IPPP1/443-350/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-350/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 lipca 2013 r. (doręczone w dniu 4 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania biletów kolejowych za faktury uproszczone, przesyłania biletów w formie elektronicznej oraz prawidłowego naliczenia podatku VAT na tychże biletach jak również obowiązku wystawiania dodatkowych faktur VAT w części odnoszącej się do:

* sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

* sprzedaży usług na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania biletów kolejowych za faktury uproszczone, przesyłania biletów w formie elektronicznej oraz prawidłowego naliczenia podatku VAT na tychże biletach jak również obowiązku wystawiania dodatkowych faktur VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2013 r. (data wpływu 15 lipca 2013 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 2 lipca 2013 r. - doręczone w dniu 4 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową, polskim podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie przewozu osób koleją w komunikacji krajowej oraz zagranicznej. Dokumentem uprawiającym do skorzystania z usług przewozu świadczonych przez Spółkę jest bilet kolejowy (dokument ten potwierdza też nabycie konkretnych usług Spółki, które to usługi podlegają opodatkowaniu VAT). W większości przypadków należność brutto za indywidualny bilet kolejowy oferowany przez Spółkę nie przekracza kwoty 450 PLN / 100 EUR.

Bilety kolejowe (dokumenty uprawniające do skorzystania z konkretnych usług Spółki) są sprzedawane za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji, w tym w kasach biletowych, poprzez konduktorów, poprzez biletomaty czy poprzez portal internetowy (platformę internetową).

Przedmiotowy wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie biletów sprzedawanych poprzez portal internetowy (kolejowych biletów internetowych) i wynika z faktu, że Spółka planuje wdrożenie pewnych zmian dotyczących wyglądu kolejowych biletów internetowych.

Zasady sprzedaży biletów internetowych

Pasażer zainteresowany nabyciem usług Spółki ma możliwość zalogowania się na specjalnym portalu internetowym (platformie internetowej), umożliwiającym nabycie kolejowych biletów internetowych. Korzystanie z portalu wymaga akceptacji regulaminu portalu przez pasażera, a elementem formularza rejestracyjnego do e-IC jest check-box w którym kupujący wyraża zgodę na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną.

W tym celu pasażer musi założyć swoje indywidualne konto na portalu (platformie), poprzez które będą dokonywane zakupy. Założenie konta wymaga podania danych pasażera, a faktury będą dostępne na indywidualnym koncie kupującego.

W portalu internetowym pasażer wybiera trasę przejazdu oraz warunki świadczenia usług przez Spółkę (rodzaj wagonu, miejsce), a także wskazuje wymagane dane pasażera, które powinny zostać umieszczone na bilecie. Jednocześnie, pasażer ma możliwość wskazania danych nabywcy usługi Spółki / kolejowego biletu internetowego (takich jak nazwa podmiotu, jego adres czy NIP).

Po wybraniu wszystkich elementów usługi Spółki oraz przedstawieniu niezbędnych danych, pasażer dokonuje zakupu kolejowego biletu elektronicznego i dokonuje płatności za ten bilet w formie bezgotówkowej (za pośrednictwem karty kredytowej czy rachunku bankowego).

Sposób przesłania kolejowego biletu internetowego

Zakupiony kolejowy bilet internetowy jest udostępniany pasażerowi przez Spółkę, za pośrednictwem portalu internetowego. Bilet ten zawiera określony format oraz wszystkie niezbędne dane i jest zapisywany i udostępniany pasażerowi w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Portal internetowy umożliwia wyszukanie i uwiarygodnienie wszystkich sprzedanych biletów internetowych. Dodatkowo integralną częścią biletu internetowego jest dwuwymiarowy kod Aztec zawierający dane o bilecie. Dane te podpisane są kluczem elektronicznym co gwarantuje ich autentyczność.

Dlatego też system wystawiania i przesyłania kolejowego biletu internetowego zapewnia autentyczność pochodzenia biletu, integralność oraz czytelność jego treści. Portal internetowy wykorzystywany do tego celu jest bowiem w pełni "szczelny" i gwarantuje wysokie bezpieczeństwo przetwarzanych / udostępnianych poprzez niego danych.

Wygląd biletu internetowego

Spółka rozważa wdrożenie kilku zmian dotyczących wyglądu kolejowego bilem internetowego Po wdrożeniu tych zmian kolejowy bilet internetowy będzie zawierał następujące elementy:

* nazwę, adres oraz NIP Spółki (jako sprzedawcy),

* datę sprzedaży kolejowego biletu internetowego (datę zaplaty i wystawienia biletu),

* kolejny numer kolejowego biletu internetowego,

* numer faktury,

* opis rodzaju usługi (kolejowy transport pasażerski),

* trasę i datę przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

* informację o udzielonych rabatach dotyczących danego kolejowego biletu internetowego (jeśli takie zostaną udzielone),

* należność brutto z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego,

* należny VAT z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego wraz ze wskazaniem stawki VAT,

* imię i nazwisko (względnie PESEL) pasażera uprawnionego do przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

* NIP nabywcy danego kolejowego bilem internetowego (opcja dla pasażera),

* inne elementy istotne z perspektywy handlowej i biznesowej.

Kolejowy bilet internetowy zawierający powyższe elementy będzie wystawiany poprzez portal internetowy Spółki i udostępniany pasażerowi (w formie nieedytowalnego pliku), tak aby pasażer mógł użyć go celem skorzystania z usług Spółki.

Dodatkowe uwagi

Z uwagi na fakt, iż kolejowy bilet internetowy stanowi dokument uprawniający do skorzystania z konkretnych usług Spółki, Spółka traktuje sprzedaż takiego biletu jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT.

W przypadku sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, z uwagi na fakt, iż zapłata za kolejowy bilet internetowy (będący dokumentem uprawniającym do skorzystania ze skonkretyzowanych usług Spółki) następuje w formie bezgotówkowej (za pośrednictwem karty kredytowej czy rachunku bankowego), a Spółka każdorazowo jest w stanie "powiązać" daną płatność z konkretnym biletem (usługą), to sprzedaż tych biletów jest zwolniona z obowiązku fiskalizacji. Dlatego też, Spółka nie jest zobowiązana do wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych dotyczących sprzedaży biletów poprzez ten kanał dystrybucji (Spółka korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z fiskalizacji).

Potencjalnie, sprzedaż kolejowych biletów internetowych może byż natomiast dokumentowana odrębną fakturą VAT wystawianą (zgodnie z przepisami w zakresie VAT) na żądanie pasażera / nabywcy biletu.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż: "wniosek Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług z dnia 9 kwietnia 2013 r. dotyczy zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2013 r. Spółka oczekuje wydania interpretacji w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., której przedmiotem mają być uregulowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposoby ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia do podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.)."

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy kolejowy bilet internetowy, którego wygląd (elementy) został przedstawiony w stanie faktycznym, spełnia definicję tzw. faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur.

2.

Zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy w świetle § 4 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych udostępnienie faktury (biletu internetowego) na indywidualnym koncie pasażera będzie równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej.

3.

Zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy kwota VAT wskazana na kolejowym bilecie internetowym stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

4.

Zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do kolejowych biletów internetowych na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.

Zdaniem Spółki, jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, to kolejowy bilet internetowy, którego wygląd (elementy) został przedstawiony w stanie faktycznym, spełni definicję tzw. faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.

W ocenie Spółki, zakładając, że należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, w świetle § 4 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych przekazanie kolejowego biletu internetowego do pasażera (na konto w systemie e-IC) będzie równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.

Spółka stoi na stanowisku, że jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, to kwota VAT wskazana na kolejowym bilecie internetowym będzie stanowić kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 4.

Zdaniem Spółki, jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, to Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do kolejowych biletów internetowych na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.

Obowiązek wystawienia faktury

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy powinni wystawiać fakturę celem udokumentowania sprzedaży. Jednak obowiązek ten jest bezwzględny wyłącznie w przypadku sprzedaży na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku sprzedaży na rzecz osób / podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, faktura powinna zostać wystawiona na żądanie nabywcy.

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka prowadzi sprzedaż kolejowych biletów internetowych na rzecz pasażerów / nabywców, którymi mogą być zarówno osoby i podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jak również osoby / podmioty nieprowadzące tej działalności. Jak podkreślono, skoro kolejowe bilety internetowe stanowią dokument poświadczający konkretny przejazd (usługę świadczoną przez Spółkę), to Spółka traktuje ich sprzedaż jako czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Dlatego też, po stronie Spółki powstaje obowiązek wystawienia faktur VAT, jeśli kolejowy bilet internetowy jest sprzedawany na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a także jeśli kolejowy bilet internetowy jest sprzedawany na rzecz podmiotu nieprowadzącego działalność gospodarczą (pod warunkiem zgłoszenia żądania przez ten podmiot).

Elementy faktury i faktury uproszczonej

Zasady wystawiania faktur oraz wygląd faktury są aktualnie regulowane przez przepisy rozporządzenia w sprawie faktur (od stycznia 2014 r. zasady te będą zawarte w przepisach ustawy o VAT).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur (obowiązującym do końca 2013 r.), faktura powinna zawierać:

* datę jej wystawienia,

* kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

* datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

* nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

* miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

* kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

* wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

* stawkę podatku,

* sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

* kwotę należności ogółem.

Jednocześnie, te same elementy powinny być uwzględniane na "standardowej" fakturze VAT w oparciu o przepis art. 106m ust. 1 ustawy o VAT (który będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r.)

Trzeba jednak wskazać, iż przepisy rozporządzenia w sprawie faktur (oraz przepisy ustawy o VAT, które będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r.) wskazują na przypadki kiedy faktura nie musi zawierać wszystkich wymienionych powyżej elementów, a pomimo to wciąż może być traktowana jako faktura. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur (odpowiednio: art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 PLN / 100 EUR, faktura może nie zawierać następujących elementów:

* nazwę (imię i nazwisko) i adres nabywcy,

* miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,

* cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

* wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

* stawkę podatku,

* sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Jeśli więc faktura będzie dokumentowała sprzedaż na kwotę brutto niższą niż 450 PLN / 100 EUR i będzie możliwe określenie VAT naliczonego na tej fakturze według odpowiednich stawek VAT, to pomimo braku powyższych elementów, wciąż będzie stanowić fakturę zgodną z przepisami prawa podatkowego (będzie tzw. fakturą uproszczoną).

Wygląd kolejowego biletu internetowego a faktury uproszczonej

W kontekście powyższego, Spółka wskazuje, że kolejowy bilet internetowy zawiera wszystkie elementy, które są wymagane dla faktury uproszczonej, o której mowa w § ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur (odpowiednio: art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), przy założeniu, że pasażer skorzystał z opcji i podał NIP nabywcy. Poniżej Spółka przedstawia porównanie listy elementów uwzględnianych na kolejowym bilecie internetowym z listą elementów wymaganych dla faktury uproszczonej.

Element faktury uproszczonej -Dane na kolejowym bilecie internetowym

Data wystawienia -Data sprzedaży kolejowego biletuinternetowego (data zapłaty i wystawienia biletu)

Kolejny numer -Kolejny numer kolejowegobiletu/faktury internetowego

Dane sprzedawcy (nazwa, adres, NIP) -Nazwa, adres oraz NIPSpoacute;łki (jako sprzedawcy)

NIP nabywcy -NIP nabywcy danego kolejowego bileminternetowego (opcja dlanbsp; pasażera)

Opis usługi -Opis rodzaju usługi (kolejowytransport pasażerski);

Trasa i data przejazdu na podstawie danego kolejowego biletuinternetowego

Rabaty -Informacja o udzielonych rabatachdotyczących danego kolejowego biletu internetowego (jeśli takie zostanąudzielone)

Należność ogoacute;łem -Należność brutto z tytułu nabyciadanego kolejowego bilem internetowego

Kwota VAT z uwzględnieniemposzczegoacute;lnych stawek VAT -Należny VAT z tytułu nabycia danegokolejowego biletu internetowego wraz ze wskazaniem stawki VAT

Inne elementy (niewymagane) -Imię i nazwisko (względnie PESEL)pasażera uprawnionego do przejazdu na podstawie danego kolejowegobiletu internetowego;

Inne elementy istotne z perspektywyhandlowej i biznesowej

Jak wynika z powyższego zestawienia, kolejowy bilet internetowy zawiera (czy też może zawierać jeśli zostanie uwzględniony NIP nabywcy) wszystkie elementy wymagane dla faktury uproszczonej. Stąd też, jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR (i na bilecie umieszczono NIP nabywcy), to kolejowy bilet internetowy będzie stanowić tzw. fakturę uproszczoną, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur oraz art. 106e ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania2

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1, kolejowy bilet internetowy może zostać uznany za tzw. fakturę uproszczoną (jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy). Oznacza to więc, że kolejowy bilet internetowy jest fakturą w rozumieniu przepisów w zakresie VAT, stąd do kolejowego biletu internetowego stosuje się te same regulacje / zasady jakie stosuje się do faktur. Dlatego też, uzasadnione jest żeby do kolejowego biletu internetowego stosować m.in. regulacje odnoszące się do przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej.

W tym kontekście trzeba wskazać na § 3 i § 4 rozporządzenia w sprawie faktur. Zgodnie z § 3 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy. Jednocześnie, jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych (analogicznie art. 106m ust. 1-4 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 stycznia 2014 r.), faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Z przywołanych przepisów rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych (ustawy o VAT) wynika, że przesyłanie faktur w formie elektroniczne jest dopuszczalne, jeśli spełnione są łącznie poniższe warunki:

* dany dokument stanowi fakturę (w rozumieniu przepisów w zakresie VAT),

* odbiorca wyraził zgodę na przesyłanie / otrzymywanie faktur w formie elektronicznej,

* zapewniona jest autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury.

W przedmiotowej sytuacji wszystkie powyższe warunki są spełnione. Jak wskazano bowiem w uzasadnieniu stanowiska do Pytania 1., kolejowy bilet internetowy może zostać uznany za fakturę w rozumieniu przepisów o VAT (jeśli zawiera informację o NIP nabywcy i dokumentuje sprzedaż poniżej 450 PLN / 100 EUR brutto). Co więcej, w momencie zakładania konta na portalu internetowym Spółki, poprzez który prowadzona jest sprzedaż kolejowych biletów internetowych, dany pasażer wyraża zgodę na otrzymywanie faktur (dokumentujących sprzedaż biletów) w formie elektronicznej. Jednocześnie, dany bilet jest przesyłany w formie zabezpieczonej, która wyklucza edycję jego treści (system wystawiania i przesyłania kolejowego biletu internetowego zapełnia autentyczność jego pochodzenia, integralność oraz czytelność jego treści). Stąd też, Spółka ma pewność, że podmiot do którego wysyłany jest kolejowy bilet internetowy otrzymuje dokument z dokładnie takimi samymi danymi, jak dokument, który "pozostaje" XV Spółce (brak jest możliwości edycji takiego dokumentu).

Stąd też, brak jest przeciwwskazań, aby kolejowy bilet internetowy traktowany jako faktura uproszczona był przesyłany w formie elektronicznej do pasażera / nabywcy. Będzie to bowiem równoznaczne z przesłaniem faktury XV formie elektronicznej do pasażera / nabywcy.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie jednak, jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (w aktualnym brzmieniu oraz w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), kwotę VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1, kolejowy bilet internetowy, należność za który nie przekracza 450 PLN / 100 EUR brutto, jeśli na bilecie tym widnieje NIP nabywcy, powinien być traktowany jako faktura (faktura uproszczona) w rozumieniu przepisów w zakresie VAT. Skoro więc bilet ten stanowi potwierdzenie uprawnienia do skorzystania z konkretnej usługi Spółki, to VAT wskazany na tym bilecie stanowi kwotę podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT (z perspektywy nabywcy biletu).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 4.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 i 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym aktualnie) oraz art. 106b ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), podatnik dokonujący sprzedaży usług na rzecz innych podatników ma obowiązek wystawienia faktury celem udokumentowania tej sprzedaży, zaś w przypadku sprzedaży na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, taki obowiązek ma, jeśli nabywca zgłosi żądanie wystawienia faktury.

W przedmiotowej sytuacji, jeśli należność brutto za kolejowy bilet kolejowych nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na bilecie umieszczono NIP nabywcy, to taki bilet stanowi fakturę w rozumieniu przepisów o VAT. Stąd też, Spółka, wystawiając ten bilet, realizuje swój obowiązek w zakresie fakturowania wynikający z przepisów o VAT.

W związku z powyższym, Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do kolejowych biletów internetowych (jeśli należność nie przekracza 450 PLN / 100 EUR brutto i uwzględniono NIP nabywcy) na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Co więcej, wystawienie takiej dodatkowej faktury mogłoby oznaczać, że Spółka "podwójnie" zafakturowała daną sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części odnoszącej się do sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz prawidłowe w zakresie sprzedaży usług na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Z uwagi na treść przesłanego uzupełnienie do wniosku z dnia 8 lipca 2013 r. przedmiotowa interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego oraz przepisów prawa podatkowego obowiązujących do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. dalej ustawa), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W myśl art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Na podstawie dyspozycji powyższego przepisu Minister Finansów wydał w dniu 28 marca 2011 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 z późn. zm. dalej rozporządzenie).

Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1-15 rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W myśl § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, faktura może nie zawierać w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro - danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11-14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Przepisu ust. 4 pkt 6 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w art. 106 ust. 4 ustawy, sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. a (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

Przywołany wyżej § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, wprowadza szczególny rodzaj faktur wystawianych w sytuacji, gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł lub 100 EURO, które w praktyce określane są mianem faktur uproszczonych. Z treści powołanego przepisy wynika, iż tzw. faktura uproszczona jest fakturą, która może nie zawierać pewnych danych takich jak:

* nabywcy (nazwa albo imiona i nazwiska oraz adresu);

* miary i ilości dostarczonych towarów lub zakresu wykonywanych usług;

* ceny jednostkowej towaru lub usługi netto;

* wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcja, bez kwoty podatku (wartość netto sprzedaży);

* stawki podatku;

* sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnienia;

* kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku

Regulacje dotyczące tzw. faktur uproszczonych pozwalają zatem na pominięcie co najwyżej powyższych danych. Nie muszą być pominięte wszystkie z nich, można pominąć tylko niektóre. Konieczne jest natomiast aby na fakturze tzw. uproszczonej znajdowały się informacje które pozwolą określić dla poszczególnych stawek podatku kwoty podatku, zatem z faktury winna jednak wynikać kwota podatku. Należy podkreślić, iż wystawienie tzw. faktury uproszczonej nie będzie możliwe w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, oraz wystawienia przez polskiego podatnika faktury dla wykonywanych rzez niego dostaw towarów lub świadczenia usług dla których miejscem świadczenia jest terytorium innego państwa członkowskiego, zaś osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest nabywca towaru lub usługobiorca.

Ponadto wystawienie faktury uproszczonej ma charakter fakultatywny i nie jest obowiązkowe nawet jeśli kwota należności nie przekracza określonej w przepisie kwoty.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy Spółka wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób koleją. Dokumentem uprawniającym do skorzystania z usług wnioskodawcy jest bilet kolejowy. W większości przypadków (jak wskazał Zainteresowany) należność brutto za bilet kolejowy nie przekracza kwoty 450 zł/ 100 EURO. Bilety są sprzedawane na rzecz zarówno podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca sprzedaje bilety kolejowe m.in. za pośrednictwem portalu internetowego. W celu zakupienia biletu przez portal internetowy klient Spółki ma możliwość zalogowania się na specjalnej platformie internetowej, co wymaga akceptacji regulaminu portalu przez klienta. Jak wskazuje Spółka elementem formularza rejestracyjnego jest wyrażenie zgody na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną. Pasażer zobowiązany jest ponadto założyć swoje indywidualne konto na platformie, za pośrednictwem którego będzie dokonywać zakupów. Przy założeniu tego konta konieczne jest podanie przez klienta jego danych. Zaś faktury dokumentujące nabycie danych usług będą dostępne na indywidualnym koncie pasażera. Za pomocą portalu internetowego klient wybiera trasę oraz warunki świadczenia usług, a także wskazuje wymagane dane, które powinny być umieszczone na bilecie. Następnie klient dokonuje zakupu biletu kolejowego oraz dokonuje płatności w formie bezgotówkowej za pośrednictwem karty kredytowej lub rachunku bankowego. Zakupiony bilet jest udostępniony klientowi za pośrednictwem portalu internetowego. Bilet zawiera określony format oraz wszystkie niezbędne dane i jest zapisany i udostępniany w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Portal internetowy umożliwia wyszukanie i uwiarygodnienie wszystkich sprzedanych biletów. Dodatkowo jak wskazał Wnioskodawca integralna częścią biletu jest dwuwymiarowy kod Aztek zawierający dane o bilecie, które są podpisane kluczem elektronicznym co gwarantuje jego autentyczność.

System wystawiania i przesyłania biletów zapewnia autentyczność pochodzenia biletu, integralność oraz czytelność jego treści.

Wnioskodawca zamierza wdrożyć kilka zmian dotyczących wyglądu biletu kolejowego internetowego. Po wprowadzeniu zmian bilet będzie zawierał nw. elementy:

* nazwę, adres oraz NIP Spółki (jako sprzedawcy),

* datę sprzedaży kolejowego biletu internetowego (datę zapłaty i wystawienia biletu),

* kolejny numer kolejowego biletu internetowego,

* numer faktury,

* opis rodzaju usługi (kolejowy transport pasażerski),

* trasę i datę przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

* informację o udzielonych rabatach dotyczących danego kolejowego biletu internetowego (jeśli takie zostaną udzielone),

* należność brutto z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego,

* należny VAT z tytułu nabycia danego kolejowego biletu internetowego wraz ze wskazaniem stawki VAT,

* imię i nazwisko (względnie PESEL) pasażera uprawnionego do przejazdu na podstawie danego kolejowego biletu internetowego,

* NIP nabywcy danego kolejowego bilem internetowego (opcja dla pasażera),

* inne elementy istotne z perspektywy handlowej i biznesowej.

Zainteresowany traktuje sprzedaż takich biletów jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy kolejowy bilet internetowy spełnia definicję tzw. faktury uproszczonej.

W rozpatrywanej sprawie należy rozgraniczyć sprzedaż biletów kolejowych za pośrednictwem portalu internetowego na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Powyższy podział wynika z faktu, iż przywołany wyżej przepis § 5 ust. 4 pkt 6 w zw. z ust. 5 rozporządzenia wprowadza ograniczenie w zakresie wystawiania tzw. faktur uproszczonych w stosunku do osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Zatem należy uznać, iż w zakresie sprzedaży biletów kolejowych internetowych których wartość ogółem nie przekracza 450 zł lub 100 EURO, na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bilet kolejowy internetowy będzie stanowić tzw. fakturę uproszczoną o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. W tym konkretnym przypadku dane jakie będą umieszczone na bilecie pozwolą na określenie dla poszczególnych stawek podatku kwoty podatku, gdyż jak wynika z opisu sprawy bilet będzie zawierał m.in. należny VAT z tytułu nabycia usługi wraz ze wskazaniem stawki VAT. W stosunku do omawianego biletu kolejowego internetowego nie zaistnieją również przesłanki przewidziane w § 5 ust. 5 rozporządzenia.

Natomiast jeżeli kolejowy bilet internetowy Spółka sprzeda na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej o których mowa w art. 106 ust. 4 ustawy, pomimo spełnienia wszystkich innych warunków nie będzie można uznać, iż stanowi on tzw. fakturę uproszczoną opisaną w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, gdyż zaistnieją przesłanki negatywne z § 5 ust. 5 rozporządzenia - sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Tym samym należy uznać, iż w odniesieniu do pytania Nr 1 Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w części odnoszącej się do sprzedaży usług przewozowych dokumentowanych biletem kolejowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Natomiast w stosunku sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Zainteresowany przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie.

W zaprezentowany we wniosku pytaniu Nr 2 Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie kwestii, czy umieszczenie biletu kolejowego na indywidualnym koncie pasażera będzie równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej.

W odniesieniu do biletów kolejowych sprzedawanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyjaśniono wyżej, iż nie będą one mogły być uznane za tzw. fakturę uproszczoną opisaną w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Tym samym w stosunku do udostępnienia powyższego dokumentu za pośrednictwem portalu internetowego, nie może być mowy o przesłaniu faktury w formie elektronicznej, gdyż powyższy bilet nie stanowi faktury.

Natomiast w stosunku do sprzedaży biletów kolejowego na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (stanowiących tzw. faktury uproszczone), które będą udostępnione na portalu internetowym należy wskazać jak niżej.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1528).

Zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji ich odbiorcy.

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.

Sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury określa podatnik (§ 4 ust. 2).

Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług (§ 4 ust. 3).

Przy czy, stosownie do § 2, ilekroć rozporządzeniu jest mowa o:

1.

autentyczności pochodzenia faktury - rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury;

2.

integralności treści faktury - rozumie się przez to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Zauważyć należy, iż dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania, pojęcie "kontrole biznesowe" użyte w ww. § 4 ust. 3 rozporządzenia, należy rozumieć jako proces, za pośrednictwem którego podatnik tworzy, wdraża oraz aktualizuje dostateczny poziom pewności co do tożsamości dostawcy lub usługodawcy albo wystawcy faktury (autentyczność pochodzenia), w zakresie tego, że nie zmieniono danych dotyczących podatku VAT (integralność treści) oraz w zakresie czytelności faktury od momentu wystawienia faktury aż do końca okresu przechowywania. Kontrola biznesowa powinna dawać pewną ścieżkę kontrolną, dzięki której można powiązać fakturę ze stanowiącą podstawę jej wystawienia dostawą bądź usługą.

Z kolei, pojęcie "wiarygodna ścieżka audytu", również użyte w ww. przepisie, oznacza, iż związek pomiędzy dokumentami uzupełniającymi oraz realizowanymi transakcjami jest łatwy do prześledzenia (dzięki posiadaniu dostatecznych danych dla powiązania dokumentów), zgodny z ustalonymi w przedsiębiorstwie procedurami oraz odzwierciedla procesy, które faktycznie miały miejsce. Ścieżka audytu dla celów podatku VAT powinna zapewnić możliwy do skontrolowania związek pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług tak, aby umożliwić sprawdzenie, czy faktura odzwierciedla fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług miało miejsce. Przy czym środki, przy wykorzystaniu których podatnik może wykazać powyższy związek pozostawia się uznaniu podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że po nabyciu przez osoby / podmioty prowadzące działalność gospodarczą, biletu kolejowego (który jak wyjaśniono wyżej spełnia warunki do uznania go za fakturę uproszczoną) za pośrednictwem portalu internetowego, zakupiony bilet jest udostępniony pasażerowi w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Integralną częścią biletu jest dwuwymiarowy kod Aztek zawierający dane o bilecie, dane te są podpisane kluczem elektronicznym co gwarantuje ich autentyczność. Jak wskazał Zainteresowany system wystawiania oraz udostępniania biletu zapewnia autentyczność jego pochodzenia, integralność oraz czytelność treści. Ponadto Spółka ma pewność, że podmiot dla którego udostępniono bilet otrzyma dokument z dokładnie takimi samymi danymi jak dokument, który pozostaje w Spółce. Portal internetowy za pośrednictwem którego dokonuje się zakupu biletów umożliwia wyszukanie i uwiarygodnienie wszystkich sprzedanych biletów. Ponadto platforma internetowa przeznaczona do celu wystawiania i przekazywania biletów internetowych gwarantuje wysokie bezpieczeństwo przetwarzanych i udostępnianych danych.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że aby faktura mogła zostać uznaną za dokument stanowiący podstawę do odliczenia podatku naliczonego, musi być otrzymana (udostępniona) w sposób i w formie zapewniającej jej autentyczność, integralność i czytelność.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, iż udostępnienie osobom / podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, biletu kolejowego - tzw. faktury uproszczonej - w formie plików PDF na portalu internetowym, w stosunku do których zapewniona będzie autentyczność pochodzenia oraz integralność treści, jest zgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, jeżeli faktura uproszczona zostanie udostępniona klientowi (prowadzącemu działalność gospodarczą) w sposób opisany we wniosku należy uznać, iż będzie to równoznaczne z przesłaniem faktury w formie elektronicznej i jednocześnie spełniające wymogi ustawy o VAT.

Zatem w zakresie pytania Nr 2 Zainteresowany zaprezentował prawidłowe stanowisko w odniesieniu do udostępniania biletów kolejowych na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w pozostałym zakresie - udostępnienie biletu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - stanowisko Zainteresowanego należy uznać za nieprawidłowe.

Wnioskodawca składając wniosek zwrócił się w pytaniu Nr 3 o rozstrzygniecie kwestii, czy kwota VAT wykazana na kolejowym bilecie internetowym stanowi kwotę podatku naliczonego o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W omawianym stanie sprawy w odniesieniu do pytania Nr 1 uznano, iż bilet kolejowy internetowy wystawiany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie stanowi faktury uproszczonej wskazanej w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Zatem kwota podatku wykazana na powyższym dokumencie nie może stanowić kwoty podatku naliczonego o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Należy jednak zauważyć, iż kolejowy bilet internetowy sprzedawany na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, stanowi tzw. fakturę uproszczoną o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia, co zostało szczegółowo wyjaśnione w uzasadnieniu do pytania Nr 1. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki pozwalające przyjęcie, że powyższy dokument stanowi ten szczególny rodzaj faktury. Ponadto jak wskazał Zainteresowany na fakturze uproszczonej wykazany będzie podatek należny VAT z tytuły nabycia danej usług wraz ze wskazaniem stawki podatku VAT. Zatem należy uznać, iż kwota ta stanowi naliczony podatek VAT o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Tym samym w odniesieniu do pytania Nr 3 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w zakresie kwoty podatku wykazanej na bilecie kolejowym stanowiącym fakturę uproszczoną wystawianym na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, w stosunku do biletów kolejowych wystawianych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Spółka zaprezentowała nieprawidłowe stanowisko w sprawie.

Spółka zwróciła się również o wskazanie czy w okoliczności gdy pasażer otrzyma kolejowy bilet internetowy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia dodatkowej faktury VAT na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Przepis art. 106 ust. 4 ustawy nie wprowadza konieczności wystawiania faktury w przypadku gdy nabywca jest osobą fizyczną niebedącą podatnikiem podatku VAT, obowiązek taki będzie w sytuacji gdy osoba fizyczna zażąda od sprzedawcy wystawienia takiej faktury. Bezwzględny obowiązek dotyczy jednak sytuacji, w których nabywca towaru lub usługi jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.

W omawianej sytuacji Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług przewozu na rzecz różnych osób / podmiotów. W stosunku do osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą nabywających usługi przewozu Zainteresowany jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT, zaś w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Spółka ma obowiązek wystawiać fakturę jedynie w sytuacji gdy nabywca tego zażąda.

W okolicznościach omawianej sprawy uznano, iż wystawiany bilet kolejowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie stanowi faktury uproszczonej o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia. Zatem jeśli nabywca usługi przewozu (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) zażąda od Spółki wystawienia faktury VAT, Zainteresowany będzie zobligowanych zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy, do wystawienia takiego dokumentu.

Natomiast w stosunku do wystawianych biletów kolejowych na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, których wartość brutto nie przekracza 450 zł lub 100 EURO, stanowiących faktury uproszczone będące w istocie szczególnym rodzajem faktur VAT, obowiązki Wnioskodawcy jako sprzedawcy usług w tym zakresie zostają spełnione w chwili udostępnienia faktury uproszczonej. Nie zajdzie konieczność wystawiania dodatkowych faktur VAT dokumentujących usługę przewodu, gdyż faktura uproszczona w formie biletu kolejowego internetowego jest dokumentem wystarczającym dla udokumentowania powyższej czynności.

Należy tym samym uznać, iż w odniesieniu do pytania Nr 4 Spółka przedstawiła nieprawidłowe stanowisko w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT na rzecz osób fizycznych nabywających usługi przewozu, które Spółka dokumentuje biletem kolejowym niestanowiącym faktury uproszczonej. Natomiast w zakresie konieczności wystawienia faktury dodatkowej na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Zainteresowany przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl