IPPP1/443-367/09-2/AW - Prawo do zwrotu podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z budową kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-367/09-2/AW Prawo do zwrotu podatku naliczonego od nakładów poniesionych w związku z budową kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Urząd Gminy jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Posiada własny numer NIP, rozliczał i nadal rozlicza się deklaracjami VAT-7 z tytułu czynności opodatkowanych w ramach: wynajmu lokali użytkowych, opłat z tytułu użytkowania wieczystego, sprzedaży wody i opłat z tytułu odprowadzania ścieków kanalizacyjnych i dowożonych.

Gmina nie posiada numeru NIP, wszystkie czynności opodatkowane rozliczane były i są deklaracjami UG. Na przełomie lat 2005-2006 Urząd Gminy realizował zadanie inwestycyjne pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami - etap I". Umowy z wykonawcami i wystawione przez ww. faktury za wykonanie usługi wystawione były na Urząd Gminy.

Dnia 15 grudnia 2006 r. po zakończeniu inwestycji protokołem przekazania do eksploatacji nieodpłatnie przekazano ww. odcinek kanalizacji sanitarnej jednostce budżetowej pn. Zakład Komunalny przy Urzędzie Gminy celem wykonania usług w zakresie sprzedaży i przyjmowania ścieków, przy czym odcinek kanalizacji został wpisany do ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy i stanowi mienie komunalne.

Dnia 23 stycznia 2007 r. ww. jednostka budżetowa otrzymała własny numer NIP i została podatnikiem podatku VAT rozliczając się indywidualnie deklaracjami podatkowymi od miesiąca lutego 2007 r. Zgodnie ze statutem jednostki przedmiotem jej działalności jest m.in. całokształt działań związanych ze sprzedażą i odbiorem ścieków. Dnia 17 grudnia 2008 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami - etap I" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Przystępując do składania wniosku o płatności w miesiącu styczniu 2009 r. dokonano korekty zapłaconych faktur stanowiących koszt kwalifikowany projektu notami korygującymi, zgodnie z którymi nabywcą i płatnikiem została Gmina. W trakcie kontroli dokumentów finansowych Mazowiecki Urząd Wojewódzki Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi wstępnie zakwestionował VAT naliczony wykazany w fakturach za wykonanie kanalizacji, jako koszt kwalifikowany inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Urząd Gminy ma prawo do zwrotu naliczonego podatku VAT za wykonanie kanalizacji sanitarnej dokonując korekty deklaracji rozliczeniowej,..

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ponieważ Urząd Gminy wykonywał zadania w zakresie gospodarki komunalnej jedynie do dnia 23 stycznia 2007 r. t.j. dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności opodatkowanej przez powołaną do tych celów jednostkę budżetową, Urząd Gminy nie ma prawa do korekty i wystąpienia o zwrot podatku naliczonego. Ponadto w roku 2009 dokonano korekty faktur zmieniając nabywcę, w związku z czym zachodzi niezgodność, ponieważ Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach zadań własnych realizowała projekt pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami - etap". Po zakończeniu inwestycji wykonany odcinek kanalizacji został nieodpłatnie przekazany jednostce budżetowej - Zakładowi Komunalnemu celem wykonywania usług z zakresu sprzedaży i przyjmowania ścieków. Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a przedmiot inwestycji został nieodpłatnie przekazany. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl