IPPP1-443-326/08-4/AK - Czy w stosowanym przez podatnika modelu dostaw przez magazyn konsygnacyjny, podatnik jako nabywca może przejąć obowiązek rozliczania podatku VAT od dostaw od dostawcy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-326/08-4/AK Czy w stosowanym przez podatnika modelu dostaw przez magazyn konsygnacyjny, podatnik jako nabywca może przejąć obowiązek rozliczania podatku VAT od dostaw od dostawcy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o...., przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczania dostaw z magazynu konsygnacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczania dostaw z magazynu konsygnacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny w celu zapewnienia Wnioskodawcy dostaw "just in time". Produkcja opakowań w zakładzie Wnioskodawcy ma charakter ciągły. Pobrania papieru stanowiącego główny surowiec wykorzystywany do produkcji następują co najmniej kilka razy w ciągu doby. W celu zapewnienia dostawcy miejsca do prowadzenia magazynu, Wnioskodawca zamierza zawrzeć z nim umowę najmu powierzchni magazynowej wraz z obsługą. Dostawca jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT w kraju Unii Europejskiej. Dostawca nie uzyskał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jego działalność na terenie Polski ogranicza się do dostaw papieru dla polskich kontrahentów.

Wnioskodawca chciałby rozliczać pobrania papieru z magazynu raz w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaprezentowanym modelu dostaw przez magazyn konsygnacyjny, Wnioskodawca jako nabywca może przejąć obowiązek rozliczania podatku VAT od dostaw od dostawcy... Czy w takim wypadku dostawca nie ma obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku VAT jest również nabywca towarów, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju. Zdaniem Podatnika przepis ten stanowi lex specialis w stosunku do art. 15 w związku art. 11 ust. 1 ustawy o VAT. W opisanym stanie faktycznym spełnione zostały warunki przewidziane przez ustawodawcę dla możliwości skorzystania z rozliczenia podatku VAT w Polsce przez nabywcę, albowiem dostawca papieru ma siedzibę poza terytorium Polski, nie posiada też w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności. Za miejsce takie nie może być uznany magazyn konsygnacyjny, jako że jest on prowadzony na terenie fabryki wnioskodawcy i w oparciu o jego personel. Dostawca opłaca jedynie koszty związane z prowadzeniem tego magazynu na podstawie umowy z nabywcą. Stanowisko takie jest zgodne z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który np. w sprawach Nr C-168/94 i C-231/94 uznał, że jednym z warunków do przyjęcia, iż podatnik posiada gdzieś "stałe miejsce prowadzenia działalności" jest posiadanie w tym miejscu zarówno zaplecza technicznego, jak i personelu. Przejęcie obowiązku rozliczania podatku VAT od transakcji przy użyciu magazynu konsygnacyjnego przez Wnioskodawcę jako nabywcę skutkuje brakiem obowiązku rejestracji dla potrzeb polskiego podatku VAT przez dostawcę, jak i brakiem jakiegokolwiek obowiązku rozliczania podatku VAT w Polsce od dostaw papieru do magazynu konsygnacyjnego i pobrań papieru przez Wnioskodawcę jako nabywcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opartej na dyrektywach unijnych nie znalazły się żadne szczególne unormowania regulujące rozliczenia transakcji dotyczących towarów znajdujących się w magazynie konsygnacyjnym, w związku z tym należy odnieść się do zasad ogólnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkcji opakowań z tektury falistej zamierza zawrzeć ze swoim dostawcą papieru umowę, zgodnie z którą dostawca będzie prowadził na terenie fabryki Wnioskodawcy magazyn konsygnacyjny. Dostawca jest podmiotem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od wartości dodanej w kraju Unii Europejskiej. Dostawca nie uzyskał rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Jego działalność na terenie Polski ogranicza się do dostaw papieru dla polskich kontrahentów.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, tj. art. 11 ust. 1 oraz informacji wskazanych przez Wnioskodawcę, w zaistniałym stanie faktycznym, pobranie przez Spółkę papieru z magazynu konsygnacyjnego nie będzie nosiło znamion wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem dla prawidłowego rozpoznania przedstawionego we wniosku zdarzenia gospodarczego, należy odnieść się do przepisu art. 17 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138. Stosownie do przepisu art. 17 ust. 2 cyt. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Ponadto, w myśl ust. 5 pkt 1 art. 17, przepis ust. 1 pkt 5 stosuje się jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zatem przywołane powyżej uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług znajdą zastosowanie, gdy łącznie będą spełnione warunki:

*

dostawa towarów ma miejsce na terytorium RP;

*

dostawcą jest podmiot zagraniczny, czyli podatnik nieposiadający na terytorium RP siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania (art. 17 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy);

*

podatek należny nie jest rozliczany przez dostawcę (art. 17 ust. 2 cyt. ustawy);

*

nabywca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium RP - jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadającym siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju albo osobą prawną niebędącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju (art. 17 ust. 5 pkt 1 cyt. ustawy);

*

dostawa nie jest realizowana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju (art. 17 ust. 6 cyt. ustawy).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, wszystkie wymagane przesłanki niezbędne do zastosowania opisanej regulacji, są spełnione. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie podatnikiem z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Tym samym podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku na terenie kraju będzie Wnioskodawca (nabywca towaru). W momencie pobrania towarów z magazynu, polski podmiot powinien, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 i ust. 5 pkt 1 cyt. ustawy, rozliczyć dostawę towarów na terenie kraju, a tym samym dostawca, który jest jedynie zarejestrowany jako podatnik od wartości dodanej na terenie innego kraju członkowskiego, nie będzie miał żadnych obowiązków podatkowych w Polsce.

W myśl przepisu § 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558), obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego nie mają podatnicy nieposiadający na terytorium kraju siedziby lub stałego miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli wykonują na terytorium kraju wyłącznie czynności dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż kontrahent dostarczający towar - papier do magazynu konsygnacyjnego zlokalizowanego na terenie RP nie posiada siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności ani stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Nie ma więc obowiązku, zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, składania zgłoszenia rejestracyjnego. Dla dokonywania dostaw towarów do magazynu konsygnacyjnego położonego w Polsce, kontrahent zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim niż Polska, nie musi być podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym kontrahent zagraniczny nie będzie dokonywał rozliczenia dostaw, o których mowa powyżej - podmiotem zobowiązanym do rozliczenia tych transakcji w zakresie podatku od towarów i usług będzie Wnioskodawca, stosownie do powoływanego już art. 17 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl