IPPP1-443-334/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-334/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2008 r. (data wpływu 22 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania eksportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania eksportu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik wyeksportował na Ukrainę w październiku 2007 r. towary handlowe. Nabywcą towarów była firma z Belize. Podatnik posiadał kserokopie dokumentów rejestrowych tej firmy, umowę handlową na sprzedaż towarów handlowych, których sprzedawcą jest firma Podatnika " a nabywcą firma z Belize. Podatnik realizował dostawę według zamówienia nabywcy, które otrzymał mailem. Dostawa odbywała się na warunkach EXW. Nabywca wyznaczał przewoźników ukraińskich do odbioru towaru z magazynu podatnika. Zapłatę za sprzedany towar podatnik otrzymywał przelewem bankowym na swój rachunek bezpośrednio od nabywcy. Jednocześnie, zgodnie z życzeniem nabywcy, na fakturze eksportowej obok sprzedawcy - podatnika i nabywcy - firmy amerykańskiej, podatnik wpisał nazwę i adres innego podmiotu-firmy ukraińskiej jako odbiorcę (definiowanego przez nabywcę jako miejsce przeznaczenia towarów).

Na dokumencie SAD w polu Eksporter widniały dane Podatnika, a w polu odbiorca, też zgodnie z życzeniem nabywcy, dane tego samego podmiotu ukraińskiego co na fakturze. Podatnik posiada dokument celny SAD, który stanowi potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty, potwierdzony przez właściwe organy celne. Dysponuje również Międzynarodowym listem przewozowym CMR, z pieczątką ukraińskiej firmy przewozowej. Z dokumentu SAD jednoznacznie wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy dla kontrahenta z Belize. Jest tam numer faktury, nazwy i ilości poszczególnych pozycji towaru, wartość faktury, waga netto i brutto towaru, wszystko zgodne z fakturą wystawioną przez Podatnika dla nabywcy z Belize.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy jest to eksport w świetle ustawy o VAT i czy podatnik mógł zastosować dla tej transakcji stawkę 0%.

2.

Czy w przypadku nie przyznania się odbiorcy - podmiotu ukraińskiego (bo w konsekwencji się nie przyznał), do jakiejkolwiek współpracy z podatnikiem i firmą amerykańską, podatnik będzie musiał zakwalifikować tę transakcję jako sprzedaż krajową i zmienić stawkę VAT z 0% na 22%.

Podatnik uważa, że jest to eksport w świetle ustawy o VAT i mógł zastosować dla tej transakcji stawkę 0%. W ocenie Podatnika zostały spełnione wszystkie warunki, które są zawarte w ustawie o VAT w części dot. eksportu:

A. wywóz towarów poza terytorium wspólnoty został potwierdzony przez właściwe organy celne. Podatnik posiada poświadczony urzędowo dokument SAD, w którym występuje jako eksporter,

B. wywóz towarów wystąpił w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - ustawy o VAT, zgodnie z którym nastąpiło przeniesienie prawa własności na podmiot amerykański. dokumentu SAD wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy.W ocenie Strony fakt nie przyznania się podmiotu ukraińskiego do jakiejkolwiek współpracy z firmą Podatnika i z firmą z Belize nie ma w tym wypadku żadnego znaczenia dla podatnika. Dla podatnika istotna jest tylko współpraca z podmiotem z Belize, która jest w pełni dokumentowana - podatnik posiada umowę handlową z tą firmą, zamówienia otrzymał a zapłatę za towar przelewem bankowym na swój rachunek od nabywcy, czyli nabywca nie zakwestionował samego faktu otrzymania towaru. Z punktu widzenia ustawy, ważne jest aby towar opuścił terytorium Wspólnoty, nie ma nakazu dokumentowania faktu dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia. Podatnik nie ma wpływu na jakiekolwiek powiązania gospodarcze pomiędzy firmą z Belize a podmiotem ukraińskim i one go nie dotyczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa - ust. 2 ww. artykułu.

Przez eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 - rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wywozu towarów nie dokonał dostawca (Wnioskodawca) lecz dokonany był przez przewoźnika ukraińskiego na rzecz nabywcy. Strona jest w posiadaniu dokumentu celnego, który stanowi potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty, potwierdzonego przez właściwy organ celny. Dysponuje również międzynarodowym listem przewozowym CMR, z pieczątka ukraińskiej firmy przewozowej.

W przypadku eksportu pośredniego (wywóz dokonywany jest przez nabywcę lub na jego rzecz) zastosowanie będzie miał art. 41 ust. 11 ustawy, który stanowi, iż przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9, w myśl, którego otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. stosuje się odpowiednio.

Analizując przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Strona dokonała eksportu towarów, gdyż jest w posiadaniu dokumentu celnego, potwierdzonego przez właściwy organ celny, wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty, a wywóz dokonany był przez przewoźnika ukraińskiego, na rzecz nabywcy mającego siedzibę poza terytorium kraju - firma amerykańska.

Ze stanu faktycznego nie wynika, w jakim terminie Strona otrzymała wymagane potwierdzenie wywozu, zatem uprawniona była do wykazania przedmiotowej transakcji, ze stawką 0%, w terminach określonych w art. 41 ust. 11 lub art. 41 ust. 9.

Zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Składając przedmiotowy wniosek Strona wskazała, iż przedmiot wniosku dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż spełnia warunki do potraktowania przedmiotowej dostawy jako exportu towarów. Nabywcą towarów jest podatnik amerykański, a podmiot ukraiński wyznaczony został przez niego jako odbiorca towaru.

Fakt, iż podmiot ukraiński nie przyznaje się do współpracy ze stronami transakcji tj. Wnioskodawcą i podmiotem amerykańskim pozostaje bez wpływu na zaklasyfikowanie przedmiotowej transakcji jak exportu towarów, opodatkowanej preferencyjną stawką podatkową. Jednocześnie zauważyć należy, iż kwestie sporne pomiędzy podmiotami będącymi uczestnikami transakcji dokonywanych przez podatników nie należą do kompetencji tut. Organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl