IPPP1/443-358/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-358/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowo zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy w poz. 9 - "Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych". W miesiącu październiku 2008 r. SPZOZ, w ramach programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami" zrealizował projekt "Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ" sfinansowany w 75% ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. SPZOZ zgodnie z art. 86 ust. 1 nie dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze dot. zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, gdyż zakup ten jest związany wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną, nieopodatkowaną VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu SPZOZ ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy

SPZOZ prezentuje stanowisko, iż nie posiada możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, że SPZOZ świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, gdzie zakupywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług SPZOZ nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na fakturze dotyczącej zakupu sprzętu rehabilitacyjnego finansowanego ze środków PFRON w ramach Projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania. Niniejsza interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powołany wyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż SPZOZ świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, podlegające przedmiotowo zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT (poz. 9). W październiku 2008 r. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ". Przedmiotowy projekt w 75% został sfinansowany ze środków PFRON.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, bowiem zakup sprzętu rehabilitacyjnego związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia podlegających zwolnieniu z podatku VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Zakup sprzętu rehabilitacyjnego służącego do rehabilitacji leczniczej dla pacjentów SPZOZ".

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl