IPPP1-443-321/08-2/AB - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-321/08-2/AB Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 21 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2008 r. wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż towarów handlowych. Spółka zawiera umowy ze swoimi kontrahentami w zakresie sprzedaży tych towarów. Poza tym Spółka wypłaca, na podstawie umów, premie pieniężne za zrealizowany określony poziom obrotów wykonany w roku podatkowym przez kontrahentów (występują bonusy warunkowe i bezwarunkowe). Premie pieniężne z reguły wypłacane są po zakończeniu roku podatkowego, lub w innym terminie uzgadnianym przez strony, ale po spełnieniu warunków umownych (bezwarunkowe wypłacane są w terminach miesięcznych lub kwartalnie a warunkowe rocznie).

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż wypłacane przez Spółkę premie pieniężne nie wiążą się z żadną konkretną dostawą, w rzeczywistości sposób obliczenia wysokości przyznawanej i wypłacanej premii pieniężnej uzależniony jest od ilości zrealizowanych transakcji zakupów w roku. W związku z pojawiającym się orzecznictwem Sądów w zakresie interpretacji przepisów ustawy o VAT i uznawaniem przez Sądy, iż wypłacane premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu, gdyż co do zasady nie można ich uznawać za świadczenie usług na podstawie art. 8 ustawy o VAT, kontrahenci Spółki w części na otrzymane premie pieniężne wystawiają faktury VAT, w części wystawiają noty księgowe. W sytuacjach, w których Wnioskodawca otrzymuje noty księgowe wartość przyznanej przez Stronę premii pieniężnej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Nota księgowa nie zawiera podatku VAT.

W przypadkach, w których kontrahenci Spółki wystawiają faktury na udokumentowanie otrzymanych premii pieniężnych (część z nich dysponuje indywidualnymi interpretacjami z urzędów skarbowych, z których wynika, iż otrzymywane premie pieniężne są świadczeniem usługi i podlegają opodatkowaniu) kwotę netto z faktury Wnioskodawca zalicza do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast kwotę VAT z faktury odlicza w miesiącu otrzymania tej faktury lub w miesiącu następnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od 1 stycznia 2008 r. przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego po stronie nabywcy, w przypadku otrzymywania faktur dokumentujących premie pieniężne.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane przez Stronę premie pieniężne (czy to na podstawie faktur, czy na podstawie not księgowych) pozostają w związku, przyczynowo - skutkowym z możliwością kontynuacji działalności przez Spółkę, co w konsekwencji doprowadza do zwiększania obrotów Spółki, a tym samym znajduje wyraz w osiąganiu odpowiednich przychodów, zachowaniu oraz zabezpieczeniu źródła przychodów.

Wydatki, o których mowa powyżej związane z wypłacaniem premii pieniężnych stanowią koszt uzyskania przychodów, bowiem są to wydatki ponoszone w celu zabezpieczenia źródła przychodów, a równocześnie wydatki te nie są wymienione w tzw. katalogu negatywnym zawartym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Stosownie do przepisów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje m.in. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. W przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Zatem, w sytuacji Spółki, otrzymywane są faktury w momencie uznania, że premia pieniężna jest przyznana, czyli należna jest kontrahentowi, kontrahent, z reguły zgodnie z interpretacją indywidualną otrzymaną ze strony urzędu skarbowego, opodatkowuje otrzymaną premię pieniężną 22% VAT i wystawia fakturę. Część kontrahentów nie posiadających indywidualnych interpretacji urzędu skarbowego w swojej sprawie, kieruje się pismem Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. PP3-812-1222/2004/AP/4026 i również traktuje otrzymywane premie pieniężne jako świadczenie usług i wystawia faktury VAT z uwzględnieniem 22% VAT. Część kontrahentów ma zmienioną interpretację i wystawia noty.

Zatem, w sytuacji, kiedy Spółka otrzymuje takie faktury, w myśl przepisów art. 86 ustawy o VAT oraz ogólnej zasady neutralności opodatkowania wynikającej z Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L z 2006 r. Nr 347) ma prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w takiej fakturze.

Wnioskodawca wskazuje, że prawo do odliczenia VAT naliczonego (w ramach neutralności opodatkowania) było wielokrotnie potwierdzane w wyrokach ETS.

Przykładowo w wyroku w połączonych sprawach 93/88 pomiędzy Wisselink en Nibbrig i Greeve BV i inni a Staassecretaris van Financien, Sąd stwierdził, że "podatek od wartości dodanej jest nakładany na każdą transakcję wyłącznie po odliczeniu wartości podatku od wartości dodanej zawartego bezpośrednio w kosztach składowych ceny". Podobnie w wyroku C-98/98 pomiędzy Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc, w którym stwierdzono m.in. że "przepis dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawa do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia.

Podobnie orzekł ETS w sprawie C-408/98 pomiędzy Abbey National plc a Commissioners of Customs and Excise, w którego uzasadnieniu czytamy, że "system odliczenia podatku VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji, wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT".

Podobnie także postanowił ETS w orzeczeniu w połączonych sprawach C-177/99 pomiędzy Ampafrance SA a Directeur des serwices fiscaux de Maine-et-Loire oraz C-181/99 pomiędzy Sanofi Synthelabo a Directeur des services fiscaux duVal-de-Marne, gdzie w uzasadnieniu wyroku czytamy "zgodnie z ustaloną linią orzecznictwa, prawo do odliczeń przewidziane w artykule 17 VI Dyrektywy jest integralną częścią systemu podatku VAT i zasadniczo nie może być ograniczane. Z prawa tego można skorzystać niezwłocznie w odniesieniu do wszelkich podatków nałożonych na transakcje związane z zakupami. Jakiekolwiek ograniczenie prawa do odliczeń ma wpływ na poziom obciążeń podatkowych i musi być stosowane w podobny sposób we wszystkich Państwach Członkowskich".

Zatem, dokonując analizy przepisów polskiej ustawy o VAT i uwzględniając orzecznictwo ETS, Strona stoi na stanowisku, że nie powinna zaistnieć sytuacja, w której kontrahent jest zobowiązany do naliczenia VAT należnego w fakturze, natomiast nabywca nie uzyskiwałby prawa do odliczenia VAT naliczonego z tej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma w takich sytuacjach prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl regulacji art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

W myśl regulacji art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca swoim kontrahentom wypłaca, na podstawie umów, premie pieniężne za zrealizowany określony poziom obrotów wykonany w roku podatkowym przez kontrahentów - bonusy warunkowe i bezwarunkowe. Wypłacane premie stanowią ekwiwalent określonego świadczenia ze strony odbiorcy. W efekcie, stanowią one wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez kontrahenta usługi, podlegającej opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, ale też kwestia zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, otrzymane od kontrahentów faktury VAT stanowić będą dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającego, na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w art. 88 ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, iż powyższa interpretacja pisemna przepisów prawa podatkowego opiera się na przyjętym założeniu, iż wypłacane premie pieniężne będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. W kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl