IPPP1-443-326/08-8/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-326/08-8/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o...., przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostaw dokonywanych z magazynu konsygnacyjnego za sprzedaż o charakterze ciągłym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostaw dokonywanych z magazynu konsygnacyjnego za sprzedaż o charakterze ciągłym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny w celu zapewnienia Wnioskodawcy dostaw "just in time". Produkcja opakowań w zakładzie Wnioskodawcy ma charakter ciągły. Pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji następują co najmniej kilka razy w ciągu doby. W celu zapewnienia dostawcy miejsca do prowadzenia magazynu, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z nim umowę najmu powierzchni magazynowej wraz z obsługą. Dostawca jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT w kraju Unii Europejskiej. Dostawca nie uzyskał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jego działalność na terenie Polski ogranicza się do dostaw papieru dla polskich kontrahentów.

Wnioskodawca chciałby rozliczać pobrania papieru z magazynu raz w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwe jest uznanie dostaw przez magazyn za sprzedaż o charakterze ciągłym i rozliczanie jej raz w miesiącu.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on podać na fakturze jedynie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, bez podawania dokładnego oznaczenia dnia, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. W takim przypadku, fakturę wystawia się nie później jednak niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zaprezentowanym stanie faktycznym nabywca dokonuje nabycia o charakterze ciągłym, ponieważ dostawa towarów w ramach tego nabycia składa się z pewnych następujących po sobie aktów (czynności), tworzących razem funkcjonalną całość, która ma to do siebie, że trwa w czasie, że czas jest jej miernikiem i, że interes jednej strony jest zaspokojony właśnie dlatego, że odpowiednie zachowanie się drugiej strony ma charakter trwały. Możliwość pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji opakowań, która to produkcja ma charakter ciągły, kilka razy w ciągu doby, w ilości zależnej od aktualnych potrzeb nabywcy stanowi bowiem najistotniejszą treść jego umowy z dostawcą. Wobec tego w przedmiotowej sprawie nabywca będzie uprawniony do wystawienia faktury wewnętrznej nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W powyższym przepisie mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar, prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel (prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych rzeczy). Przede wszystkim rozumie się przez to możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W art. 106 ust. 7 cyt. wskazano, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Natomiast art. 106 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania. Powyższe zasady zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "Faktura VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym. W myśl § 13 ust. 2 cyt. rozporządzenia w przypadku, gdy podatnik określa na fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Pojęcie "sprzedaży o charakterze ciągłym" nie zostało zdefiniowane w przepisach podatkowych. Należy przyjąć więc pojęcie sprzedaży towarów w ujęciu art. 2 pkt 22 ustawy, w którym to przepisie przez sprzedaż należy rozumieć m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast pojęcie "ciągłości" sprzedaży należy rozpatrywać zgodnie z zasadami prawa cywilnego, odnosząc je do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem (najem, dzierżawa itd.) lub nim nie oznaczone. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypływać obowiązki ciągłe lub okresowe. W zobowiązaniu ciągłym nie da się wyróżnić powtarzających się czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenia samodzielne. Dla uznania świadczenia za "ciągłe" wystarcza, iż składa się ono z pewnych następujących po sobie aktów (czynności), o ile tworzą razem funkcjonalną całość, która ma to do siebie, że trwa w czasie, że czas jest jej miernikiem i że interes jednej strony jest zaspokojony właśnie dlatego, że odpowiednie zachowanie się drugiej strony ma charakter trwały. Pod pojęciem "sprzedaży ciągłej" należy więc rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym świadczenie, polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.

W celu prawidłowej interpretacji pojęcia "sprzedaż o charakterze ciągłym" warto również odwołać się do wykładni językowej. Słownikowe znaczenie słowa "ciągłość" to "łączność, nieprzerywający się związek jakichś faktów, brak luk, przerw w czasie albo w przestrzeni. To także dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie, bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały". Mając na względzie powyższe wyjaśnienie, nie tylko zatem nieustanność jakiegoś procesu, ale także jego powtarzalność uznać należy za ciągłość.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny w celu zapewnienia Wnioskodawcy dostaw "just in time". Produkcja opakowań w zakładzie Wnioskodawcy ma charakter ciągły. Pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji następują co najmniej kilka razy w ciągu doby. Wnioskodawca chciałby rozliczać pobrania papieru z magazynu raz w miesiącu.

Tym samym, w odniesieniu do dostaw (pobrań towaru z magazynu konsygnacyjnego) realizowanych przez Wnioskodawcę, dla uznania iż mamy do czynienia ze sprzedażą o charakterze ciągłym stosowne będzie zawarcie z kontrahentem umowy, na podstawie której przyjęty zostanie model dystrybucji surowca - papieru, przesądzający o uznaniu dokonywanych przez Spółkę dostaw przez magazyn za sprzedaż o charakterze ciągłym.

Należy stwierdzić, iż działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę, polegająca na produkcji opakowań z tektury w sposób przedstawiony w niniejszym wniosku, w ramach danego okresu rozliczeniowego jest procesem nieustannym i systematycznym. Jak podkreślił Wnioskodawca, jednym z najważniejszych elementów wpływających na fakt, iż produkcja tych opakowań jest dokonywana nieprzerwanie, jest możliwość pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji opakowań, kilka razy w ciągu doby, w ilości zależnej od aktualnych potrzeb nabywcy. Właśnie ta możliwość stanowi najistotniejszą treść umowy zawartej przez Spółkę z dostawcą.

W tak przedstawionym procesie produkcyjnym nie można wyróżnić poszczególnych etapów, które oddzielnie mogłyby stanowić przedmiot opodatkowania. Produkcja jest procesem ciągłym; również pobieranie surowca - papieru z magazynu konsygnacyjnego ma charakter ciągły, gdyż następuje nawet kilka razy w ciągu doby, w zależności od potrzeb produkcyjnych Wnioskodawcy - producenta opakowań.

Z uwagi na powyższe, tj. w świetle powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego oraz przywołanej definicji "ciągłości", pobrania towaru - surowca z magazynu konsygnacyjnego przez Wnioskodawcę można zaliczyć do sprzedaży o charakterze ciągłym. Spółka będzie zatem uprawniona do rozliczania przedmiotowych dostaw, a w związku z tym również wystawiania faktur wewnętrznych dokumentujących te pobrania raz w miesiącu, w terminie siedmiu dni od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl