IPPP1/443-374/08-6/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-374/08-6/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie opodatkowania nieodpłatnej czynności, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przy przekazaniu przez Spółkę towarów o wartości większej niż 5 PLN w ramach świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego przy jednoczesnym nie prowadzeniu ewidencji wydań tych towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie opodatkowania nieodpłatnej czynności, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przy przekazaniu przez Spółkę towarów o wartości większej niż 5 PLN w ramach świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego przy jednoczesnym nie prowadzeniu ewidencji wydań tych towarów, uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 5 maja 2008 r.) w o odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-374/08-2/IG z dnia 23 kwietnia 2008 r. do uzupełnienia opłaty dotyczącej drugiego zdarzenia faktycznego, otrzymane w dniu 28 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

R (Poland) Sp. z o.o. (w dalszej części wniosku okreśIana jako."R" lub."Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji i reklamy produktów leczniczych. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy usługi reklamowe, marketingowe promocyjne związane ze sprzedażą produktów medycznych w Polsce.

Spółka zawarła z kontrahentem zagranicznym (spółka z Irlandii) umowę o świadczenie usług reklamowych z dnia 9 grudnia 2004 r. (dalej jako: "umowa"). Przedmiotem umowy jest świadczenie przez R na rzecz tej spółki irlandzkiej usług reklamowych mających na celu przyczynienie się do wzrostu sprzedaży produktów leczniczych oferowanych przez tą spółkę w Polsce, a w szczególności:

* Reklama produktów leczniczych farmaceutycznych kierowana do publicznej wiadomości (jeżeli ma zastosowanie),

* Reklama produktów kierowana do osób uprawnionych do wystawienia recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

* Odwiedzenie osób uprawnionych do wystawienia recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych, Dostarczanie próbek produktów,

* Sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze,

* Sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

W związku z prowadzoną działalnością reklamową i promocyjną R zatrudnia przedstawicieli medycznych farmaceutycznych, którzy bezpośrednio zajmują się działalnością o charakterze reklamowym produktów leczniczych oferowanych przez Grupę R na rynku polskim. Spółka prowadząc swoją działalność ponosi wydatki związane m.in. z reklamą i promocją produktów leczniczych, marketingiem, obsługą techniczną kampanii reklamowych, które w całości pokrywa kontrahent zagraniczny na podstawie zawartej umowy. W szczególności ponoszone przez Spółkę koszty wiążą się z określonymi działaniami o charakterze pomocniczym, takimi jak zapewnienie miejsca na organizację spotkania, wyżywienia, posiłku, poczęstunku dla lekarzy, transportu uczestników na konferencje, wynajęcie standów reklamowych na targach czy pokazach, jak również wydatkami na produkcję materiałów niezbędnych do przeprowadzenia konkretnej akcji promocyjnej, reklamowej.

W celu realizacji powyższych czynności R dokonuje również zakupu materiałów - upominków reklamujących i promujących kontrahenta zagranicznego i oferowane przez niego towary. Na upominki takie składają się w szczególności długopisy, specjalistyczne książki dla lekarzy, sprzęt medyczny (np stetoskopy, wzierniki, gleukometry).

Przedmiotowe upominki oznaczone są logo produktu leczniczego lub Spółki, a ich wartość jednostkowa z reguły przekracza 5 PLN.

W ramach umowy ze spółką irlandzką R wydaje upominki reklamowe, o których mowa powyżej wspierając tym samym działalność reklamową i promocyjną dokonywaną na rzecz kontrahenta zagranicznego. Spółka nie prowadzi ewidencji wydań pozwalającej na ustalenie wartości wydanych produktów dla konkretnej osoby.

Z tytułu usług świadczonych na rzecz spółki irlandzkiej Spółka otrzymuje wynagrodzenie. Jego wartość określona jest na podstawie wszystkich kosztów poniesionych przez Spółkę związanych ze świadczeniem usług reklamowych, w tym również z zakupem materiałów reklamowych i promocyjnych nieodpłatnie wydawanych przez R w ramach prowadzonej działalności. Koszty te Spółka powiększa o przewidzianą w umowie z kontrahentem zagranicznym marżę. Tak wyliczoną wartość R obciąża kontrahenta zagranicznego wystawiając stosowną fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie i wręczenie przez Spółkę towarów w ramach świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego o jednostkowej wartości wyższej niż 5 PLN przy jednoczesnym nieprowadzeniu ewidencji wydań tych towarów nie stanowi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnej czynności o której mowa w art. 7 ust. 2 i nast. ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto, postanowieniami zawartymi w przepisach art. 7 ust. 2 ustawy o VAT rozszerzono definicję odpłatnej dostawy" oraz świadczenia usług podlegających podatkowi VAT odpowiednio o nieodpłatne przekazanie towarów, które nie jest związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych członków stowarzyszenia; 2) wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Należy podkreślić, iż opodatkowanie podatkiem VAT czynności nieodpłatnej jest odstępstwem od ogólnej zasady obowiązującej w podatku VAT (tj. opodatkowania VAT jedynie czynności wykonywanych za wynagrodzeniem). W konsekwencji, uznanie czynności nieodpłatnej za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT może nastąpić jedynie w okolicznościach ściśle określonych przez ww. przepisy ustawy o VAT, tj. w sytuacji, kiedy przekazywane wydawane nieodpłatnie przez podatnika towary nie są związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

W opinii R przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (przekazanie towarów potencjalnym konsumentom w celu realizacji zawartej z kontrahentem umowy o świadczenie usług reklamowych) nie jest odpłatną dostawą towarów. Pojęcie "cel związany z prowadzonym przedsiębiorstwem" odnosi się do przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli przedmiotem działalności podatnika jest realizowanie kampanii reklamowych, akcji promocyjnych, marketingowych na zlecenie spółki irlandzkiej, a polegających między innymi na wręczeniu materiałów promocyjnych, to takie działanie, jako mieszczące się w przedmiocie działalności Spółki jest działaniem pozostającym w związku z celem prowadzonego przedsiębiorstwa I nie podlega zakresowi unormowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki odnajduje potwierdzenie w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych (wyrok WSA we Wrocławiu z 3 kwietnia 2007 r. - sygn. akt I SA/Wr 152/07, wyrok WSA w Warszawie z 17 sierpnia 2007 r. - sygn. akt III SA/Wa 984/07 oraz wyrok WSA w Warszawie z 5 października 2007 r. - sygn. akt III SA/Wa 1255/07). Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 3 kwietnia 2007 r. (sygn. I SA/Wr 152/07) stwierdził, iż obecnie zestawiając brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z ust. 3 nie powinno ulegać wątpliwości, że opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cel inny niż związany z prowadzoną działalnością.

Podobne stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 listopada 2007 r. (sygn. III S.A./Wa 1268/07) zgodnie, z którym nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sąd w ustnym uzasadnieniu stwierdził, iż od 1 czerwca 2005 r. wszelkie czynności nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym na cele reprezentacji i reklamy, nie podlegają VAT (....) A zatem, jeśli podatnik dokonuje nieodpłatnej dostawy towarów w celu promocji i reklamy to takie czynności nie powodują powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Ponadto, wszelkie przekazanie upominków dokonywane przez Spółkę stanowi zdaniem Spółki czynność wspomagającą świadczenie usług reklamowych i promocyjnych wykonywanych na rzecz zagranicznego kontrahenta. Czynności te przyczyniają się do wzrostu sprzedaży towarów producenta zagranicznego, ponieważ ich celem jest zwiększenie świadomości na temat już istniejących oferowanych produktów leczniczych.

Zdaniem Spółki nieodpłatne wydania towarów stanowią, zatem nierozerwalny element świadczenia samej usługi. W konsekwencji, ich przekazania nie można uznać za czynność nieodpłatną. Tym samym, zdaniem Spółki, przedmiotowe wydania nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Jak wspomniano powyżej wartość przekazań wliczana jest do wartości usługi świadczonej przez Spółkę, więc bezzasadnym pozostaje dodatkowe samoopodatkowanie się Spółki z tytułu ich przekazania.

Powyższe stanowisko potwierdza Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu z dnia 28 września 2004 r. (ZP/443-224/04), zgodnie z którym: wartość przekazanych materiałów oraz gadżetów lub innych produktów jest jedynie elementem kalkulacyjnym usługi za obsługę prowadzonych akcji, programów lub kampanii (wystawiona faktura VAT zawiera wartość wydatków poniesionych na zakupy materiałów, gadżetów i innych produktów). Zatem w świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, fakt przekazania tych materiałów, gadżetów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przez Wnioskującą".

Spółka wskazuje, iż stanowisko prezentowane przez R w tym zakresie zgodne jest z podstawnymi zasadami obowiązującymi w podatku VAT - neutralnością oraz wielofazowością tego podatku. Przyjęcie odmiennego stanowiska w świetle podstawowych zasad podatku VAT jest niedopuszczalne i prowadziłoby w efekcie do podwójnego opodatkowania, z jednej strony poprzez opodatkowanie usług reklamowych, gdzie są elementem kalkulacyjnym ceny, a z drugiej strony zaś poprzez opodatkowanie wydania towarów.

Zdaniem Spółki, podejście odmienne od zaprezentowanego powyżej sprzeczne byłoby z systemową zasadą wielofazowości podatku VAT. Zgodnie z tą zasadą podatek VAT powinien być nakładany na każdym etapie obrotu gospodarczego, jednakże żadna czynność w ramach poszczególnych faz obrotu nie powinna być opodatkowania VAT częściej niż jednokrotnie. Uznanie przekazania towarów w związku ze świadczonymi usługami reklamowymi, za czynność podlegającą odrębnie opodatkowaniu VAT doprowadziłoby w efekcie do dwukrotnego naliczenia podatku VAT w jednej fazie obrotu tj. wartość takich towarów podlegałaby opodatkowaniu jako element wynagrodzenia za świadczoną usługę promocyjną, oraz z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz potencjalnych klientów oraz osób mogących mieć wpływ na wystawianie recept.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, wręczanie próbek upominków reklamujących i promujących kontrahenta zagranicznego nie podlega opodatkowaniu VAT i jako takie nie rodzi żadnych skutków na gruncie podatku należnego VAT po stronie R".

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż wartość przekazanych materiałów jest jedynie elementem kalkulacyjnym ceny za usługę związaną z prowadzonymi akcjami, programami lub kampanią (wystawiona faktura VAT zawiera wartość wydatków poniesionych na zakupy materiałów, gadżetów i innych produktów). Zatem w świetle przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, fakt przekazania tych materiałów, gadżetów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przez spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl