IPPP1-443-318/07-2/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-318/07-2/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka, działając na rynku ubezpieczeń na życie, dokonuje sprzedaży korzystając z usług pośredników ubezpieczeniowych, będących niezależnymi podmiotami gospodarczymi. W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży Spółka stosuje różne narzędzia marketingowe, w tym organizuje konkursy, programy motywacyjne, skierowane do agentów, brokerów oraz pracowników pośredników ubezpieczeniowych. W ramach tych konkursów, programów motywacyjnych następuje nieodpłatne przekazanie usług osobom osiągającym najlepsze rezultaty sprzedażowe, zgodnie z zasadami danego konkursu, programu motywacyjnego.

Ponadto, czynności nieodpłatnego przekazania usług dokonywane są w ramach realizacji, przyjętej przez Spółkę strategii sprzedaży, na podstawie której agent po spełnieniu ustalonych warunków sprzedażowych co do ilości i jakości portfela (a w przypadku kierowników zespołów także statusu agentów tworzących zespół) może otrzymać przywilej w formie usługi, np. karta telefoniczna o określonej wartości. Przekazywanie usług w wyżej opisanych przypadkach ma nierozerwalny związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Przyjęte przez Spółkę rozwiązania mają służyć zwiększeniu poziomu sprzedaży oraz utrzymaniu portfela sprzedawanych umów na wysokim poziomie jakościowym. Przedmiotowe czynności nie podlegają kwalifikacji jako czynności na cele reprezentacji i reklamy. Jako podmiotowi prowadzącemu działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (działalność ubezpieczeniowa zwolniona jest na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy) Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług podlegających nieodpłatnemu przekazaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne świadczenie usług w związku z organizowanymi przez Spółkę konkursami, programami motywacyjnymi oraz w ramach realizacji strategii sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Strona uważa, że nieodpłatnie świadczone usługi w formie np. wydawanych kart telefonicznych, jako że są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (jako forma przywileju za określone wyniki sprzedażowe), a przy ich zakupie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie powinny być kwalifikowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. Spółka stoi na stanowisku, iż warunkiem niezbędnym do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie, które zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w przypadku podmiotów wykonujących działalność zwolnioną, nie przysługuje. Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Strona prowadzi działalność zwolnioną z podatku od towarów usług. Nie ma więc prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie jakichkolwiek towarów i usług służących wykonywaniu czynności związanych ze świadczeniem usług ubezpieczeniowych. Zdaniem Strony niewątpliwie takim celom ma służyć zakup towarów, które są następnie przekazywane są nieodpłatnie pośrednikom ubezpieczeniowym.

Należy dodać, iż powołane przez Stronę interpretacje organów podatkowych, odnoszą się do konkretnych spraw i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w świetle art. 8 ust. 2 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww przepisu:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazywanie usług ma nierozerwalny związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Przyjęte przez Stronę rozwiązania mają służyć zwiększeniu poziomu sprzedaży oraz utrzymaniu portfela sprzedawanych umów na wysokim poziomie jakościowym. Poza tym Strona prowadzi działalność ubezpieczeniową, która na mocy art. 43 ust. 1 ustawy (zał. do ustawy nr 4 poz. 3) jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Nie ma więc prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie jakichkolwiek towarów i usług służących wykonywaniu czynności związanych ze świadczeniem usług ubezpieczeniowych

Oznacza to, iż nie zostały spełnione przesłanki, warunkujące zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług.

A zatem w przedmiotowej sprawie nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz agentów, brokerów oraz pracowników pośredników ubezpieczeniowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl