IPPP1-443-364/11-5/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-364/11-5/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku, określenia podstawy opodatkowania oraz sposobu udzielania rabatów dla usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku, określenia podstawy opodatkowania oraz sposobu udzielania rabatów dla usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. ". Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na wniosek Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółka" lub "Podatnikiem".), dnia 5 marca 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając z upoważnienia Ministra Finansów wydał Interpretację indywidualną (znak: IPPP1-443-93/10-2/PR), w której uznał, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku, określenia podstawy opodatkowania oraz sposobu udzielania rabatów dla usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. " - jest prawidłowe. Przedmiotowe stanowisko, dotyczyło zdarzeń przyszłych i było następujące:

1.

"Usługi świadczone przez B. w ramach pakietu "O. " (tj. wstęp na basen, lodowisko, ściankę wspinaczkową i salę do squash-a) podlegają opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 7% zaś usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " są opodatkowane stawką VAT w wysokości 22%.

2.

Podstawą opodatkowania powyższych usług jest cena pakietów "O." i "Z. " określona w umowie z Klientem.

3.

W sytuacji nabycia przez Klienta obu pakietów Spółka może udzielić dowolnego rabatu do wybranego pakietu usług np. "Z." nawet w sytuacji, gdy w efekcie udzielonego rabatu na sprzedaży tego pakietu wygenerowana zostanie strata, a rabat taki stanowił będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony.

Przedmiotowe stanowisko wydane zostało na podstawie następującego zdarzenia przyszłego: "W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, B. Sp. z o.o. (dalej: "B. " lub "Spółka") zapewnia firmom (dalej: "Klient" lub "Klienci") kompleksowe rozwiązania z zakresu świadczeń pracowniczych. Rozwiązania te zasadniczo obejmują stworzenie dla pracowników Klientów oferty sportowej, rekreacyjnej czy rozrywkowej zapewnianej przez podmioty współpracujące ze Spółką (dalej: "Partnerzy"). Powyższe usługi są świadczone, przede wszystkim, w ramach programu funkcjonującego pod nazwą "M.", w ramach którego pracownicy Klientów uzyskują prawo do nielimitowanego wstępu na basen czy lodowisko albo na zajęcia ze sztuk walk itp. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, a także w celu uatrakcyjnienia swojej oferty B. ma zamiar zmodyfikować sposób funkcjonowania programu "M.". Mając na uwadze fakt, iż nie każdy pracownik Klienta zainteresowany jest korzystaniem z pełnej oferty proponowanych w ramach programu "M." świadczeń, zostanie ona podzielona na dwa pakiety, o nazwach "O." oraz "Z." (Spółka zaznacza, iż nazwy te mają charakter jedynie roboczy i B. może w praktyce zdecydować się na użycie innych nazw). W ramach pakietu "O." pracownicy Klientów uzyskają prawo wstępu na obiekty sportowe takie jak:

* Basen

* Lodowisko

* Ścianka wspinaczkowa

* Korty do tenisa i squash-a,

Natomiast pakiet "Z." umożliwi pracownikom Klientów wstęp na różnego rodzaju zajęcia sportowe, których wspólnym mianownikiem jest zasadniczo udział osoby prowadzącej/trenera, takich jak: aqua aerobic, joga czy sztuki walki. Pakiet ten będzie również uprawniał do wstępu na rowery spinningowe, taniec, zajęcia fitness, saunę czy siłownię.

Powyższe pakiety będą oferowane przez Spółkę rozłącznie. Oznacza to, iż Klient będzie miał prawo ograniczyć zakres nabywanych usług np. tylko do pakietu "O." lub też kupić oba te pakiety naraz. Cena każdego z pakietów zostanie również określona przez Spółkę osobno, w oderwaniu od kosztu zakupu usług wchodzących w skład oferowanych pakietów, w oparciu o analizy ekonomiczne przygotowane przez Spółkę zakładające osiągnięcie zysku w ramach całej działalności Spółki, a nie w ramach jednego pakietu. B. zakłada także, iż w sytuacji nabycia przez klienta obu pakietów oferować może do wybranego pakietu wysokie opusty i rabaty (np. 50% lub 70%). Szczególnie więc w efekcie prowadzonej polityki rabatowej może się, więc zdarzać, iż w ramach jednego pakietu spółka wykazywać będzie stratę z działalności, oczywiście w założeniu kompensowana przez podwyższony zysk zrealizowany na sprzedaży drugiego pakietu usług."

W związku z którym postawiono następujące pytania prawne:

1.

Jaką stawką VAT opodatkowane są usługi świadczone przez B. w ramach pakietów "O. " i "Z. ".

2.

Co stanowi podstawę opodatkowania usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. " określonych w umowie z Klientem.

3.

Czy w sytuacji, gdy bez względu na nabycie przez Klienta obu pakietów Spółka udzieli rabatu w wysokości np. 50% lub 70% jedynie do wybranego pakietu usług np. "Z.", a w efekcie udzielonego rabatu na sprzedaży tego pakietu wygenerowana zostanie strata, rabat taki stanowił będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony.

Obecnie, przedstawiony wyżej hipotetyczny stan faktyczny jest już aktualnym stanem faktycznym i może być jako tak przyjęty za stan faktyczny niniejszego wniosku w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., gdyż w przedstawionym zakresie nie zmienił się on, odnośnie tego co było planowane na etapie składania poprzedniego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawką podatku od towarów opodatkowane są od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi świadczone przez Spółkę w ramach pakietów O. " i "Z. ".

2.

Co stanowi od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawę opodatkowania usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. " określonych w umowie z Klientem.

3.

Czy w sytuacji, gdy bez względu na nabycie przez Klienta obu pakietów Spółka udziela rabatu w wysokości np. 50% lub 70% jedynie do wybranego pakietu usług np. Zajęć Sportowych", a w efekcie udzielonego rabatu na sprzedaży tego pakietu wygenerowana zostanie strata, rabat taki stanowił od dnia 1 stycznia 2011 r. będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony.

Podatnik stoi na stanowisku, iż:

1.

Usługi świadczone przez Spółkę w ramach pakietu "O. " (tj. wstęp na basen, lodowisko, ściankę wspinaczkową i salę do squash-a), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 8% zaś usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " są opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%.

2.

Podstawą opodatkowania powyższych usług jest cena pakietów "O. " i "Z. " określona w umowie z Klientem.

3.

W sytuacji nabycia przez Klienta Obu pakietów Spółka może udzielić dowolnego rabatu do wybranego pakietu usług np. "Z." nawet w sytuacji, gdy w efekcie udzielonego rabatu na sprzedaży tego pakietu wygenerowana zostanie strata, a rabat taki stanowił będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony.

W charakterze uzasadnienia zajętego stanowiska, zdaniem Podatnika, przytoczyć można uzasadnienie Interpretacji z dnia 5 marca 2009 r., przy czym w miejsce stawki 7% należy wskazać stawkę 8%, a w miejsce stawki 22%, stawkę 23% - jako że wskazane wyższe stawki obowiązują od dnia 1 stycznia 2011 r., którego to stanu faktycznego dotyczy niniejszy wniosek. Wskazać bowiem należy, iż we wskazanej dacie uległo zmianie szereg przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwana dalej "ustawą z dnia 11 marca 2004 r.") na podstawie aż 6 różnych ustaw nowelizujących. Zmieniły się m.in. wszystkie stawki podatku poza zwolnieniem przedmiotowym i stawką 0%. Okoliczność ta, zdaniem Podatnika uzasadnia wniesienie obecnego wniosku. Kolejną okolicznością jest fakt, iż Spółka zadaje obecnie pytanie wyłącznie w stanie prawnym i faktycznym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. i w przeciwieństwie do poprzednio złożonego wniosku, niniejszy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, a zatem ma inny charakter niż wniosek poprzedni. Zgodnie z przepisem art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. W myśl z kolei § 5 wskazanego artykułu nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. Okoliczności takie w niniejszej sprawie nie zachodzą co również wynika z załączonego oświadczenia osób reprezentujących zgodnie z KRS Spółkę. Zmiany bowiem zdarzenia przyszłego na zaistniały stan faktycznym oraz zmiana przepisów w opiniowanym zakresie powodują, iż rozpatrzenie niniejszego wniosku jest zasadne i nie zachodzą przesłanki negatywne w tym zakresie.

UZASADNIENIE stanowiska Podatnika

Ad. 1

Zdaniem Spółki, w celu określenia właściwej stawki podatku od towarów i usług na usługi świadczone w ramach pakietów "O. " i "Z. " należy, w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy usługi świadczone w ramach obu pakietów w ramach programu "M. " należy postrzegać, dla celów podatku od towarów i usług jako jedną kompleksową właściwą ze względu na charakter tej kompleksowej usługi. W drugim przypadku, zastosowanie znajdą różne stawki, właściwe ze względu na charakter każdej z usług świadczonych przez Spółkę w ramach powyższych pakietów. Powyższe rozstrzygnięcie może, zdaniem Spółki, zostać dokonane na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności, w orzeczeniu z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie Part Service (C-425/06), TS stwierdził, iż kilka formalnie odrębnych usług musi być traktowane jako pojedyncza transakcja (usługa kompleksowa) dla celów VAT w następujących okolicznościach:

a.

gdy jeden element transakcji jest traktowany, jako usługa zasadnicza zaś pozostałe elementy, jako usługi pomocnicze (zgodnie ze stanowiskiem ETS, dana usługa musi być traktowana jako pomocnicza, gdy nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej); oraz

b.

gdy dwa lub więcej elementów transakcji są tak ściśle ze sobą związane, iż tworzą jedną, niepodzielną transakcję ekonomiczną, której rozdzielnie byłoby sztuczne.

Spółka stoi na stanowisku, iż usługi świadczone w ramach pakietów "O. " oraz "Z. " nie wypełniają żadnej z powyższych dyspozycji. Wynika to, po pierwsze, z faktu, iż nie można wskazać, wśród usług świadczonych przez Spółkę, jednego zasadniczego elementu, w stosunku do którego pozostałe usługi miałyby charakter pomocniczy. Wszystkie te usługi (wejście na basen, siłownię, kurs tańca, zajęcia fitness itp.) stanowią dla pracownika Klienta cel sam w sobie, z których to usług Klient może korzystać według własnych upodobań. Ponadto, powyższe usługi nie są ze sobą w żaden sposób funkcjonalnie połączone ani wzajemnie uzależnione, czego dowodzi chociażby fakt, iż Klient może wybrać jeden tylko pakiet (np. tylko pakiet "O. ") zaś pracownik Klienta może dowolnie korzystać z wybranych tylko usług w ramach pakietu bez uszczerbku na pozostałych. Dodatkowo należy również zwrócić uwagę na fakt, iż dla każdego z tych pakietów została określona odrębna cena.

Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, iż usługi świadczone w ramach pakietów "O. " oraz "Z. " stanowią odrębne, niezależne usługi, w konsekwencji czego do każdej z nich zastosowanie znajdzie indywidualna stawka VAT. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. W drodze wyjątku, zgodnie z art. art. 146a pkt 2 powołanej ustawy, we wskazanym okresie stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Jednocześnie, załącznik nr 3 do ustawy o VAT zawiera, w poz. 179 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" klasyfikowane w kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU") 93.11.10.0.

Do powyższej kategorii, zdaniem Spółki, zaliczają się wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "O. ", tj. wstęp na basen, lodowisko, korty do tenisa i squash-a, oraz ściankę wspinaczkową. Należy mieć bowiem na uwadze, iż powyższy przepis ustawy o VAT stanowi implementację pkt 14, załącznika III, Dyrektywy Rady 112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE L06.347.1., zwana dalej "Dyrektywą 112"), na podstawie którego obniżona stawka VAT ma zastosowanie do "korzystania z obiektów sportowych". Nie ma natomiast wątpliwości, zdaniem Spółki, iż basen, lodowisko czy kort stanowią obiekty sportowe. Mają powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, iż usługi świadczone przez nią w ramach pakietu "O. " (tj. wstęp na basen, lodowisko, ścianę wspinaczkową i korty do tenisa i squash-a podlegają od dnia 1 stycznia 2011 r. opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje oparcie również w pismach wydawanych przez polskie organy podatkowe. Przykładowo odnosząc się do usług wstępu na basen, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku w piśmie z dnia 30 listopada 2005 r. (sygn. US.PPE/443-34/2005) uznał, że "sprzedaż karnetów zawierających pakiet usług basenowych powinna być opodatkowana według 7% stawki podatku VAT jako usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 92.61". Podobne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Bałuty w piśmie z dnia 21 września 2007 r. (sygn. I USB lll/436/22/1/2007/k.k.). Innym przykładem jest pismo Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 18 października 2004 r. (sygn. PUS.ll/443/262/2004), w którym organ podatkowy stwierdził, iż wynajem hali sportowej, kortów tenisowych, sali gimnastycznej dla celów zajęć sportowo-rekreacyjnych mieści się w grupowaniu PKWiU 92.61.10-00.00 - Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych". Podobnie orzekł Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie w piśmie z dnia 25 marca 2005 r. (sygn. US-lll/443-8/05). Jednocześnie, Spółka stoi na stanowisku, iż ustawa z dnia 11 marca 2004 r. nie przewiduje możliwości stosowania stawek preferencyjnych w odniesieniu do usług świadczonych w ramach pakietu "Z. ". W konsekwencji, będą one podlegać opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 23%.

Jak min. stwierdzono w interpretacji z dnia 5 marca 2009 r.: "mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż usługi świadczone w ramach pakietu "O. ", sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWIU 92.61, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 7%, natomiast na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " nie będą korzystały ze stawki preferencyjnej i w konsekwencji będą opodatkowane w trybie art. 41 ust. 1 ustawy stawką podstawową w wysokości 22%." Poza wysokością stawek, gdzie obecnie zamiast 7% powinno być 8%, a zamiast 22% powinno by 23%, zdaniem Spółki, stanowisko to jest aktualne.

Ad. 2

Zgodnie z art. 29 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r., podstawę opodatkowania stanowi obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży. W zakresie istotnym dla postawionego pytania, regulacja ta nie zmieniała się od dnia 1 stycznia 2011 r., mimo zmiany samego artykułu. Takie uregulowanie oznacza, iż podstawą opodatkowania jest wynagrodzenie usługodawcy określone w umowie z usługobiorcą. Jednocześnie, jak Spółka wskazała w poprzednim punkcie, w ramach pakietów "O. " i "Z. " świadczy szereg niezależnych usług opodatkowanych indywidualnymi stawkami podatku od towarów i usług. W konsekwencji również, dla każdej z tych usług (tj. wstępu na basen, bądź wstępu na siłownię) Spółka powinna teoretycznie określić odrębną podstawę opodatkowania.

Niemniej jednak, jak wynika ze stanu faktycznego, w umowie z Klientem Spółki określa jedynie wartość pakietów, nie zaś wartość poszczególnych usług świadczonych w ramach tych pakietów. Z drugiej jednak strony, mając na uwadze fakt, iż wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "O. " opodatkowane są stawką VAT 8%, zaś wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " opodatkowane są stawką VAT 23%, Spółka może przyjąć, iż ceny tych pakietów stanowią de facto podstawę naliczenia podatku wg wskazanych stawek, czyli stanowią podstawę opodatkowania. Gdyby nawet bowiem podzielić ceny pakietów na poszczególne usługi w ramach nich świadczone, całkowita należność i całkowita kwota podatku pozostanie taka sama. Mając powyższe na uwadze Spółka stoi na stanowisku, iż podstawą opodatkowania usług świadczonych w ramach pakietów "O. " i "Z. " (a tym samym podstawą naliczenia podatku wg stawek 8% i 23%) jest cena każdego z pakietów określona w umowie pomiędzy Spółki a Klientem.

Jak m.in. stwierdzono w interpretacji z dnia 5 marca 2009 r.: "Spółka w przedmiotowym wniosku wskazała, iż w ramach pakietów "O. " i "Z. " świadczy szereg niezależnych usług opodatkowanych indywidualnymi stawkami VAT, natomiast w umowie z kontrahentami określa jedynie wartość pakietów, świadczonej usługi, w sytuacji nabycia przez Klienta dwóch pakietów usług jest bowiem prawnie dopuszczalne nawet w sytuacji, gdy w efekcie udzielonego rabatu na sprzedaż danego pakietu usług wygenerowana zostanie strata."

Konsekwentnie, w opinii Spółki rabat taki stanowił będzie podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony. Jak m.in. stwierdzono w interpretacji z dnia 5 marca 2009 r.: "Udzielenie rabatu w dowolnej wysokości do ceny świadczonej usługi, w sytuacji nabycia przez Klienta dwóch pakietów usług jest bowiem prawnie dopuszczalne. W związku z powyższym taki rabat będzie stanowił podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony." Zdaniem Spółki, stanowisko to jest aktualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2). Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Jednocześnie, załącznik nr 3 do ustawy o VAT zawiera, w poz. 179 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" klasyfikowane w kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU") 93.11.10.0.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zapewnia firmom kompleksowe rozwiązania z zakresu świadczeń pracowniczych, posiadając w swojej ofercie zajęcia sportowe w ramach pakietów "O. " oraz "Z. ". Pakiet "O. " uprawnia do wstępu na obiekty sportowe takie jak basen, lodowisko, ścianka wspinaczkowa, korty do tenisa i squash-a, natomiast pakiet "Z. " umożliwi pracownikom Klientów wstęp na różnego rodzaju zajęcia sportowe, których wspólnym mianownikiem jest zasadniczo udział osoby prowadzącej/trenera, takich jak: aqua aerobic, joga, sztuki walki, rowery spinningowe, taniec, zajęcia fitness, saunę czy siłownię. Spółka podkreśla, iż usługi świadczone w ramach wymienionych powyżej pakietów stanowią odrębne, niezależne usługi, uważając zarazem że dla każdej z nich zastosowanie znajdzie indywidualna stawka VAT. Wnioskodawca klasyfikuje wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "O. " tj. wstęp na basen, lodowisko, korty do tenisa i squash-a oraz ściankę wspinaczkową pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż usługi świadczone w ramach pakietu "O. ", sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką w wysokości 8%, natomiast na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " nie będą korzystały ze stawki preferencyjnej i w konsekwencji będą opodatkowane w trybie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy stawką podstawową w wysokości 23%.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W odpowiedzi na pytanie 2, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Nadmienia się, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. powyższy przepis uległ zmianie, jednakże zmiana ta pozostaje bez wpływu dla rozstrzygnięcia na gruncie niniejszej sprawy.

Spółka w przedmiotowym wniosku wskazała, iż w ramach pakietów "O. " i "Z. " świadczy szereg niezależnych usług opodatkowanych indywidualnymi stawkami VAT, natomiast w umowie z kontrahentami określa jedynie wartość pakietów, nie zaś wartość poszczególnych usług świadczonych w ramach tych pakietów. Warto również podkreślić, iż wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "O. " opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8%, zaś wszystkie usługi świadczone w ramach pakietu "Z. " opodatkowane są stawką VAT 23%.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania usług świadczonych w ramach obu oferowanych pakietów jest cena każdego z nich określona w umowie pomiędzy Spółką a kontrahentem.

Odnosząc się do pytania nr 3, należy przytoczyć brzmienie art. 29 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl wyżej cytowanego przepisu, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania o kwoty prawnie dopuszczalnych rabatów. Udzielenie rabatu w dowolnej wysokości do ceny świadczonej usługi, w sytuacji nabycia przez Klienta dwóch pakietów usług jest bowiem prawnie dopuszczalne. W związku z powyższym taki rabat będzie stanowił podstawę do obniżenia podstawy opodatkowania dla pakietu, dla którego został udzielony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl