IPPP1/443-334/10-2/ISz - Uznanie za usługi czynności wykonywanych przez kontrahentów na rzecz spółdzielni pracy oraz możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących te czynności.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-334/10-2/ISz Uznanie za usługi czynności wykonywanych przez kontrahentów na rzecz spółdzielni pracy oraz możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących te czynności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 23 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę czynności wykonywanych przez kontrahentów na rzecz Spółki oraz prawa do odliczenia podatku z faktur potwierdzających te czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za usługę czynności wykonywanych przez kontrahentów na rzecz Spółki oraz prawa do odliczenia podatku z faktur potwierdzających te czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

ZF U Spółdzielnia Pracy (ZF U) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania produktów leczniczych i kosmetyków. ZF U nie posiada własnej sieci dystrybucji. Sprzedaż wyprodukowanych produktów jest realizowana na rzecz hurtowni farmaceutycznych, które z kolei dokonują odprzedaży produktów na rzecz aptek. Podstawą prawną współpracy z hurtowniami są umowy o współpracy handlowej. Umowy te regulują zakres wzajemnych praw i obowiązków stron, a ich treść odbiega od zwykłej umowy sprzedaży. Zasadniczą kwestią jest to, że hurtownia obok zakupu towarów, zobowiązuje się do dokonywania na rzecz ZF U szeregu dodatkowych czynności, za co otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. ZF U zawarła umowy z kilkoma hurtowniami. Umowy te mają zbliżoną treść, a w ich ramach hurtownie zobowiązują się do:

a.

zamawiania pełnego asortymentu wyrobów, wytwarzanych przez ZF U w okresie obowiązywania umowy,

b.

zachowania ciągłości sprzedaży wyrobów,

c.

rozprowadzania wyrobów na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem zasad Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej,

d.

magazynowania i transportowania wyrobów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi zasad magazynowania i transportowania wyrobów, a w szczególności produktów leczniczych, tak aby magazynowanie i transportowanie w żaden sposób nie zmieniało właściwości wyrobów,

e.

prowadzenia działalności promocyjno-reklamowej dotyczącej wyrobów, w szczególności poprzez rozprowadzanie za pośrednictwem przedstawicieli i sprzedawców hurtowni materiałów promocyjno-reklamowych dotyczących wyrobów i dostarczanych przez ZF U z zachowaniem zasad dotyczących reklamy produktów leczniczych, zawartych w ustawie Prawo farmaceutyczne,

f.

systematycznego gromadzenia i przedstawiania ZF U w formie pisemnej opinii odbiorców i wszelkich sygnałów pochodzących z rynku dotyczących ZF U i wyrobów,

g.

utrzymywania systematycznych kontaktów z przedstawicielami ZF U w celu zapewnienia stałego dopływu informacji, o których mowa powyżej,

h.

pozostawania w gotowości do realizacji powyższych zobowiązań, w szczególności wskazanych w punktach e) i f) powyżej, przez cały okres obowiązywania umowy.

Cechą charakterystyczną powyższych usług jest to, że są one świadczone w sposób ciągły przez cały okres trwania umowy, a w ich skład wchodzi szereg czynności. Czynności te, w zależności od okoliczności, mogą być w danym okresie wykonywane z różnym natężeniem lub też niektóre z nich w danej chwili nie są wykonywane, ale hurtownia pozostaje w stałej gotowości do ich wykonywania. Usługi te potocznie określane są jako usługi marketingowe lub wsparcia sprzedaży. Ponieważ takie potoczne określenie mogłoby okazać się niewystarczające, gdy konieczne jest dokonanie ujęcia kosztów usług w ewidencji księgowej i odpowiednia klasyfikacja podatkowa, ZF U wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie stosownej opinii klasyfikacyjnej. W opinii o sygn. OK-5672/KU-1664/2008 z dnia 9 maja 2008 r. została dokonana następująca klasyfikacja:

*

usługi zakupu wyrobów farmaceutycznych celem ich dalszej odprzedaży polegające m.in. na zamawianiu pełnego asortymentu wyrobów, zachowaniu ciągłości sprzedaży, rozprowadzaniu wyrobów na terenie całej Rzeczpospolitej Polskiej łącznie z promocją mieszczą się w grupowaniu: w przypadku handlu detalicznego - PKWiU 52.31.10-00.00 "Usługi w zakresie handlu detalicznego wyrobami farmaceutycznymi", a w przypadku handlu hurtowego - PKWiU 56.46.11-00.00 "Usługi w zakresie handlu hurtowego wyrobami farmaceutycznymi",

*

usługi wsparcia sprzedaży produktów, polegające m.in. na rozprowadzaniu materiałów promocyjno-reklamowych wyrobów, dostarczeniu wszelkich informacji na temat produktu (bez sprzedaży produktów i podpisywania umów) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nieklasyfikowane".

Powyższe usługi są wykonywane w sposób ciągły w całym okresie trwania umowy. Strony przyjęły, że wynagrodzenie za usługi będzie ustalane i rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. W umowach przyjęto, że wynagrodzenie należne hurtowni za dany miesiąc zostanie obliczone jako pewien procent od miesięcznych obrotów netto. Miesięczne obroty netto to wartość zakupów wyrobów dokonanych przez hurtownię w ZF U ustalona na podstawie faktur wystawionych w danym miesiącu rozliczeniowym. Wysokość stawek procentowych, oraz progi ich stosowania podlegają negocjacji z każdą hurtownią. Dodatkowo w ramach umowy ustalono, że wynagrodzenie będzie przysługiwało hurtowni pod warunkiem terminowego uregulowania należności za faktury, które są podstawą do naliczenia wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynności wykonywane przez hurtownie stanowią usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

2.

Czy faktury VAT wystawione przez hurtownie dają ZF U prawo do odliczenia wykazanego na nich podatku VAT.

Ad. 1

Czynności wykonywane przez hurtownie stanowią usługi w rozumieniu ustawy VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy VAT.

Należy zatem stwierdzić, że przepisy ustawy VAT wprowadzają bardzo szeroką definicję usługi, wskazując, że dla jej celów za usługi uznaje się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Jednocześnie ustawa o VAT wskazuje, że usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych co do zasady są klasyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Pozwala to przyjąć, że występuje szerokie spektrum czynności traktowanych na gruncie ustawy VAT jako usługi, z których pewna część jest opisywana według metodologii przyjętej w klasyfikacjach statystycznych, a pewna nie daje się opisać za pomocą tych zasad, a zakwalifikowanie do usługi odbywa się według innych kryteriów. W takiej sytuacji można sformułować wniosek, że czynność wskazana na gruncie klasyfikacji statystycznych jako usługa, jest zawsze usługą na gruncie ustawy VAT. W omawianej sytuacji czynności wykonywane przez hurtownie na rzecz ZF U, zostały w uznane przez Urząd Statystyczny jako usługi i w świetle stosownych zasad klasyfikacji statystycznej zostały przypisane do określonych grupowań i przypisano im właściwe numery PKWiU. Tym samym nie powinno być wątpliwości, że wykonywane czynności na gruncie ustawy VAT powinny być traktowane jako usługi (vide art. 8 ust. 3 ustawy VAT).

Ad. 2

Faktury VAT wystawione przez hurtownie dają ZF U prawo do odliczenia wykazanego na nich podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

W omawianej sytuacji nie ma wątpliwości, że nabywane usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podejmowane działania służą wspieraniu sprzedaży produktów ZF U. Sprzedaż tych produktów podlega opodatkowaniu VAT. W związku z czym związek tych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez ZF U jest oczywisty i łatwo dostrzegalny. A w takiej sytuacji ZF U przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez hurtownie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl