IPPP1/443-308/13-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-308/13-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą k.m. Szkolenia. Jego działalność polega między innymi na prowadzeniu szkoleń z zakresu kształcenia/przekwalifikowania zawodowego. Usługi te są wykonywane na podstawie następujących wpisów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 85.59.B oraz 85.60.Z.

Dla potrzeb podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Obecnie świadczy usługi szkoleniowe na rzecz Kontrahenta polegające na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników oraz współpracowników spółki zlecającej szkolenia. Powyższe szkolenia stanowią realizację projektu o nazwie "Kompleksowy program szkoleń pracowników i współpracowników podstawą podniesienia ich kwalifikacji do potrzeb sektora ochrony zdrowia". Projekt ten powstał na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Kontrahentem (dalej: Spółką) zlecającym Wnioskodawcy przeprowadzenie szkoleń, a Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W ramach projektu Spółka otrzymuje środki finansowe z Funduszy Unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z poddziałania 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw". Przekazane unijne środki finansowe służą osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej oraz wysokiego poziomu zatrudnienia w Unii Europejskiej poprzez finansowanie działań w ramach kilku obszarów wsparcia.

Projekt finansowany jest ze środków europejskich w 100%.

Środki pieniężne przekazane Spółce na realizację powyższego projektu trafiają na wydzielony rachunek bankowy przeznaczony do realizacji projektu. W ramach realizowanego przez Kontrahenta projektu, Wnioskodawca podjął się prowadzenia szkoleń, zgodnie z programem, na który przeznaczono dotację. Zakres, program i czas trwania szkoleń są szczegółowo uregulowane w umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem (zleceniodawcą). Szkolenie dotyczy, jak już wspominano, podwyższenia kwalifikacji zawodowych pracowników oraz współpracowników Kontrahenta. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat za udział w projekcie. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych przekazywanych Kontrahentowi na realizację zadań w projekcie. Za świadczone usługi szkoleniowe w ramach zadania w projekcie, Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie ustalone jako kwota ryczałtowa płatna na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT. W celu uregulowania należności wobec Wnioskodawcy, Kontrahent będzie dokonywał przelewu środków publicznych z odrębnego rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi płatności realizowanych w ramach projektu. Powyższy sposób rozliczania wynika z faktu, iż dotacja przekazywana jest na odrębny rachunek bankowy Kontrahenta.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, iż nie spełnia warunków jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług.

Przedmiotem wniosku objęta jest sytuacja, gdy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane przez Kontrahenta w 100% z dotacji, z punktu widzenia możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 19-20 rozporządzenia wykonawczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe na rzecz swojego Kontrahenta (beneficjenta dotacji) w ramach realizacji projektu finansowanego w 100% ze środków publicznych, usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

1.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

2.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

3.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazano już w stanie faktycznym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca przeprowadza szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego. Uczestnikami szkoleń będą pracownicy oraz współpracownicy Spółki zlecającej mu przeprowadzenie szkoleń w ramach programu finansowanego ze środków unijnych. Jak wskazują przytoczone powyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, aby usługa szkolenia mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, muszą być spełnione przynajmniej dwa warunki. Po pierwsze usługa musi stanowić szkolenie obejmujące kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe, oraz po drugie musi być spełniony przynajmniej jeden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c. Zgodnie z planem programu, szkolenie obejmuje szkolenie zawodowe pracowników oraz współpracowników Kontrahenta celem podniesienia poziomu ich kwalifikacji, zatem pierwszy warunek odnośnie szkoleń kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego jest niewątpliwe spełniony.

Odnośnie drugiego warunku należy zauważyć, iż w opisanej sytuacji znaczenie będzie miał jedynie warunek finansowania ze środków publicznych, bowiem jak już Wnioskodawca wskazywał nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług. Dodatkowo przeprowadzane szkolenia nie są prowadzone na zasadach oraz w formie przewidzianych w odrębnych ustawach. Zatem podstawowym kryterium zapewniającym zwolnienie z podatku VAT dla usługi przeprowadzanych szkoleń będzie fakt, iż są finansowane w 100% ze środków publicznych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

* ze sprzedaży papierów wartościowych,

* z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

* ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

* z otrzymanych pożyczek i kredytów,

* z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

1.

środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2.

niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

* Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

* Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

* Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3.

środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4.

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

* Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

* Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

5.

środki przeznaczone na realizację:

* programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r. str. 1),

* programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r. str. 1),

* Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004 -2009,

* Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

6.

inne środki.

Na podstawie przedstawionych powyżej przepisów należy stwierdzić, iż otrzymywane przez Kontrahenta Wnioskodawcy środki pieniężne z unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki należą do środków publicznych. Na uwagę zasługuje fakt, iż otrzymane środki pieniężne trafiają na wyodrębniony rachunek bankowy, który służy jedynie do obsługi projektu. Zatem wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy przez Kontrahenta za szkolenia przeprowadzone w ramach projektu z oddzielnego konta bankowego stanowi finansowanie ze środków publicznych, bowiem Kontrahent nie wypłaca wynagrodzenia ze swoich środków, ale ze środków pieniężnych przeznaczonych na realizację projektu przez fundusz unijny.

W podobnym brzmieniu wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 1 października 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-618/12-4/AK) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 czerwca 2011 r. (sygn. IBPP1/443-431/11/LSz).

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca uważa, iż w opisanej sytuacji ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż na fakturze wystawionej na rzecz Kontrahenta za przeprowadzone szkolenie Wnioskodawca miał prawo zastosować zwolnienie z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f (art. 146a pkt 1 cyt. ustawy).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Stosownie zaś do pkt 20 ww. przepisu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a także usług w zakresie kształcenia świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe.

Z analizy powyższych przepisów wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, jest m.in. prowadzenie szkoleń z zakresu kształcenia/przekwalifikowania zawodowego. Obecnie Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe polegające na podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników oraz współpracowników spółki zlecającej szkolenia. Powyższe szkolenia stanowią realizację projektu o nazwie "Kompleksowy program szkoleń pracowników i współpracowników podstawą podniesienia ich kwalifikacji do potrzeb sektora ochrony zdrowia". Projekt ten powstał na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Kontrahentem (Spółką) zlecającym Wnioskodawcy przeprowadzenie szkoleń, a Wojewódzkim Urzędem Pracy. W ramach projektu Spółka otrzymuje środki finansowe z Funduszy Unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych przekazywanych Kontrahentowi na realizację zadań w projekcie. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą żadnych opłat za udział w projekcie. Środki pieniężne przekazane Spółce na realizację powyższego projektu trafiają na wydzielony rachunek bankowy przeznaczony do realizacji projektu, z którego - w celu uregulowania należności wobec Wnioskodawcy za świadczone usługi szkoleniowe - Kontrahent będzie dokonywał przelewu środków. Wnioskodawca zaznacza ponadto, iż nie spełnia warunków jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej sytuacji powstały w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych na rzecz Kontrahenta (beneficjenta dotacji) usług szkoleniowych w ramach realizacji projektu finansowanego w 100% ze środków publicznych.

Analiza usług świadczonych przez Wnioskodawcę w kontekście powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż nie obejmuje ich swoim zakresem zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ani w § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów - Wnioskodawca nie jest bowiem ani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie spełniają też warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ww. ustawy, bowiem z wniosku nie wynika, aby opisane szkolenia były prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a Wnioskodawca sam wskazał, że nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT bądź w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Odniesienie powyższych przepisów do przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają warunki do uznania ich za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów. Przedmiotowe szkolenia służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników i współpracowników spółki zlecającej szkolenia, a tym samym związane są bezpośrednio z wykonywanymi zawodami uczestników szkoleń, wiążą się z uzupełnianiem i rozszerzaniem wiedzy uczestników w zakresie posiadanych przez nich kwalifikacji zawodowych i wykonywanych obowiązków służbowych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. uznane zostały za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów, zbadać należy kwestię ich finansowania.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, iż ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca wskazuje, iż szkolenia realizowane dla Kontrahenta, finansowane są ze środków UE. Wyżej wspomniany podmiot jest beneficjentem otrzymującym wsparcie na realizację projektu pn. "Kompleksowy program szkoleń pracowników i współpracowników podstawą podniesienia ich kwalifikacji do potrzeb sektora ochrony zdrowia w województwie dolnośląskim" w formie płatności ze środków finansowych z Funduszy Unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wobec tego uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane ze środków publicznych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla Kontrahenta - Spółki będącej beneficjentem środków publicznych - z uwagi na związek z podnoszeniem umiejętności zawodowych pracowników i współpracowników ww. Spółki, a także z uwagi na fakt, iż szkolenia powyższe finansowane są w 100% ze środków publicznych, tj. ze środków europejskich w ramach POKL - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl