IPPP1/443-338/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-338/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 maja 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi szkoleniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi szkoleniowej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 maja 2011 r., złożonym w dniu 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. z siedzibą w W. wykonuje między innymi usługi konsultingowe oraz realizuje projekty szkoleniowe. W procedurze przetargowej Wnioskodawca został wybrany do realizacji projektu pn. "Zorganizowanie i przeprowadzanie warsztatów...".

Projekt realizowany jest na zlecenie na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem. Projekt jest w całości (100%) finansowany ze środków publicznych - tj. ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego potwierdziło ten fakt w piśmie z dnia 28 stycznia 2011 r. adresowanym do firmy Wnioskodawcy).

Projekt zakłada świadczenie na rzecz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego usługi polegającej na organizacji warsztatów szkoleniowych z zakresu planowania organizacji i prowadzenia konsultacji społecznych dla beneficjentów indywidualnych projektów kluczowych oraz pracowników instytucji zaangażowanych w realizację NSRO (m.in. pracownicy Urzędów Marszałkowskich, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz jego oddziałów wojewódzkich, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i jej oddziałów regionalnych, ministerstw odpowiedzialnych za wdrażanie i koordynację Programów Operacyjnych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją powyższego kontraktu przysługuje firmie zwolnienie z podatku VAT z tytułu wykonywania tej usługi szkoleniowej zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 29 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług § 13 ust. 1 pkt 20 (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wyżej wymienione artykuły stanowią, iż usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych zwolnione są z podatku VAT.

Realizowane przez firmę Wnioskodawcy w ramach ww. projektu warsztaty szkoleniowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz zwiększenie świadomości zawodowej wśród pracowników instytucji, realizujących projekty indywidualne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka oraz Regionalnych Programów Operacyjnych, w zakresie tworzenia i prowadzenia programów konsultacji społecznych niezbędnych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Szczególnie istotne z punktu widzenia celów projektu jest uświadomienie uczestnikom warsztatów szkoleniowych roli szerokiego udziału społeczeństwa w procesie konsultacji oraz uwzględnienia potrzeb strony społecznej w trakcie planowania i realizacji inwestycji, przy jednoczesnym zachowaniu wymogów prawa.

Uczestnicy warsztatów szkoleniowych w ramach wykonywanych obowiązków służbowych są m.in. odpowiedzialni za przygotowywanie i prowadzenie konsultacji społecznych. Uczestnicząc w warsztatach podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, poprzez poszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z organizacją konsultacji społecznych. Na zakończenie warsztatów każdy z uczestników otrzymuje certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz zdobywa wiedzę niezbędną w pracy zawodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca został wybrany do realizacji projektu pn. "Zorganizowanie i przeprowadzanie warsztatów...". Projekt realizowany jest na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem. Projekt jest w całości (100%) finansowany ze środków publicznych - tj. ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

Projekt zakłada świadczenie na rzecz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego usługi polegającej na organizacji warsztatów szkoleniowych z zakresu planowania organizacji i prowadzenia konsultacji społecznych dla beneficjentów indywidualnych projektów kluczowych oraz pracowników instytucji zaangażowanych w realizację NSRO (m.in. pracownicy Urzędów Marszałkowskich, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz jego oddziałów wojewódzkich, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i jej oddziałów regionalnych, ministerstw odpowiedzialnych za wdrażanie i koordynację Programów Operacyjnych).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika ponadto, iż uczestnicy warsztatów szkoleniowych w ramach wykonywanych obowiązków służbowych są m.in. odpowiedzialni za przygotowywanie i prowadzenia konsultacji społecznych. Uczestnicząc w warsztatach podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, poprzez poszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z organizację konsultacji społecznych. Na zakończenie warsztatów każdy z uczestników otrzymuje certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia oraz zdobywa wiedzę niezbędną w pracy zawodowej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w niniejszej sprawie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi dokształcania prowadzone w formie warsztatów szkoleniowych spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej w pracy zawodowej, podniesienie kwalifikacji zawodowych, poprzez poszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z organizację konsultacji społecznych oraz zwiększenie świadomości zawodowej.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w całości finansowane są ze środków publicznych - środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl