IPPP1/443-367/11-2/AW - Poprawnie wystawiona faktura – cena jednostkowa usługi kompleksowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-367/11-2/AW Poprawnie wystawiona faktura – cena jednostkowa usługi kompleksowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności wystawiania faktur VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie poprawności wystawiania faktur VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 9 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy m.in. następujące usługi: doradztwo na rynku nieruchomości, pośrednictwo w zawieraniu umów najmu i dzierżawy, wyceny nieruchomości, pośrednictwo w sprzedaży oraz zakupie nieruchomości/spółek inne konsultacje związane z rynkiem nieruchomości. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, spółka wystawia faktury w oparciu o ustawę o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (parg. 5 ust. 1). Faktury wystawiane przez spółkę, zawierają następujące elementy:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

cenę netto usługi bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

7.

stawki podatku;

8.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

9.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

10.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Spółka nie uwzględnia na swoich fakturach ceny jednostkowej netto, a jedynie cenę sprzedaży netto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktura zawierająca wyżej wymienione elementy jest fakturą wystawioną poprawnie w świetle obowiązujących przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy

Usługi świadczone przez spółkę są usługami kompleksowymi, na które składa się zazwyczaj szereg czynności. Wygrodzenie za te usługi ustalane są każdorazowo w formie ryczałtu w umowie. Wynagrodzenie nie jest wyrażone w żadnej jednostce miary, przemnożone przez ilość sztuk, a co za tym idzie cena netto w przypadku tego rodzaju usług jest tożsama z ceną jednostkową netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwana dalej: "ustawą"), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Elementy, jakie co najmniej winna zawierać faktura stwierdzająca sprzedaż, zostały określone w § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa na rynku nieruchomości, pośrednictwa w zawieraniu umów najmu i dzierżawy, wyceny nieruchomości, pośrednictwa w sprzedaży oraz zakupie nieruchomości/spółek oraz inne konsultacje związane z rynkiem nieruchomości.

Dokumentując powyższe usług Spółka wystawia faktury VAT zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi stanowią usługi kompleksowe, składające się z szeregu czynności, zaś wynagrodzenie ustalane jest w formie ryczałtu. Spółka wskazała, że ze względu na charakter świadczonych usług na fakturach nie wykazuje ceny jednostkowej netto lecz tylko cenę sprzedaży usługi netto.

Kwestia świadczenia złożonego, na które składa się kilka różnych świadczeń prowadzących do jednego celu, nie została wprost uregulowana przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Wyodrębnienie z usługi podstawowej poszczególnych jej elementów jako osobnych usług, nie jest prawidłowe, jeżeli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w zawartej umowie.

Z opisanych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że wykazywana na fakturze cena sprzedaży netto danej usługi stanowi jednocześnie cenę jednostkową netto usługi kompleksowej. Mając powyższe na uwadze należy wskazać, iż w omawianej sprawie wystawiając faktury VAT bez podania cen jednostkowych usług składających się na usługę kompleksową, lecz jedynie cenę sprzedaży netto całej usługi Wnioskodawca postępuje prawidłowo. Tak wystawiona faktura spełnia wymagania określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl