IPPP1-443-357/07-4/JB - Czy w odniesieniu do realizowanych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-357/07-4/JB Czy w odniesieniu do realizowanych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 15 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami, uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność opodatkowaną (doradztwo personalne, pośrednictwo pracy, wydawnictwo) oraz działalność zwolnioną z VAT (szkolenia komercyjne oraz bezpłatne, finansowane z funduszy unijnych). Częścią składową szkoleń jest również doradztwo personalne i informacja zawodowa. W związku z tym, że część kosztów nie jest możliwa do przyporządkowania do rodzajów sprzedaży: opodatkowanej lub zwolnionej, Spółka VAT naliczony rozlicza przy zastosowaniu wskaźnika proporcji.

Spółka prowadzi działalność w zakresie realizacji projektów współfinansowanych z EFS w ramach ZPORR, SPO RZL i budżetu państwa. Otrzymane transze dotacji nie mają wpływu na cenę usługi (szkolenia realizowane w ramach projektów są bezpłatne). Otrzymana transza dotacji podlega rozliczeniu na podstawie poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu po przedstawieniu faktur dokumentujących poniesiony wydatek.

Spółka realizuje obecnie następujące projekty:

1.

"Interaktywna praca - II edycja"; Działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w L

2.

"Perspektywa"; Działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w L

3.

"Teraz Kobiety - Ii edycja"; Działanie 1.6 "Integracja i reintegracja zawodowa kobiet SPORZL 2004-2006; umowa Nr X podpisana z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej

4.

"Perspektywa"; działanie 2.3. "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w K

5.

"adaptacja"; Działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w K

6.

"Nowy zawód - druga szansa"; działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w K

7.

"Szansa na awans"; działanie 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w K

8.

"Reedukacja"; działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w R

9.

"Nowe Szlaki"; działanie 2.3 "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa" ZPORR 2004-2006; umowa Nr X podpisana z WUP w R

10.

"Leonardo Da Vinci"; program "Uczenie się przez całe życie"; umowa Nr X podpisana z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w W.

Do świadczonych usług w ramach realizowanych projektów Wnioskodawca stosuje symbol PKWiU 80.42.10-00.20 - Usługi kształcenia ustawicznego dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektów są związane wyłącznie z organizacją szkoleń tj. czynnościami zwolnionymi z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem wnioskodawcy podatek naliczony związany z kosztami dotyczącymi realizacji szkoleń finansowanych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa nie podlegają odliczeniu, z uwagi na fakt, że nie ma w tym przypadku mowy o sprzedaży usług, poza tym organizacja szkoleń jest działalnością zwolnioną z VAT, a więc VAT naliczony związany z tą działalnością nie podlega odliczeniu (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT). Nie można tego podatku uznać za związanego ze sprzedażą zwolnioną, bo nie dotyczy żadnej formy sprzedaży (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Z uwagi na fakt, że jest to dotacja do kosztów, wydatkiem kwalifikowanym jest kwota otrzymanych i zapłaconych faktur kosztowych w kwotach brutto i uwidoczniony w nich podatek VAT nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, bez względu na źródło finansowania towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach realizowanych projektów świadczy usługi szkoleniowe, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80.42.10-00.20, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Zatem dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowych projektów nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Spółce nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie otrzyma realizując projekty, gdyż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uważa się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl