IPPP1-443-320/07-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-320/07-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania instalacji gazowych oraz pozostałych nakładów związanych z posadowieniem kontenerowych kotłowni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania instalacji gazowych oraz pozostałych nakładów związanych z posadowieniem kontenerowych kotłowni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w wyniku przystąpienia do przetargu w ramach zamówień publicznych zawarła umowę najmu umieszczonych w kontenerach kotłów parowych i wodnych wraz z wyposażeniem opalanych gazem ziemnym GZ 50 na okres 72 miesięcy (6 lat). Spółka nie miała wpływu na treść zawartej umowy, ponieważ jednym z elementów przystąpienia do przetargu była akceptacja warunków umowy.

Z treści umowy wynikają następujące obowiązki wykonawcy -Spółki:

* Dostarczenie kotłowni kontenerowych dla wskazanych obiektów przez zamawiającego

* Posadowienie zestawów kotłów parowych

* Podłączenie do instalacji pary technologicznej

* Instalacja uzupełnienia kondensatu

* Instalacja uzdatniania wody

* Podłączeni Edo gazu ziemnego

* Podłączenie do instalacji c.o. i c.w.u.

Wszystkie ww. czynności Spółka wykona na własny koszt.

Tak przygotowane zestawy kotłów parowych Spółka przekaże na podstawie niniejszej umowy w najem (dzierżawę) A M na okres 72 miesięcy za kwotę określoną w zamówieniu tj. 5.320.000,00 zł.

W tym koszt posadowienia wraz z podłączeniem określony został na kwotę 1.011.896,67 zł. Czynsz miesięczny wynosi 1/72 części zamówienia i wynosi 73.888,88 zł netto.

Po zakończeniu umowy Podatnik jest zobowiązany:

* przekazać na własność AM zestawy kotłów parowych wraz z osprzętem za cenę 531.999,36 zł netto.

Natomiast fundamentu i wszelkie dokonane instalacje (przyłącza) po zakończeniu umowy przechodzą na własność zamawiającego.

Umowa przewiduje również prawo rozwiązania umowy przed terminem wówczas:

* Zamawiający ma prawo do wykupienia zestawów kotłowni kontenerowych za cenę brutto określoną na wstępie pomnożoną przez okres miesięcy pozostałych do zakończenia umowy.

* Zamawiający może nie skorzystać z prawa wcześniejszego wykupu zestawów kotłowni kontenerowych - wówczas zwraca zestawy, a koszty związane z demontażem i odbiorem kotłowni poniesie Podatnik.

Prawo własności kotłowni kontenerowych oraz ich nabycie przez Spółkę

Podatnik ma zawartą umowę najmu z Firmą Holenderską na okres 3 lat z prawem wykupu po zakończeniu umowy.

Umowa dotyczy:

* 5 szt. kotłowni kontenerowych (kontener i zamontowane w nich kotły)

* układ stabilizacji ciśnienia (kontener i zamontowane w nich urządzenia) - stanowi wyposażenie do 2 kotłów

* moduł uzdatniania wody (kontener i zamontowana w nich stacja uzdatniania wody) - stanowi wyposażenie do 2 kotłów

* moduł uzdatniania wody (kontener i zamontowane w nich urządzenia) - stanowi wyposażenie do 2 kotłów.

Spółka płaci miesięcznie czynsz w wysokości ustalonej w stawce tygodniowej, czynsz uzgodniono w EURO, w tym koszt najmu i nabycia kształtuje się odpowiednio:

1.

2 x kotłownia kontenerowa - czynsz tygodniowy 800, cena nabycia 95.000,-

2.

1 x kotłownia kontenerowa - czynsz tygodniowy 360, cena nabycia 34.800,-

3.

2 x kotłownia kontenerowa - czynsz tygodniowy 420, cena nabycia 36.400,-

4.

układ stabilizacji ciśnienia - czynsz tygodniowy 140, cena nabycia 22.750,-

5.

układ uzdatniania wody - czynsz tygodniowy 180, cena nabycia 16.200,-

6.

układ uzdatniania wody - czynsz tygodniowy 120, cena nabycia 12.400,-

Dla celów ustalenia wartości ceny nabycia poszczególnych środków trwałych przyjmuje się średni kurs EURO - 3,90 zł.

Cena nabycia po 3 latach może kształtować się odpowiednio:

* 2 x kotłownia kontenerowa - cena nabycia 95.000 x 3,90 = 370.500,00

* 1 x kotłownia kontenerowa - cena nabycia 34.800 x 3,90 = 135.720,00

* 2 x kotłownia kontenerowa - cena nabycia 36.400 x 3,90 = 141.960,00

* układ stabilizacji ciśnienia - cena nabycia 22.750 x 3,90 = 88.725,00

* układ uzdatniania wody - cena nabycia 16.200 x 3,90 = 63.180,00

* układ uzdatniania wody - cena nabycia 12.400 x 3,90 = 48.360,00

Razem 848.445,00.

Pozwolenie na wykonanie robót budowanych związanych z posadowieniem kotłowni kontenerowych oraz budową instalacji gazowych uzyskała A.M. Podatnik nie posiada żadnego tytułu prawnego do użytkowania nieruchomości A. M. Umowa zobowiązuje A. M. do udostępnienia terenu budowy Spółce celem realizacji zawartej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonanie i przekazanie instalacji gazowych oraz pozostałych nakładów związanych z posadowieniem kontenerowych kotłowni podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sfinansowanie budowy instalacji gazowych, jak również wydatki związane z posadowieniem, podłączeniem do instalacji gazu ziemnego, pary technologicznej, c.o., c.w.u., oraz innych nakładów określonych w zawartej umowie ma związek z prowadzeniem przez Spółkę przedsiębiorstwa, gdyż wykonanie ww. robót odbywa się w związku z potrzebami prowadzonej przez Spółkę działalności. Powyższe oznacza, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. Ustawy dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z wykonaniem zawartej umowy dzierżawy, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powyższego mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, nieodpłatne świadczenie usługi wykonania robót budowlanych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż świadczenie to jest związane z prowadzeniem przez spółkę przedsiębiorstwa i nie podlega, na mocy art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, zrównaniu z odpłatnym świadczeniem usług, co oznacza, że nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia ww. usług na rzecz A M zarówno w momencie wykonania tych robót jak też w momencie wskazanym przez Strony umowy tj, w momencie zakończenia umowy dzierżawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku z dnia 2 października 2007 r. Spółka wskazała, iż przedmiotowa inwestycja, polegająca na sfinansowaniu budowy instalacji gazowych, jak również wydatki związane z posadowieniem, podłączeniem do instalacji gazu ziemnego, pary technologicznej, c.o., c.w.u. oraz innych nakładów wynikających z zawartej umowy, zostanie nieodpłatnie przekazana A. M. Strona wskazała, iż inwestycja ta ma związek z prowadzeniem przez Nią przedsiębiorstwa, gdyż wykonanie tych robót odbywa się w związku z potrzebami prowadzonej przez Spółkę działalności.

Oznacza to, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

W świetle powyższego, mając na uwadze stanowisko przedstawione przez Podatnika, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz A M nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl