IPPP1-443-312/10-4/MP - Stawka podatkowa w przedmiocie dostawy sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-312/10-4/MP Stawka podatkowa w przedmiocie dostawy sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 21 kwietnia 2010 r. (doręczone w dniu 26 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

Wniosek uzupełniony został w dniu 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. dostaw i montaży wyposażenia wnętrz, w szczególności; mebli, regałów, wyposażenia łazienek, biur itd. W ramach działalności przedsiębiorstwo bierze udział w przetargach publicznych. W jednym z przetargów przedmiotem zamówienia są m.in. uchwyty w WC dla niepełnosprawnych, które są wyrobami medycznymi zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych i są wpisane do Rejestru wyrobów medycznych. Na podstawie art. 41 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlegają stawce 7%. Przedmiotem przetargu oprócz towaru pod postacią uchwytu do wc jest również jego dostawa do innego miasta na terenie kraju oraz montaż w łazienkach w siedzibie zamawiającego w miejscu przez niego wskazanym. Działalność przedsiębiorstwa dotycząca dostaw i montażu wyposażenia opodatkowana jest stawką podstawową VAT w wysokości 22%. Należy dodać, że zamawiający nie uwzględnił możliwości zastosowania odmiennych stawek dla nabycia towaru i dla jego dostawy wraz z montażem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją dostawy polegającą na sprzedaży towaru opodatkowanego stawką 7% VAT z równoczesną dostawą tego towaru do innego miasta i montażem towaru w miejscu wskazanym przez zamawiającego można zastosować do całego ww. zadania jednolitą stawkę podatku VAT w preferencyjnej stawce 7%...

Czy w związku z faktem, że dostawa dotyczy towaru opodatkowanego preferencyjną stawką VAT 7%, która to dostawa powiązana jest z innymi czynnościami takimi jak transport i prace montażowe, opodatkowane stawką podstawową 22%, należy zastosować do całości prac stawkę 22%...

Sp. z o.o. nie korzysta z żadnych ulg i zwolnień w zakresie stosowania stawek podatku od towarów i usług i na wszystkie prace i dostawy świadczone w ramach działalności gospodarczej stosuje stawkę podstawową, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT) wynoszącą 22%. W przypadku realizowania dostawy towaru, który na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowany jest stawką VAT wynoszącą 7%, możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki jedynie do sprzedaży towaru i z uwagi na fakt, że art. 41 ust. 2 jest wyjątkiem od ogólnej reguły sankcjonującej wysokość stawki podatku od towarów i usług na poziomie 22%, nie można tego wyjątku rozszerzyć i stosować także do innych prac związanych ze sprzedażą towaru takich jak dostawa i montaż.

Reasumując, w braku możliwości zastosowania różnych stawek podatku VAT (innej dla sprzedaży towaru, innej dla dostawy i montażu tegoż towaru) należy zastosować do całości dostawy obejmującej towar wraz z jego dostawą i montażem stawkę podstawową w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT wynosi 22%. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 ww. załącznika Nr 3 wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU - "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika", tj. w poz. 70-109 "Towary związane z ochroną zdrowia".

Definicję pojęcia "wyrób medyczny" zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez niewspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego, ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro. Przez "wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia" należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka bierze udział w przetargach publicznych w zakresie m.in. dostaw i montaży wyposażenia wnętrz. W jednym z przetargów przedmiotem zamówienia są uchwyty w WC dla niepełnosprawnych, które są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych i są wpisane do Rejestru wyrobów medycznych. Przedmiotem przetargu oprócz towaru pod postacią uchwytu w WC jest również jego dostawa do innego miasta na terenie kraju oraz montaż w łazienkach w siedzibie zamawiającego w miejscu przez niego wskazanym. Biorąc pod uwagę okoliczności niniejszej sprawy, analizie należy poddać tzw. kwestie świadczeń złożonych. Ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia w sytuacji dostawy powiązanych ze sobą towarów lub usług (bądź też towarów wraz z usługą) w taki sposób, że stanowią one pewną nierozerwalną całość oferowaną kontrahentowi. W przedmiotowej sprawie świadczeniem głównym, jakie Spółka realizuje jest dostawa sprzętu medycznego. W ramach dostawy sprzętu medycznego Wnioskodawca ma obowiązek dostarczyć ten sprzęt oraz zamontować go w miejscu wskazanym przez zamawiającego. Dostarczenie i montaż sprzętu medycznego są usługami ściśle związanymi z dostawą i mają w stosunku do niej charakter poboczny (uzupełniający). Nie są to odrębne świadczenia, ale element pewnej całości, stanowiący z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie. Dostawa wyrobu medycznego, jego przetransportowanie i montaż w wyznaczonym przez zamawiającego miejscu stanowią na tyle ściśle powiązane ze sobą czynności, że obiektywnie tworzą one jedno nierozerwalne świadczenie. Bez dostawy sprzętu medycznego, usługi jego transportu i montażu utraciłyby swój sens. Zatem koszty przetransportowania wyrobu medycznego i koszty montażu tego wyrobu we wskazanym przez zamawiającego miejscu, należy potraktować jako element świadczenia zasadniczego, wliczyć do podstawy opodatkowania transakcji i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy towarów, tj. stawki właściwej dla dostawy wyrobu medycznego.

Reasumując, dostawa uchwytów w WC dla niepełnosprawnych, stanowiących wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, który z kolei precyzyjnie wymieniony został w poz. 106 zał. Nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu według preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Taką samą stawkę podatku VAT należy zastosować do czynności transportu i montażu tego wyrobu medycznego w pomieszczeniu wskazanym przez nabywcę, jako czynności ściśle związanych z zasadniczą dostawą wyrobu medycznego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy będące przedmiotem sprawy uchwyty w WC dla niepełnosprawnych spełniają definicję wyrobu medycznego, zawartą w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. Przedmiotową interpretację oparto na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe uchwyty są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i są wpisane do Rejestru wyrobów medycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl