IPPP1-443-386/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-386/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 maja 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług, oraz nieodpłatnego przekazywania własnych wydawnictw członkom Wnioskodawcy opłacającym składki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług, oraz nieodpłatnego przekazywania własnych wydawnictw członkom Wnioskodawcy opłacającym składki. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 czerwca 2011 r., złożonym w dniu 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem naukowym, działającym na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Wnioskodawca ma na celu współdziałanie w rozwoju nauk i popularyzacji wiedzy zootechnicznej.

Swoje cele Wnioskodawca realizuje między innymi, jak to zapisano w Statucie, poprzez:

* organizowanie naukowych zjazdów, sesji, zebrań dyskusyjnych,

* opracowywanie i wydawanie publikacji z dziedziny nauk zootechnicznych.

Wnioskodawcę tworzą członkowie:

* zwyczajni, tj. osoby fizyczne z wyższym wykształceniem,

* wspierający, tj. osoby fizyczne lub osoby prawne.

Członkowie Wnioskodawcy, zgodnie ze Statutem, mają prawo uczestniczenia w zjazdach, sesjach, zebraniach naukowych Wnioskodawcy, a także do otrzymywania odpłatnie lub nieodpłatnie publikacji wydawanych przez Wnioskodawca. Wnioskodawca organizuje zjazdy naukowe, zebrania, sesje i konferencje naukowe, a także wydaje 2 czasopisma. Jest to.

Zjazdy i konferencje finansowane są częściowo z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a częściowo z wpisowego na pokrycie kosztów uczestniczenia w nich. Dotacje stanowią dofinansowanie poszczególnych imprez i nie są dopłatą do kosztów uczestnictwa pojedynczych osób. Nie są więc dopłatą do ceny.

W zjazdach, konferencjach, sesjach naukowych uczestniczą osoby fizyczne, które są członkami Wnioskodawcy, ale także osoby fizyczne, które nie są członkami Wnioskodawcy.

W ww. imprezach naukowych uczestniczą też osoby prawne będące członkami wspierającymi Wnioskodawcy, ale też nie będące członkami Wnioskodawcy. Osoby te uczestniczą w tych imprezach poprzez swoich pracowników, wpłacając za nich wpisowe.

Osoby prawne - członkowie wspierający, to najczęściej wyższe uczelnie i instytuty naukowe, które są czynnymi podatnikami podatku VAT, ale ich działalność w części, która jest dotowana nie jest objęta ustawą VAT.

Organizując zjazdy, konferencje Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, czy przyniosą one zysk, czy stratę lub też zamkną się wynikiem zerowym. Dochodów na organizowanych konferencjach nie planuje się, a czasem występują w niewielkich kwotach.

Celem uczestnictwa w konferencjach jest zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami nauk zootechnicznych, ale Wnioskodawca nie wie, jaki użytek zrobią uczestnicy ze zdobytej na imprezach wiedzy. Konferencje organizowane są przede wszystkim dla członków Wnioskodawcy, ale są też dostępne dla osób, które nimi nie są.

Wnioskodawca, zgodnie z Uchwałą Zarządu Głównego oraz zapisem w Statucie, przekazuje nieodpłatnie swoim członkom opłacającym składki własne wydawnictwa, tj..." (miesięcznik) i... (kwartalnik).

Ponadto precyzując dodatkowo stan faktyczny w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r., złożonym w dniu 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30 maja 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnia, że jest organizacją, która ma na celu współdziałanie w rozwoju nauk i popularyzacji wiedzy zootechnicznej. Swoją działalność opiera na pracy społecznej ogółu członków a do prowadzenia swoich spraw zatrudnia pracowników.

Wnioskodawca nie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym ani obywatelskim. Nie jest też jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest również wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i dlatego nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do świadczenia przedmiotowych usług.

Wnioskodawca organizuje zjazdy, zebrania, konferencje, które nie mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Organizowane imprezy te są na ogół dofinansowywane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U.96/2011 poz. 615 - art. 25 ust. 1).

Dofinansowanie Ministerstwa jest uznaniowe, nie dotyczy wszystkich imprez i nigdy nie przekracza 50% kosztów dofinansowywanej imprezy. Wnioskodawca działa w oparciu o ujednolicony tekst ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawa o Stowarzyszeniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy organizowanie zjazdów, zebrań i konferencji, na które pobierane jest wpisowe na częściowe koszty uczestnictwa, jest opodatkowane czy też zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, lub też innego zapisu tej ustawy dla wszystkich uczestników tych imprez.

2.

Czy nieodpłatne przekazywanie własnych wydawnictw członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki jest działalnością opodatkowaną, czy też zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 lub pkt 31 ustawy o VAT, czy też innego zapisu tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że organizacja zjazdów, konferencji, sesji naukowych korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT. Wnioskodawca organizuje zjazdy i sesje dla swoich członków tj. osób fizycznych i osób prawnych, uczestniczących w tych imprezach poprzez swoich pracowników, aby upowszechniać najnowsze osiągnięcia naukowe. Jest to realizacja statutowego celu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uważa też, że przekazywanie nieodpłatnie swoim członkom, opłacającym składki, własnych wydawnictw korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 oraz ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110., wynosi 23%. Ustawodawca przewidział również dla niektórych czynności zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 31 zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W myśl art. 43 ust. 18 zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ad. 1)

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem naukowym, działającym na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Wnioskodawca ma na celu współdziałanie w rozwoju nauk i popularyzacji wiedzy zootechnicznej.

Swoje cele Wnioskodawca realizuje między innymi, jak to zapisano w Statucie, poprzez organizowanie naukowych zjazdów, sesji i zebrań dyskusyjnych.

Wnioskodawca tworzą członkowie:

* zwyczajni, tj. osoby fizyczne z wyższym wykształceniem,

* wspierający, tj. osoby fizyczne lub osoby prawne.

Członkowie Wnioskodawcy, zgodnie ze Statutem, mają prawo uczestniczenia w zjazdach, sesjach i zebraniach naukowych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca organizuje zjazdy naukowe, zebrania, sesje i konferencje naukowe. Zjazdy i konferencje finansowane są częściowo z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a częściowo z wpisowego na pokrycie kosztów uczestniczenia w nich. Dotacje stanowią dofinansowanie poszczególnych imprez i nie są dopłatą do kosztów uczestnictwa pojedynczych osób. Nie są więc dopłatą do ceny. Dofinansowanie Ministerstwa jest uznaniowe, nie dotyczy wszystkich imprez i nigdy nie przekracza 50% kosztów dofinansowywanej imprezy.

W zjazdach, konferencjach, sesjach naukowych uczestniczą osoby fizyczne, które są członkami Wnioskodawcy, ale także osoby fizyczne, które nie są członkami Wnioskodawcy. Konferencje organizowane są przede wszystkim dla członków Wnioskodawcy, ale są też dostępne dla osób, które nimi nie są.

Organizując zjazdy, konferencje Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, czy przyniosą one zysk, czy stratę lub też zamkną się wynikiem zerowym. Dochodów na organizowanych konferencjach nie planuje się, a czasem występują w niewielkich kwotach.

Wnioskodawca nie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym ani obywatelskim. Nie jest też jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest również wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i dlatego nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty do świadczenia przedmiotowych usług. Organizowane zjazdy, zebrania, konferencje, nie mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Powołany powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, wskazuje kryteria, jakie należy spełnić, by można było zastosować zwolnienie od podatku:

Należą do nich m.in.:

* Istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. Ustawa o VAT nie definiuje formy, w jakiej powinny działać niezależne grupy osób, o których mowa w analizowanym przepisie, a jedynie wskazuje warunki, jakie grupa powinna spełniać, aby można było stosować zwolnienie z VAT do usług świadczonych przez grupę na rzecz jej członków. Aby usługi świadczone przez grupę mogły być uznane za zwolnione od podatku, sama grupa powinna spełniać kryteria wymienione w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalające uznać ją za podatnika tego podatku.

* Działalność podmiotów wchodzących w skład grupy jest zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników. Należy wyjaśnić, że zakres działalności zwolnionej od VAT wynika z przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43) oraz aktów wykonawczych do ustawy. Do czynności wyłączonych spod opodatkowania VAT należą czynności, które nie są wymienione w art. 5 ww. ustawy. Nie podlegają VAT również czynności wykonywane przez podmioty, które nie mają statusu podatnika VAT.

* usługi niezależnej grupy osób są świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy,

* usługi świadczone na rzecz członków winny być bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku.

Podstawowym warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy, natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem naukowym, działającym na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Swoją działalność opiera na pracy społecznej ogółu członków a do prowadzenia swoich spraw zatrudnia pracowników. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, by Wnioskodawca i podmioty, o których mowa we wniosku, tj. członkowie zwyczajni i wspierający stanowili niezależną grupę osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

Zwrócić należy uwagę, iż warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT jest aby działalność podmiotów wchodzących w skład grupy była zwolniona od podatku od towarów i usług lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie byli uznawani za podatników, natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż osoby prawne - członkowie wspierający, to najczęściej wyższe uczelnie i instytuty naukowe, które są czynnymi podatnikami podatku VAT.

Jednocześnie warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy jest by usługi niezależnej grupy osób były świadczone przez grupę na rzecz członków tej grupy, natomiast Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż w zjazdach, konferencjach, sesjach naukowych uczestniczą osoby fizyczne, które są członkami Wnioskodawcy, ale także osoby fizyczne, które nie są członkami Wnioskodawcy - Konferencje organizowane są przede wszystkim dla członków Wnioskodawcy, ale są też dostępne dla osób, które nimi nie są.

Kolejnym warunkiem niezbędnym do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 jest cel świadczenia przedmiotowych usług, tj. zwolnienie obejmuje wyłącznie usługi, które są bezpośrednio niezbędne do wykonywania działalności zwolnionej od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników. Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie posiada wiedzy, jaki użytek zrobią uczestnicy ze zdobytej na imprezach wiedzy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca prowadząc działalność w formie stowarzyszenia, co prawda świadczy usługi polegające na organizacji zjazdów, konferencji, sesji naukowych m.in. na rzecz swoich członków, jednakże z faktu tego nie można wywieść, iż usługi te świadczone są przez niezależną grupę osób - nie znajduje to bowiem odzwierciedlenia w opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ponadto Wnioskodawca nie spełnia pozostałych warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT do zastosowania zwolnienia. Oznacza to, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Ponadto wskazać należy, iż czynności polegające na organizacji zjazdów, konferencji, sesji naukowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

* usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,

* usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,

* wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,

* podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,

* zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca nie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym ani obywatelskim, zatem przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT nie może mieć również zastosowania w niniejszej sprawie.

Jednocześnie, analizując przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem czynności, o których mowa we wniosku nie mogą korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

Natomiast, z uwagi na fakt, iż organizowane zjazdy, zebrania, konferencje, nie mieszczą się w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie mogą także korzystać ze zwolnienia przewidzianego w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

W konsekwencji usługi organizowania zjazdów, zebrań, konferencji podlegają zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podstawową, tj. 23% stawką podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznać należało za nieprawidłowe.

Ad. 2)

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wydaje 2 czasopisma. Członkowie Wnioskodawcy, zgodnie ze Statutem, mają m.in. prawo do otrzymywania odpłatnie lub nieodpłatnie publikacji wydawanych przez Wnioskodawcę.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy nieodpłatne przekazywanie własnych wydawnictw członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki jest działalnością opodatkowaną, czy też zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 21 lub pkt 31 ustawy o VAT, czy też innego zapisu tej ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż czynności nieodpłatnego przekazania własnych wydawnictw Wnioskodawcy członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części stanowią dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Czynności, o których mowa powyżej nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, iż przepis ten zwalnia od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, zatem nie obejmuje on swą dyspozycją dostawy towarów. W konsekwencji powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT nie może mieć zastosowania do nieodpłatnych przekazań własnych wydawnictw, o których mowa we wniosku, z uwagi na fakt, iż przepis ten nie dotyczy dostawy towarów, a ponadto jak wskazano powyżej, Strona nie spełnia pozostałych warunków do zastosowania ww. zwolnienia.

Czynności nieodpłatnego przekazania własnych wydawnictw Wnioskodawcy członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki nie korzystają również ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT, bowiem uwzględniając przedstawioną powyżej analizę wskazanego przepisu, w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym ani obywatelskim, zatem przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o VAT nie może mieć również zastosowania w niniejszej sprawie w odniesieniu do czynności nieodpłatnego przekazania własnych wydawnictw Wnioskodawcy członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki, o których mowa we wniosku.

W konsekwencji, powyższe czynności nieodpłatnego przekazania własnych wydawnictw Wnioskodawcy członkom Wnioskodawcy, opłacającym składki podlegają opodatkowaniu wg stawek właściwych dla przedmiotu dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl