IPPP1-443-391/07-7/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-391/07-7/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 23 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X świadczy "usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości" PKWiU 74.87.14-00.00 - w zakresie zakupu biletów lotniczych i kolejowych, usług hotelarskich, restauracyjnych, kurierskich, taksówkarskich, zakupu ogłoszeń i reklam prasowych, badań marketingowych, tłumaczeń, mebli, materiałów biurowych, sprzętu komputerowego itp. - na rzecz kontrahenta zagranicznego z siedzibą w Hiszpanii, który podał numer identyfikacji podatkowej, nadany mu w Hiszpanii. Na fakturze dla kontrahenta występuje kwota netto zakupów, po zwiększeniu o marżę oraz naliczony jest 22% VAT od całości. W piśmie z dnia 16 listopada 2007 r., będącym uzupełnieniem wniosku, wskazała Pani, iż wszystkie zakupywane usługi lub towary, są przez jej firmę następnie odsprzedawane kontrahentowi z Hiszpanii, dla którego świadczy stałe usługi konsultingowe na podstawie umowy o świadczenie usług konsultingowych. Zakup usług i towarów, i ich następna odsprzedaż nie jest przedmiotem wiodącej działalności firmy, a tylko uzupełnieniem usług świadczonych przez firmę. Następnie Strona wskazuje, iż za świadczone usługi pośrednictwa na rzecz kontrahenta zagranicznego, do kwot netto dolicza 5% marży, a następnie naliczany jest podatek VAT w wysokości 22%. Kontrahent płaci równowartość w Euro przeliczoną po średnim kursie NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Naliczana marża zatem, służy do zniwelowania różnic pomiędzy kwotą w PLN, za którą dany towar lub usługa zostały nabyte w Polsce, a kwotą w EURO otrzymaną od kontrahenta, przeliczoną po kursie bankowym kupna PLN z dnia przelewu na konto firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnym jest naliczenie podatku VAT w wysokości 22% od usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, świadczonych na rzecz kontrahenta z Hiszpanii.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te pomimo, że ich odbiorcą jest kontrahent zagraniczny, który ma siedzibę w Hiszpanii, na terytorium Wspólnoty i który podał numer identyfikacji podatkowej nadanej mu w miejscu gdzie posiada siedzibę, winny być opodatkowane w kraju stawką 22%, tj. w miejscu ich wykonywania wg art. 28 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zasadniczo usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

Do usług, dla których miejsce świadczenia ustalone zostało odrębnie należą usługi wyszczególnione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy, doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń. Z kolei w art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy, zapisano, iż przepisy ust. 3 stosuje się do usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10. Również art. 28 ust. 5 pkt 2 i ust. 6 ustawy, reguluje miejsce opodatkowania w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, które są związane z usługami lub dostawą towarów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że usługi i towary (bilety lotnicze i kolejowe, usługi hotelarskie, restauracyjne, kurierskie, taksówkarskie, ogłoszenia i reklama prasowa, badania marketingowe, tłumaczenia, meble, materiały biurowe, sprzęt komputerowy itp), nabywane przez Stronę na terytorium Polski, są następnie odsprzedawane (po doliczeniu do wartości netto marży), nie są to więc usługi pośrednictwa. Strona dokonuje, bowiem dostawy towarów i świadczy usługi na rzecz kontrahenta z Hiszpanii, który podał numer identyfikacji podatkowej, nadany mu w Hiszpanii.

Zatem, Strona dokonuje sprzedaży nabytych wcześniej towarów i usług z zyskiem, w związku z tym nie można tu rozpatrywać globalnie powołanego przez Stronę symbolu PKWiU, lecz każdą sprzedaż towaru i usługi Strona musi rozpatrzyć indywidualnie.

Z treści wniosku wynika, iż Strona podała przykładowe dostawy i usługi, które zakupuje, a następnie odsprzedaje. W związku z tym np. w przypadku sprzedaży usług reklamowych i tłumaczeń, na rzecz kontrahenta z Hiszpanii, stosownie do postanowień art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, miejscem opodatkowania będzie terytorium Hiszpanii, a więc Strona nie będzie opodatkowywała przedmiotowych usług na terytorium kraju. Natomiast w przypadku, gdy Strona będzie odsprzedawała usługi, dla których miejsce opodatkowania nie zostało wyszczególnione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy, miejscem opodatkowania stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy będzie terytorium Polski.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

* towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy,

* towarów niewysłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zatem, zgodnie z ww. przepisami, w przypadku zakupu na terytorium Polski, a następnie odsprzedaży np. mebli, materiałów biurowych, sprzętu komputerowego, miejscem opodatkowania będzie terytorium kraju.

Reasumując: Zakupując na własny rachunek, a następnie odsprzedając towary i usługi kontrahentowi z Hiszpanii, Strona dokonuje dostawy i świadczy usługi, zatem powinna rozpoznawać miejsce opodatkowania stosując się do zasad ustalenia miejsca świadczenia przy dostawie towarów, i miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, stosownie do postanowień art. 22 do 28 ustawy.

Z uwagi na powyższe, wysokość stawki podatku od towarów i usług jeżeli miejsce opodatkowania wystąpi na terytorium Polski zależne będzie od symbolu PKWiU przypisanego towarowi lub usłudze - stosownie do postanowień art. 41 do art. 83 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl