IPPP1-443-318/09-6/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-318/09-6/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionego na wezwanie tut. Organu pismami z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) i z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 12 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji zamierza realizować przy współfinansowaniu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zadanie pod "Zagospodarowanie centrum wsi Z." W zakres prac objętych projektem wchodzą:

* budowa chodników i miejsc postojowych,

* zagospodarowanie terenu poprzez elementy małej architektury (ławeczki, słup ogłoszeniowy, stojak na rowery i kosze na śmieci) i zieleń drogowa,

* modernizacja świetlicy w Z. poprzez wymianę dachu i wykonanie elewacji.

Planowany cel projektu to stworzenie warunków rozwoju życia społecznego i kulturalnego mieszkańców wsi. Obszar, który zostanie zagospodarowany stanowi centrum miejscowości, ponieważ znajdują się na nim budynki użyteczności publicznej, kaplica, świetlica wiejska oraz sklepy. Chodniki, parkingi połączą te wszystkie miejsca w całość i usprawnią komunikację a modernizacja świetlicy, służącej do organizacji spotkań mieszkańców, podejmowania różnorodnych inicjatyw kulturalnych i społecznych, poprawi estetykę budynku i jego funkcjonalność.

Uzyskane efekty końcowe będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Wnioskodawca będzie realizować powyższe zadanie jako zadanie własne Gminy zlecone do realizacji Uchwałą Rady Gminy.

Jako jeden z załączników wniosku o dofinansowanie należy przedstawić oświadczenie o kwalifikowalności VAT oparte na interpretacji indywidualnej Ministra Finansów lub organu upoważnionego w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z paragrafem 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 64, poz. 427) do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług VAT, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1 z późn. zm.). Według powyższego rozporządzenia Rady (WE) do wkładu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich nie kwalifikuje się m.in. " () VAT, z wyjątkiem podatku niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez beneficjentów ()."

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Strona nie jest jednak podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł Środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich otrzyma Wnioskodawca. Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi dla potrzeb prowadzonej inwestycji jako nabywca widnieć będzie Podatnik. Rozliczenie zrealizowanej inwestycji z Gminą nastąpi zgodnie z art. 197 ustawy z dnia 5 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249 z późn. zm.)

Inwestycja zostanie przekazana Gminie nieodpłatnie po upływie 7 lat po realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Strona jako niezarejestowany podatnik podatku od towarów i usług realizując zadanie własne Gminy zlecone do realizacji Uchwałą Rady Gminy pn. "Zagospodarowanie centrum wsi Z." przy współfinansowaniu Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 może obniżyć podatek należny o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących realizację powyższego zadania, a przez to ująć podatek VAT jako koszt niekwalifikowalny w Programie.

Realizacja inwestycji polegającej na "Zagospodarowaniu centrum wsi Z." należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina przekazała do realizacji inwestycję Stronie, w drodze uchwały Rady Gminy. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie może obniżyć w myśl art. 86 ust. 1 i ust. 2 lit. a) ustawy o VAT podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących realizację przedmiotowego zadania, a przez to nie ma możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego zapłaconego przez Stronę przy nabyciu towarów i usług służących do realizacji projektu. W związku z powyższym podatek naliczony wykazany w fakturach z realizacji przedmiotowego zadania nie może być ujęty jako koszt kwalifikowany w programie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, Strona będzie realizować, zlecony Jej przez Gminę projekt pn. "Zagospodarowanie centrum wsi Z." w zakres którego wchodzi budowa chodników i miejsc postojowych, zagospodarowanie terenu poprzez elementy małej architektury (ławeczki, słup ogłoszeniowy, stojak na rowery i kosze na śmieci) i zieleń drogowa oraz modernizacja świetlicy poprzez wymianę dachu i wykonanie elewacji. Na realizację przedmiotowego projektu otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca zaznacza, iż przedmiotowa inwestycja, należy do zadań własnych gminy. Strona wskazała jednocześnie, iż efekt końcowy realizowanej inwestycji służyć będzie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi

na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl