IPPP1-443-326/08-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-326/08-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o...., przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy w przypadku rozliczania podatku VAT jako nabywca towarów, podatnik powinien rozpoznać WNT czy dostawę krajową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy w przypadku rozliczania podatku VAT jako nabywca towarów, podatnik powinien rozpoznać WNT czy dostawę krajową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny w celu zapewnienia Wnioskodawcy dostaw "just in time". Produkcja opakowań w zakładzie Wnioskodawcy ma charakter ciągły. Pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji następują co najmniej kilka razy w ciągu doby. W celu zapewnienia dostawcy miejsca do prowadzenia magazynu, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z nim umowę najmu powierzchni magazynowej wraz z obsługą. Dostawca jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT w kraju Unii Europejskiej. Dostawca nie uzyskał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jego działalność na terenie Polski ogranicza się do dostaw papieru dla polskich kontrahentów.

Wnioskodawca chciałby rozliczać pobrania papieru z magazynu raz w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w przypadku rozliczania podatku VAT jako nabywca towarów, powinien rozpoznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czy też dostawę krajową.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu, że towary, znajdujące się w magazynie konsygnacyjnym, stanowią własność dostawcy, a prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel przechodzi na nabywcę z chwilą pobrania przez niego towaru z magazynu, i magazyn ten znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nabycie to nie spełnia wymagań koniecznych do uznania przedmiotowych czynności za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W konsekwencji należy uznać, także w przypadku, gdy to nabywca będzie rozliczał VAT z tytułu dostawy na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, że wnioskodawca powinien rozpoznać przedmiotowe czynności jako dostawę krajową. W tym wypadku zatem żaden z podmiotów nie rozpozna i nie rozliczy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Ust. 2 art. 9 cyt. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b)

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Zatem, aby można było mówić o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium kraju, muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy:

* nabycie towarów musi nastąpić z terytorium innego kraju Unii Europejskiej, w wyniku dokonania dostawy,

* podatnik musi nabyć prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,

* towary te muszą być wysłane lub transportowane z innego kraju członkowskiego na terytorium kraju, pod warunkiem, że nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika lub pod warunkiem, iż nabywcą jest osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny. Dostawca jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od wartości dodanej w kraju Unii Europejskiej. Dostawca nie uzyskał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jego działalność na terenie Polski ogranicza się do dostaw papieru dla polskich kontrahentów.

A zatem przeniesienie towarów nie następuje w wyniku dokonanej dostawy. Dostawa tych towarów odbywa się na terytorium kraju, z magazynu konsygnacyjnego dostawcy. Dlatego też w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie można mówić o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 cyt. ustawy.

Nie można również, w sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, mówić o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w rozumieniu art. 11 ust. 1 cyt. ustawy - towary przemieszczane przez kontrahenta unijnego do magazynu konsygnacyjnego położonego na terytorium Polski nie będą bowiem służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju, ponieważ nie jest tym podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przesłanki art. 11 cyt. ustawy nie zostaną spełnione.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135 - 138. W myśl art. 17 ust. 5 pkt 1 cyt. ustawy, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

A zatem podmiot występując jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5, na którym będzie ciążył obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku należnego z tytułu nabycia towarów - papieru z magazynu konsygnacyjnego, w momencie pobrania papieru z tego magazynu dokona nabycia towarów. Dopiero w momencie pobrania towarów z magazynu konsygnacyjnego nastąpi odpłatna dostawa towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wówczas nabędzie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, co oznacza m.in., iż będzie miał prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych towarów. Tym samym, po dokonaniu nabycia przedmiotowych towarów - surowca do produkcji opakowań z tektury falistej, podmiotem zobowiązanym do naliczenia i uregulowania podatku z tytułu dostawy towarów dokonanej na terytorium kraju będzie Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl