IPPP1-443-356/11-4/EK - Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury VAT dokumentującej zamianę gruntów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-356/11-4/EK Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury VAT dokumentującej zamianę gruntów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zamianę gruntów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zamianę gruntów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 9 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Spółka") jest właścicielem galerii handlowej w K. i czerpie dochody z wynajmu powierzchni handlowych.

W połowie 2010 r. Spółka zawarła wstępne porozumienie o zamianie gruntów z Miastem. Przedmiotem zamiany ze strony Spółki miały być grunty zabudowane o wartości 1.642.000,00 złotych brutto, natomiast ze strony Miasta grunty niezabudowane i zabudowane o wartości 932.874,88 złotych brutto. Przeniesienie własności gruntów Miasta na rzecz Spółki miało się odbyć w trybie bezprzetargowym. Tym samym, elementem umowy zamiany miało być zobowiązanie Miasta do dokonania na rzecz Spółki dopłaty, w trybie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w wysokości 709.125,12 złotych.

W dniu 25 listopada 2010 r. Spółka zawarła z Miastem umowę zamiany nieruchomości w formie aktu notarialnego.

Spółka wskazuje ponadto, że jej grunty podlegały zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, ponieważ od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął już ponad dwuletni okres. W przypadku Miasta, grunty zabudowane również korzystały ze zwolnienia z VAT na tej samej, co wskazana powyżej, podstawie prawnej. Oznacza to, że grunty zabudowane Spółki oraz Miasta były oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, po ich wybudowaniu przeszło dwa lata temu. Jednocześnie, obie strony nie ponosiły wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby, co najmniej 30% wartości początkowej tychże gruntów. W odniesieniu natomiast do tych gruntów Miasta, które nie były zabudowane, Spółka informuje, że podlegały one opodatkowaniu VAT w związku z niespełnieniem przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT. Cała transakcja została udokumentowana fakturami. Spółka otrzymała, zatem od Miasta fakturę dokumentującą zarówno dostawę gruntów zabudowanych zwolnionych z VAT jak i niezabudowanych podlegających 22% VAT.

Spółka końcowo wskazuje, iż jest podatnikiem VAT czynnym i prowadzoną działalność gospodarczą (wynajem powierzchni handlowych) opodatkowuje VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktury dokumentującej zamianę gruntów.

Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zamianę gruntów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest, bowiem jakimkolwiek przywilejem, czy też ulgą podatkową, (o czym zresztą mówi wprost art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej), ale wynika samej z konstrukcji podatku VAT. W orzeczeniu z dnia 15 stycznia 1998 r., w sprawie C-37/95, Belgische Staat v. Ghent Coal Terminal NV, Europejski Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że system odliczeń podatku ma oznaczać całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu podatku VAT zapłaconego lub należnego w prowadzonej działalności gospodarczej. W orzeczeniu z dnia 19 września 2000 r. w połączonych sprawach C-177/99 oraz C-181/99, Ampafrance SA v. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire oraz Sanofi Synthelabo v. Directeur des services fiscaux du Val-de-Marne, ETS wyraził z kolei pogląd, że prawo do odliczenia podatku jest integralną częścią schematu (systemu) VAT i zasadniczo nie może być ograniczane. Takie traktowanie prawa do odliczenia, w konsekwencji, zapewnić ma neutralność tego podatku dla przedsiębiorcy.

Odnosząc się do zagadnienia związku nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to zdaniem Spółki należy do problemu tego podejść w sposób racjonalny, zdroworozsądkowy. Odliczeniu, co do zasady, więc, powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych do wykonywania czynności opodatkowanych. "Przyjąć należy również, że nie można absolutyzować wymogu istnienia bezpośredniego związku, jako warunku odliczenia podatku naliczonego. W niektórych przypadkach, bowiem związek tego rodzaju nie występuje, chociaż nabyte towary i usługi niewątpliwie służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym." (tak A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Warszawa 2009, s. 741).

Odnosząc wskazane uwagi do stanu faktycznego Spółki wskazać należy, że choć grunty Spółki podlegały zwolnieniu z VAT, to jednakowoż dwie z działek nabytych od Miasta opodatkowaniu podlegały (grunty niezabudowane przeznaczone na cele budowlane). Dlatego też w tej części, w której faktura dokumentuje czynność opodatkowaną VAT, podatek naliczony na tej fakturze wykazany, będzie mógł być uwzględniony przy obniżeniu podatku należnego Spółki.

Spółka nie chce przesądzać, czy pomiędzy nabytym gruntem a jego wykorzystaniem do wykonywania czynności opodatkowanych VAT zachodzić będzie związek bezpośredni czy też jedynie pośredni. Niemniej, taki związek ponad wszelką wątpliwość występować będzie. Należy, bowiem w tym zakresie przyznać prymat zamiarowi wykorzystania, jaki podatnik do danego towaru lub usługi przypisze. W tym przypadku, z treści stanu faktycznego ewidentnie wynika, iż grunty, zarówno te, które podlegały zwolnieniu, jak również ten opodatkowany VAT, będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej tym podatkiem - przeznaczone zostaną one bądź na rozbudowę galerii handlowej prowadzonej w K. (co przełoży się na zwiększenie przychodów osiąganych z tytułu wynajmu powierzchni handlowej - działalności opodatkowywanej VAT przez Spółkę) lub też na powiększenie ilości miejsc parkingowych, co wpłynie na zwiększenie ilości klientów, a tym samym - na zyski Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą-wynajem powierzchni handlowych. W połowie 2010 r. Wnioskodawca zawarł wstępne porozumienie o zamianie gruntów z Miastem. Przedmiotem zamiany ze strony Spółki miały być grunty zabudowane o wartości 1.642.000,00 złotych brutto, natomiast ze strony Miasta grunty niezabudowane i zabudowane o wartości 932.874,88 złotych brutto. Przeniesienie własności gruntów Miasta na rzecz Spółki miało się odbyć w trybie bezprzetargowym. Tym samym, elementem umowy zamiany miało być zobowiązanie Miasta do dokonania na rzecz Spółki dopłaty, w trybie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w wysokości 709.125,12 złotych. W listopadzie 2010 r. Wnioskodawca podpisał akt notarialny na zamianę nieruchomości. Grunty zabudowane zarówno Spółki jak i Miasta podlegały zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, natomiast grunty niezabudowane Miasta zostały opodatkowane stawką w wysokości 22%. Powyższa transakcja została udokumentowana fakturą VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dotyczącej nabytych nieruchomości w części, w której faktura dokumentuje czynność opodatkowaną podatkiem VAT, z uwagi na związek zakupu przedmiotowych działek z czynnościami opodatkowanymi, Spółka bowiem w przyszłości zamierza wykorzystywać zakupione nieruchomości na rozbudowę galerii handlowej lub też na powiększenie ilości miejsc parkingowych. Zaznaczyć należy, iż z uwagi na to, iż grunty niezabudowane Miasta podlegały opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, w odniesieniu do tej transakcji nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 wyżej powołanej ustawy, który ogranicza prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku lub zwrotu podatku o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących transakcję niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl