania kontrahenta) i działania w zakresie wychowania (imprezy plenerowe, lekcje tematyczne - dopiero będą tzn. są w opracowaniu) prowadzi samo Stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego. Działania te przenikają się ze sobą, bo zarówno działalność Stowarzyszenia jak i Centrum jest realizacją celów statutowych całego Stowarzyszenia.

Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Na fakt, iż niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli stanowią element systemu oświaty wskazuje wprost art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, który w pkt 9 stanowi, iż system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli. Ogólne określenie "placówki doskonalenia nauczycieli", oznacza, iż swym zakresem znaczeniowym obejmuje zarówno te o charakterze publicznym jak i niepublicznym.

Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli jest wpisana do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji z art. 78 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Pierwotny wpis placówki o właściwego rejestru tj. rejestru niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym nastąpił w dniu 6 lipca 2000 r. na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli. Następnie zgodnie z treścią § 20 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 września 2000 r. w sprawie rodzajów, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli, niepubliczne placówki doskonalenia o ogólnokrajowym zasięgu działania, wpisane do dnia wejścia w życie rozporządzenia do rejestru prowadzonego przez ministra, zostały wpisane z urzędu do rejestru prowadzonego przez właściwego kuratora oświaty. Kolejna zmiana w zakresie organu prowadzącego rejestr nastąpiła na podstawie § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli zgodnie, z którego treścią niepubliczne placówki doskonalenia wpisane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do rejestru niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonego przez kuratora oświaty wpisano z dniem wejścia w życie rozporządzenia do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa.

Tak, więc niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli są objęte systemem oświaty. Ma to także odzwierciedlenie w szeregu innych kwestiach np. obowiązek organu prowadzącego niepubliczną placówkę doskonalenia przedstawienia organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny sprawozdania z realizacji planu pracy placówki za dany rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca następnego roku - § 25 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli.

Zgodnie z przepisami art. 33 ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego kurator oświaty m.in. ocenia stan i warunki działalności placówek oraz analizuje i ocenia efekty działalności statutowej placówek, a także ustala w ramach ewaluacji zewnętrznej poziom spełniania przez placówkę wymagań, jakie są stawiane placówkom, w tym wymagań stawianych przez państwo. Kuratorzy oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego są zobowiązani m.in. do przygotowywania i podawania do publicznej wiadomości, na stronie internetowej kuratoriów, analizy wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli, a także upowszechniania przykładów dobrych praktyk oraz organizowania konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek. Przygotowując i upowszechniając powyższe informacje, w tym informacje o placówkach doskonalenia nauczycieli, kuratorzy oświaty wspierają nauczycieli i dyrektorów szkół w weryfikacji tychże placówek.

Dotychczas usługi w zakresie kształcenia i szkoleń podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wg, którego treści zwolnieniu od podatku podlegały usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Obecnie uchylony (od 1 stycznia 2011 r.) przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowił, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4. są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU cx 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług, dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczyło wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Stan prawny w tym zakresie uległ zmianie od 1 stycznia 2011 r. w związku ze zmianą ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku został uchylony. Jednocześnie uregulowania dotyczące tej tematyki zostały przeniesione do treści ustawy.

Przy określaniu nowego zakresu zwolnień, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, ustalając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów (w szczególności TS - UE).- tak Ministerstwo Finansów w informacji,"Najważniejsze zmiany w VAT od dnia 1 stycznia 2011 r."

Zgodnie z treścią obowiązującą od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli wykonuje usługi w zakresie kształcenia, a więc korzysta ze zwolnienia.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i ustawa o systemie oświaty nie definiują pojęcia "kształcenie", a więc należy przyjąć powszechne rozumienie tego sformułowania. Zastosowanie wykładni językowej tego pojęcia jest pełni zasadne i wyczerpujące. Przyjęta w sprawie zasad "clara non sunt interpretanda" sprawia, iż niecelowe jest stosowanie innych reguł wykładni.

W państwie prawnym interpretator musi zawsze w pierwszym rzędzie brać pod uwagę językowe znaczenie tekstu prawnego. Jeżeli językowe znaczenie tekstu jest jasne, wówczas - zgodnie z zasadą clara non sunt interpretanda nie ma potrzeby sięgania po inne, pozajęzykowe metody wykładni.

Słownik języka polskiego PWN wskazuje, iż kształcić znaczy przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czy też czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności.

Kształcenie powszechnie jest też definiowane jako ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, osiąganie wszechstronnego rozwoju fizycznego i umysłowego a także zdobycie pożądanych kwalifikacji zawodowych.

W "Podręcznym słowniku nauczyciela kształcenia zawodowego" E. Goźlińskiej, F. Szlosek, kształcenie określone jest jako zaplanowane, systematyczne działanie mające na celu intelektualny, moralny i fizyczny rozwój człowieka; pojęcie szersze niż nauczanie, uczenie i uczenie się. Określając jako ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa, kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu - Gożlińska E., Szlosek F.: Podręczny słownik kształcenia zawodowego. Instytut Technologii Eksploatacji. Radom 1997, s. 55.

W "Nowym słowniku pedagogicznym" W. Okoń interpretuje kształcenie jako pojęcie pedagogiczne tzn. terminem kształcenia są wszystkie rzeczowniki odsłowne, kończące się na ",nie" oznacza czynność (czynność kształcenia) i jej wyniki; (cel kształcenia) kształcenie jako stan, czyli wykształcenie.

Zakres działań placówki doskonalenia nauczycieli Centrum Szkoleniowego odzwierciedla zakres znaczeniowy pojęcia kształcenie i wychowanie i przedstawia się następująco:

1.

warsztaty metodyczne realizowane zgodnie z zakresami tematycznymi z oferty warsztatowej;

* Efektywne nauczanie i uczenie się

* Umiejętności wychowawcze i profilaktyka społeczna

* Animacja grup wielopokoleniowych

* Organizacja czasu wolnego

* Praca z osobami niepełnosprawnymi

* Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

* Wykorzystanie muzyki w pracy z grupą

* Zastosowanie działań plastycznych w pracy z grupą

* Tańce integracyjne

* Twórcze zastosowanie tekstu podczas zajęć pedagogicznych.

2.

szkoleniowe rady pedagogiczne - realizowane na zamówienie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych wg tematyki dostępnej w ofercie Stowarzyszenia lub tematów realizowanych zgodnie z zapotrzebowaniem danej placówki, a opracowanych przez trenerów Stowarzyszenia.

3.

letnie szkoły trenerów, animatorów - oferta skierowana bezpośrednio do uczestników zainteresowanych proponowaną tematyką jak do trenerów i animatorów Stowarzyszenia

4.

mobilna pedagogika zabawy...BUS - (idea pedagogiki, która poprzez zabawę przybliża uczestnikom np. prawa fizyki lub inne elementy edukacyjne. Inaczej mówiąc...BUS jest to samochód wyposażony w zabawki, które rozstawiane są w plenerze i wokół nich organizowana jest animacja. Mobilne place zabaw - wyposażone w zabawki zręcznościowe, logiczne, pobudzające zmysły itp.

Są to niewątpliwie usługi wchodzące w zakres pojęcia kształcenia, zaś usługi z pkt 4 w zakres wychowania.

Komentatorzy stwierdzają, iż placówki doskonalenia nauczycieli - tak jak zakłady kształcenia nauczycieli pełnią funkcję wspomagającą w systemie oświaty. Są tworzone i istnieją w ściśle określonym celu, którym jest "doskonalenie zawodowe nauczycieli", Pojęcie to nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane. Chodzi tu niewątpliwie o pewną postać kształcenia ustawicznego - tak Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, ABC, 2008, wyd. II.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Celem Centrum Szkoleniowego jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia i dokształcania nauczycieli szkół publicznych, szkół niepublicznych, placówek oświatowych i pracowników administracji samorządowej zarządzających oświatą.

Powyżej wymienione szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne należy także uznać za kursy, kursy zawodowe i seminaria w rozumieniu rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

Organizator kształcenia tj. Centrum Szkoleniowe jak i samo stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego zapewnia:

1.

programy nauczania;

2.

kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia;

3.

odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;

4.

nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia;

5.

warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osób niepełnosprawnych.

Organizator kształcenia tj. Centrum Szkoleniowe jak i samo stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia, którą stanowią:

1.

program nauczania;

2.

dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający:

a.

listę obecności,

b.

wymiar godzin zajęć edukacyjnych;

c.

tematy zajęć edukacyjnych;

3.

protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;

4.

rejestr wydanych zaświadczeń.

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

1.

nazwę formy kształcenia;

2.

czas trwania i sposób jej organizacji;

3.

wymagania wstępne dla uczestników;

4.

cele kształcenia;

5.

plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;

6.

treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;

7.

wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;

8.

sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Podkreślenie wymaga, iż kilka szkoleń prowadzi też stowarzyszenie bez udziału niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Te usługi świadczone przez stowarzyszenie bez udziału niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli jak i z udziałem tejże placówki korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Do zadań Centrum Szkoleniowego należy:

1.

inspirowanie, organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, szczególnie w zakresie metod aktywizujących w nauczaniu,

2.

prowadzenie kursów kwalifikacyjnych, nadających nauczycielom kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, zwanych dalej "kursami kwalifikacyjnymi", także we współpracy ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli po uzyskaniu zgody Ministra Edukacji Narodowej,

3.

przygotowywanie nauczycieli oraz kadry kierowniczej publicznych i niepublicznych szkół i placówek do wdrażania reformy oświatowej,

4.

współpraca w zakresie innowacji pedagogicznych i wychowawczych,

5.

wymiana doświadczeń z zakresie funkcjonowania systemu oświatowego z krajowymi partnerami, w tym przede wszystkim ze szkołami wyższymi,

6.

przygotowanie kadr dla wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli,

7.

gromadzenie informacji pedagogicznych

8.

upowszechnianie wiedzy pedagogicznej we współpracy ze środkami społecznego przekazu,

9.

organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczenia pomiędzy szkołami i placówkami,

10.

tworzenie warunków do wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nauczycielami.

Centrum realizuje swoje zadania poprzez formy zbiorowego kształcenia - § 8 statutu Centrum Szkoleniowego Stowarzyszenia.

Pogląd, iż placówka korzysta ze zwolnienia potwierdza odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra na interpelację w sprawie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Stwierdzono w niej, iż formułując zakres zwolnień od podatku od towarów i usług uwzględnione zostały przepisy dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347/1, z późn. zm.) oraz orzecznictwo ETS.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy państwa członkowskie zwalniają:

* kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

* nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 adresowany jest m.in. do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą, zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

W odpowiedzi stwierdzono, iż w związku z powyższym szkoły językowe prowadzone w formie placówek objętych takim wpisem korzystałyby z tego zwolnienia. To samo należy odnieść do placówek doskonalenia nauczycieli.

Prowadzenie działalności w zakresie kształcenia (m.in. szkolenia i warsztaty) zarówno przez Stowarzyszenie działające przez niepubliczną placówki doskonalenia nauczycieli jak i samo Stowarzyszenie bez udziału placówki korzystają ze zwolnienia w zakresie VAT także na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym samą ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług, zgodnie, z którego treścią zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Określone usługi są zwolnione na podstawne powołanego wyżej przepisu od podatku od towarów i usług, gdyż:

1.

są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie samodzielnie jak i za pośrednictwem Centrum Szkolenia ma charakter kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego. Są one przygotowywane głównie dla kadry nauczycielskiej.

Spełniają wymagania określone odrębnymi przepisami tj. przepisami rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

Szkolenia są organizowane zgodnie z tymi przepisami i kwalifikują się jako kształcenie zawodowe bądź przekwalifikowanie zawodowe, a więc korzystają ze zwolnienia VAT. Konieczne będzie jednak odpowiednie udokumentowanie przebiegu kształcenia.

Reasumując stwierdzić należy, iż:

1.

Działalność Centrum Szkoleniowego - niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia i wychowania tj. m.in. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Działalność Centrum Szkoleniowego - niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia tj. m.in. organizacji szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

Usługi świadczone przez Centrum Szkoleniowe oraz Stowarzyszenia pośrednictwa Centrum Szkoleniowego tj. m.in. organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych, oraz warsztatów metodycznych a więc usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

4.

Organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych stanowi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

5.

Organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych stanowi usługi kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2006 r. o podatku od towarów i usług.

6.

Definicja pojęcia usług w zakresie wychowania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest bardzo szeroka. Ze względu na brak ustawowej definicji tego pojęcia należy przyjąć znaczenie potoczne. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego oznacza "wszystkie zabiegi mające na celu ukształtowanie człowieka; wyuczenie; wykształcenie; edukacja" tak też praktyczny słownik współczesnej polszczyzny - Kurpisz 1994-2005 - H. Zgółkowa.

7.

Definicja pojęcia usług w zakresie kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opiera się na powszechnym rozumieniu tego terminu. Słownik języka polskiego PWN wskazuje, iż kształcić znaczy przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czy też czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności. Kształcenie powszechnie jest też definiowane jako ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa i kultury, osiągane wszechstronnego rozwoju fizycznego i umysłowego a także zdobycie pożądanych kwalifikacji zawodowych. W "Podręcznym słowniku nauczyciela kształcenia zawodowego" E. Goźlińskiej, F. Szlosek, kształcenie określone jest jako zaplanowane, systematyczne działanie mające na celu intelektualny, moralny i fizyczny rozwój człowieka; pojęcie szersze niż nauczanie, uczenie i uczenie się. Określając jako ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody, społeczeństwa, kultury, a zarazem uczestnictwo w ich przekształcaniu - Goźlińska E., Szlosek F.: Podręczmy słownik kształcenia zawodowego. Instytut Technologii Eksploatacji. Radom 1997, s. 55.

8.

Wymienione we wniosku szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne należy uznać za kursy, kursy zawodowe i seminaria w rozumieniu rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216, z późn. zm.) i w konsekwencji za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a więc o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

9.

Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli działająca w oparciu o art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jest objęta systemem oświaty w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

10.

Niżej wymienione sfery usług Centrum korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 bo w chodzą w zakres usług z zakresu kształcenia zaś ostatni z wymienionych w zakres wychowania.

a.

warsztaty metodyczne na realizowane zgodnie zakresami tematycznymi z oferty warsztatowej:

* Efektywne nauczanie i uczenie się

* Umiejętności wychowawcze i profilaktyka społeczna

* Animacja grup wielopokoleniowych

* Organizacja czasu wolnego

* praca z osobami niepełnosprawnymi

* Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

* Wykorzystanie muzyki w pracy z grupą

* Zastosowanie działań plastycznych w pracy z grupą

* Tańce integracyjne

* Twórcze zastosowanie tekstu podczas zajęć pedagogicznych

b.

szkoleniowe rady pedagogiczne - realizowane na zamówienie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych wg tematyki dostępnej w ofercie Stowarzyszenia lub tematów realizowanych zgodnie z zapotrzebowaniem danej placówki, a opracowanych przez trenerów Stowarzyszenia.

c.

letnie szkoły trenerów, animatorów - oferta skierowana bezpośrednio do uczestników zainteresowanych proponowaną tematyką, jak do trenerów i animatorów Stowarzyszenia

d.

mobilna pedagogika zabawy...BUS - (idea pedagogiki, która poprzez zabawę przybliża uczestnikom np. prawa fizyki lub inne elementy edukacyjne. Inaczej mówiąc...BUS jest to samochód wyposażony w zabawki, które rozstawiane są w plenerze i wokół nich organizowana jest animacja. Mobilne place zabaw - wyposażone w zabawki zręcznościowe, logiczne, pobudzające zmysły itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w odniesieniu do pytań Nr 1, 5, 6, 7 i 9 oraz nieprawidłowe w części dotyczącej pytań Nr 2, 3, 4, 8 i 10.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Artykuł 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do postanowień art. 77a ust. 1 i 3 ustawy o systemie oświaty, w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia". Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia, w tym zakres ich działalności obowiązkowej. Na podstawie powyższej delegacji Minister Edukacji Narodowej wydał rozporządzenie z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.). Zgodnie z § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia tworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 ww ustawy (rozdział 8) osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Centrum Szkoleniowe działające w ramach Stowarzyszenia posiada status niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli i działa w oparciu o art. 77a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Jako niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli Centrum posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę. Celem Centrum jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia i dokształcania nauczycieli szkół publicznych, szkół niepublicznych, placówek oświatowych i pracowników administracji samorządowej zarządzających oświatą. Działalność szkoleniową i wychowawczą prowadzi głównie Centrum z zastrzeżeniem, iż niektóre szkolenia (skierowane do różnych grup) i działania w zakresie wychowania prowadzi samo Stowarzyszenie bez udziału Centrum.

Zakres działalności Centrum w zakresie kształcenia i wychowania obejmuje m.in.:

* warszawy metodyczne

* szkoleniowe rady pedagogiczne

* letnie szkoły trenerów, animatorów

* mobilna pedagogika zabawy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Nie jest przy tym konieczne by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ponadto aby możliwe było skorzystanie z powyższego zwolnienie nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia bądź wychowania.

W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia i wychowania, w związku z powyższym należy sięgnąć do języka powszechnego, jak również do teorii nauk pedagogicznych i teorii wychowania.

Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: "przekazywać komuś wiedzę, umiejętności", "czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności", "rozwijać cechy charakteru" ("Słownik języka polskiego PWN" pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Podobne stanowisko jest wypracowane w dorobku Wspólnoty Europejskiej - we Wspólnym sprawozdaniu 2008 Rady i Komisji UE z postępów w realizacji programu prac "Edukacja i szkolenie 2010" - "Uczenie się przez całe życie dla wiedzy, kreatywności i innowacyjności", wskazano iż: "Uczenie się przez całe życie wspiera kreatywność i innowacyjność oraz umożliwia pełne uczestnictwo w życiu gospodarczym i społecznym". Celem świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych przez uczestników.

Wychowanie w nauce jest rozpatrywane jako proces utożsamiany z oddziaływaniem na psychikę i zachowanie człowieka całokształtu specyficznych bodźców doświadczeń ogólnospołecznych, grupowych, indywidualnych, profesjonalnych i nieprofesjonalnych przynoszących względnie trwałe skutki w rozwoju jednostki ludzkiej w jej sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej i duchowej.

Poniżej można przytoczyć funkcjonujące w nauce definicje według których wychowanie to:

"proces zdobywania przez jednostkę doświadczeń" (W. Ch. Bagley, 1923),

"proces samorzutnego rozwoju w zakresie różnego rodzaju doświadczenia nabywanego przez wychowanka" (S. Kunowski, 1981),

"pomaganie wychowankowi w rozwoju i ułatwienia mu realizowania swoich możliwości" (H. Rylke, G. Klimowicz, 1982),

"całokształt sposobów i procesów pomagających istocie ludzkiej zwłaszcza przez interakcje urzeczywistniać swoje człowieczeństwo" (T. Tarnowski 1992),

"proces rozwoju, który zachodzi w indywidualnej jednostce, jako rezultat jej działalności w środowisku i jej reakcji na to środowisko" (I. Doughton).

W związku z powyższym wskazać należy, iż przez wychowanie należy rozumieć m.in. sterowanie procesem uczenia się człowieka; oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości; działanie wywierające na człowieka określony wpływ; kierowanie rozwojem itp.

Nie ulega wątpliwości, iż poprzez proces nauczania następuje również ich rozwój społeczno-intelektualny realizowany poprzez nabywanie nowych doświadczeń i interakcje grupowe.

Podkreślenia przy tym wymaga, iż nie należy w żadnym razie odnosić procesów wychowawczych jedynie do dzieci i młodzieży. Zgodnie bowiem z teorią wychowania jedną z jego cech jest długotrwałość (tak np. Sobocki M.: "Teoria wychowania w zarysie", Kraków 2003). Potwierdzenie w powyższym zakresie stanowi w szczególności przedmiot badań andragogiki, czyli nauki o celach, treściach, formach, metodach, zasadach nauczania, kształcenia, wychowania, samokształcenia, samowychowania ludzi dorosłych.

W świetle powyższego wskazać należy, iż procesy kształcenia i wychowania należy również odnosić do osób dorosłych, w szczególności zaś kształcenie i wychowanie osoby dorosłej następuje w jej środowisku pracy i wiąże się z umiejętnościami zdobywanymi w trakcie życia zawodowego.

Wnioskodawca wskazuje, iż Centrum w ramach prowadzonej działalności organizuje szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne, które stanowią kursy, kursy zawodowe i seminaria zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w prawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych Dz. U. z 2006 r. Nr 31 poz. 216 z późn. zm.).

Powyższe formy kształcenia spełniają definicję kształcenia ustawicznego wyrażoną w art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty. Jak wskazano w cytowanym wyżej artykule kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Wobec powyższych okoliczności, przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż mając na uwadze § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli w zw. z art. 78 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia i wychowania.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy należy uznać, iż organizacja szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych prowadzona przez Centrum Szkoleniowe w oparciu o posiadany wpis do ewidencji, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy.

Tym samym w zakresie pytania Nr 1 należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienie, uznać należy iż organizowane przez Centrum szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne stanowią usługi kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy.

Tym samym w zakresie pytania Nr 5 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.

W odniesieniu do pytań Nr 6 i 7, w których Wnioskodawca wnosi o wyjaśnienie definicji kształcenia i wychowania, należy wskazać, iż z uwagi na brak ustawowej definicji powyższych pojęć Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż zastosowanie znajdzie wykładnia językowa, Zatem w części dotyczącej pytań Nr 6 i 7 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej definicje pojęć "kształcenie" i "wychowanie" należy bezsprzecznie uznać, iż opisany w pytaniu Nr 10 zakres działań Centrum Szkoleniowego na który składają się:

1.

Warsztaty metodyczne realizowane zgodnie z zakresami tematycznymi z oferty warsztatowej:

* Efektywne nauczanie i uczenie się

* Umiejętności wychowawcze i profilaktyka społeczna

* Animacja grup wielopokoleniowych

* Organizacja czasu wolnego

* Praca z osobami niepełnosprawnymi

* Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna

* Wykorzystanie muzyki w pracy z grupą

* Zastosowanie działań plastycznych w pracy z grupą

* Tańce integracyjne

* Twórcze zastosowanie tekstu podczas zajęć pedagogicznych.

2.

Szkoleniowe rady pedagogiczne - realizowane na zamówienie dyrektorów szkół i innych placówek oświatowych wg tematyki dostępnej w ofercie Stowarzyszenia lub tematów realizowanych zgodnie z zapotrzebowaniem danej placówki, a opracowanych przez trenerów Stoarzyszenia.

3.

Letnie szkoły trenerów, animatorów - oferta skierowana bezpośrednio do uczestników zainteresowanych proponowaną tematyką jak i do trenerów i animatorów Stowarzyszenia

4.

Mobilna pedagogika zabawy...BUS - (idea pedagogiki, która poprzez zabawę przybliża uczestnikom np. prawa fizyki lub inne elementy edukacyjne. Inaczej mówiąc...BUS jest to samochód wyposażony w zabawki, które rozstawiane są w plenerze i wokół nich organizowana jest animacja. Mobilne place zabaw - wyposażone w zabawki zręcznościowe, logiczne, pobudzające zmysły itp.

- stanowią łącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Należy tylko przypomnieć, iż celem procesu kształcenia, jest uzyskanie bądź poszerzenie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, a w efekcie przyswojenie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności zawodowych, natomiast wychowanie to sterowanie procesem uczenia się człowieka, oddziaływanie na wszechstronny rozwój osobowości, działanie wywierające na człowieka określony wpływ, kierowanie rozwojem. Z uwagi na powyższe wyjaśnienia w których wykazano, iż procesu wychowania nie można odnosić jedynie do dzieci i młodzieży, zwłaszcza że w odniesieniu do osoby dorosłej kształcenie i wychowanie następuje zwłaszcza w środowisku jej pracy poprzez zdobywanie nowych umiejętności zawodowych. Dlatego też opisane przez Wnioskodawcę w pytaniu Nr 10 wszystkie szkolenia stanowią łącznie usługi kształcenia i wychowania. W odniesieniu do szkoleń związanych ze środowiskiem zawodowym nie można oddzielić kształcenia od wychowania w myśl przytoczonych wyjaśnień.

Tym samym w części dotyczącej pytania Nr 10 należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa jak również przedstawione wyjaśnienie należy uznać, iż Centrum Szkoleniowe jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy z uwagi na zapis § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli w zw. z art. 78 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca, posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia zatem mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy.

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie pytania Nr 9.

Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Należy zauważyć, iż powyższy przepis przewiduje zwolnienie dla usług innych niż usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Aby możliwe było zastosowanie zwolnienia z pkt 29 dana usługa nie może być objęta zwolnieniem na podstawie pkt 26. W przedmiotowej interpretacji zostało wykazane, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie organizacji szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zatem nie mogą być objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tym samym w zakresie pytania Nr 2 należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż niektóre szkolenia prowadzone są przez Stowarzyszenie bez udziału Centrum Szkoleniowego. Natomiast wpis do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia posiada Centrum Szkoleniowe a nie Stowarzyszenie zatem w odniesieniu do szkoleń prowadzonych przez Stowarzyszenie nie może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Zainteresowany wskazał, że szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie prowadzone są na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.).

Należy jednak podkreślić, iż w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

Przedmiotowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie przepisów o systemie oświaty - art. 68c ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji.

Przedmiotowe rozporządzenie adresowane jest do jednostek systemu oświaty i zawiera jedynie ogólne zasady prowadzenia kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych przez te jednostki. Z przedstawionych w analizowanej sprawie okoliczności wynika, iż Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Rozporządzenie to nie reguluje również wprost kwestii organizacji szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych dla nauczycieli, zatem należy stwierdzić, że wskazane przez Wnioskodawcę rozporządzenie nie stanowi przepisów odrębnych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, które określałyby formy i zasady prowadzenia ww. szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych. W konsekwencji zwolnienie z podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż przedmiotowe szkolenia organizowane przez Stowarzyszenie bez udziału Ośrodka, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Reasumując, stanowisko Wnioskującej należało uznać za nieprawidłowe w odniesieniu do pytania Nr 3.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, z uwagi, iż przepisy (Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 z późn. zm.), które powołał Wnioskodawca nie regulują organizowania szkoleniowych rad pedagogicznych oraz warsztatów metodycznych zatem należy uznać, iż nie stanowią one usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Tym samym w zakresie pytania Nr 4 Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.

Powyższe szkoleniowe rady pedagogiczne oraz warsztaty metodyczne choć mogą stanowić kursy, kursy zawodowe i seminaria w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 zez zm.), jednak ze względu, iż organizacji ich nie regulują odrębne, dlatego też należy uznać, iż nie mogą stanowić usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Zatem w części dotyczącej pytania Nr 8 należy uznać, iż Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl