IPPP1/443-357/13-4/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-357/13-4/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 maja 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22 maja 2013 r., złożonym w dniu 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 7 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowy o dofinansowanie dwóch projektów zatytułowanych odpowiednio: "P.M. " stała i okazjonalna gra plenerowa oparta na walorach kulturowych i historycznych Warty - sposób na rozwój aktywnej turystyki oraz promocję regionu oraz "B.P. J. " w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotem umowy jest przyznanie Wnioskodawcy dofinansowania na realizację projektów w kwotach odpowiednio: 24 999,00 zł oraz 21 999,00 zł ze środków europejskich. Wnioskodawca oświadcza, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie. Fundacja nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składała deklaracji VAT-R, a co za tym idzie również VAT-7, nie prowadzi obrotu towarem, ani nie nabywa usług od podmiotów posiadających siedzibę poza terytorium kraju.

W uzupełnieniu wskazano, że Fundacja w ramach realizowanych projektów nie będzie wykorzystywał nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca zawarł umowy o dofinansowanie dwóch projektów zatytułowanych odpowiednio: "P.M. " - stała i okazjonalna gra plenerowa oparta na walorach kulturowych i historycznych Warty - sposób na rozwój aktywnej turystyki oraz promocję regionu oraz "B.P. J. " w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Przedmiotem umowy jest przyznanie Wnioskodawcy dofinansowania na realizację projektów w kwotach odpowiednio: 24 999,00 zł oraz 24 999,00 zł ze środków europejskich. Wnioskodawca oświadcza, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie. Fundacja nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składała deklaracji VAT-R, a co za tym idzie również VAT-7, nie prowadzi obrotu towarem.

W związku z powyższym Fundacja nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w żaden sposób, ani w trakcie realizacji niniejszych projektów, ani po ich zakończeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy brak prowadzenia działalności gospodarczej i brak takich planów przez Wnioskodawcę oraz brak zarejestrowania jako czynny podatnik VAT jest wystarczający do stwierdzenia, że Wnioskodawca zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku VAT. Wnioskodawca nie spełnia żadnej z przesłanek opisanych w art. 15-18 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn, zm.), w związku z czym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w żaden sposób ani w trakcie realizacji projektu, ani po jego zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Fundacja realizuje dwa projekty w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 zatytułowane: "P.M. " oraz "B.P. J. ". W ramach projektów Fundacja dokonuje zakupu towarów i usług. Fundacja nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składała deklaracji VAT-7, nie prowadzi obrotu towarem, ani nie nabywa usług od podmiotów posiadających siedzibę poza terytorium kraju.

W uzupełnieniu wskazano, że w ramach realizowanych projektów Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis zaistniałego stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie były, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Fundacja nie ma prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizacji projektów "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zatytułowanych: "P.M. " oraz "B.P. J. ".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl