IPPP1/443-316/11-4/AW - Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług nauczania języków obcych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-316/11-4/AW Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług nauczania języków obcych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług nauczania języków obcych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług nauczania języków obcych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) nadanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauczania na poziomie przedszkolnym jako firma osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, rozliczaną na zasadach ogólnych. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest nauczycielem języka angielskiego z ponad 20-letnim stażem. W drodze konkursu ofert zostałzatrudniony przez Miasto, Dzielnica B. w kilku placówkach przedszkolnych (nr 345, 371, 389, 390, 406) i świadczy usługi na rzecz tych placówek, które wykonuje w następujący sposób:

Pkt 1 Samodzielnie naucza języków obcych w przedszkolach nr 345, 371, 389, 390, 408.

Pkt 2 Niektóre lekcje języków obcych prowadzi mąż Wnioskodawcy, który jest również nauczycielem i który współpracuje w tym zakresie w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako osoba współpracująca.

Pkt 3 Prowadzi organizację wydarzeń w przedszkolu typu Jasełka", Dzień Babci" etc. polegające na występach z dziećmi przed rodzicami i rodzinami lub występach wewnętrznych typu "spektakl grupy maluchów dla grupy starszaków". Wydarzenia te wykonuje w oparciu o programy autorskie nabyte w ramach umowy o dzieło od Autorów programu będących nauczycielami określonych specjalności. Autorzy nadzorują realizację programu; program kończy się wernisażem, albo przedstawieniem teatralnym, spektaklem, bajką etc.

Pkt 4 Czasami zajęcia w przedszkolu w zakresie np. rytmiki, czy gimnastyki korekcyjnej prowadzą zatrudnieni przez Wnioskodawcę nauczyciele, które wykonują program autorski tych zajęć i nadzorują jego wykonanie przez nauczycielki w przedszkolu. Dzieje się tak, gdyż przedszkole powinno zapewnić dzieciom określony typ zajęć, ale nie posiada w tym zakresie specjalistów potrafiących na przykład grać na pianinie czy posiadających kwalifikacje do przygotowania ćwiczeń pod kątem płaskostopia czy wad postawy. Dzielnica B. zbiera opłaty za powyższe zajęcia od rodziców i dopiero na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury przelewa wypłatę na konto. Aby wykonać usługi zawarte w umowie Wnioskodawca ma prawo zgodnie z umową zawartą z Dzielnicą B. zatrudnić osoby trzecie.

Do końca 2010 r. w załączniku do ustawy o podatku od towarów i usług wymienione były usługi edukacyjne jako usługi zwolnione z podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszły w życie zmienione przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a zmiany polegają m.in. na likwidacji załącznika i wprowadzeniu zwolnień bezpośrednio do ustawy (do art. 43 ust. 1). Niestety w świetle obowiązujących nowych przepisów nie jest już takie jednoznaczne, jakie usługi edukacyjne korzystają ze zwolnienia. Pomimo dołożenia staranności Wnioskodawca nie może jednoznacznie ustalić czy interpretacja jest właściwa. Nawet "Leksykon VAT 2011" prof. Zubrzyckiego nie przytacza odpowiednich kazusów, które można by przez analogię zastosować do realizowania działań edukacyjnych wspierających rozwój dzieci na poziomie przedszkolnym przez podmioty zatrudnione w drodze konkursu ofert przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane ze środków publicznych.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wydarzenia opisane w pkt 3 Wnioskodawca organizuje samodzielnie, natomiast zajęcia opisane w pkt 4 wymagają specjalnych kwalifikacji (umiejętności gry na pianinie, kwalifikacji do prowadzenia gimnastyki korekcyjnej) i dlatego wykonują je zatrudnione osoby trzecie. Działalność opisana w pkt 3 i 4 prowadzona jest na poziomie przedszkolnym, tak jak cała działalność Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi, opisane w pkt 1,2 będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 i 28 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r....

Stanowisko Wnioskodawcy

Usługi, o których mowa w pkt 1 i 2 mogą korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 jako nauczanie języków obcych, gdyż przepis ten nie ogranicza stosowania zwolnienia ani w zakresie formy, ani w zakresie podmiotu wykonującego daną usługę edukacyjną - nauczania języków obcych, lub ewentualnie usługa ta może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt 27 tzn. z tytułu prywatnego wykonywania osobiście na własny rachunek i na własne ryzyko nauczania na poziomie przedszkolnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwana dalej ustawą), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nauczania na poziomie przedszkolnym. Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje m.in. nauczanie języków obcych. Powyższe usługi świadczone są na rzecz przeszkoli. Przedmiotowe usługi Wnioskodawca wykonuje sam, bądź w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje je osoba współpracująca - mąż Wnioskodawcy.

Przywołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla usług nauczania języków obcych. Aby podatnik mógł skorzystać z powyższego zwolnienia ustawodawca nie przewidział żadnych dodatkowych warunków koniecznych do pełnienia w celu zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz przedszkoli usługi nauczania języków obcych. Zatem zgodnie z powołanym art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na nauczaniu języków obcych na rzecz przedszkoli.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do prowadzanej przez Wnioskodawcę działalności opisanej w pkt 3 i 4 stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl