IPPP1/443-308/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-308/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu w budynku zrealizowanym przed 1 maja 2004 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu w budynku zrealizowanym przed 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 lipca 1979 r. Spółdzielnia dokonała przydziału lokalu mieszkalnego na warunkach lokatorskiego prawe do lokalu w nowym wielorodzinnym budynku mieszkalnym. Protokół zdawczo-odbiorczy został podpisany w dniu 19 lipca 1979 r.. W przydzielonym mieszkaniu zostało zameldowanych pięć osób: rodzice i trzy córki. W dniu 20 lipca 2004 r. rodzice zwrócili się do Spółdzielni o wyrażenie zgody na przepisanie lokatorskiego prawa do mieszkania oraz wniesionego przez nich wkładu mieszkaniowego na rzecz jednej z córek " która w tym samym dniu wniosła do spółdzielni podanie o przyjęcie w poczet członków i zawarcie umowy o lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.

Zarząd Spółdzielni Uchwałą Nr..... w dniu 5 sierpnia 2004 r. przyjął córkę w poczet członków i w tym samym dniu podpisał z nią umowę o ustanowienie z dniem 1 września 2004 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W dniu 2 sierpnie 2007 r. córka jako członek Spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego zwróciła się do Spółdzielni z wnioskiem o przeniesienie na nią prawa odrębnej własności lokalu. W dniu 14 grudnia 2007 r. Spółdzielnia określiła warunki niezbędne do spełnienia przed podpisaniem aktu notarialnego na przeniesienie własności. W dniu 28 stycznie 2008 r. zainteresowana uregulowała w Spółdzielni zobowiązania finansowe. Jednak do podpisania aktu notarialnego nie dochodzi ze względu na wątpliwości dotyczące podatku od towarów i usług od przekształcenia lokatorskiego prawa do mieszkania w odrębną własność.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podlega opodatkowaniu 7% podatkiem VAT przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004 r. a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu w budynku zrealizowanym przed 1 maja 2004 r.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku gdy przyznanie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu i zasiedlenie tego lokalu miało miejsca przed dniem 30 kwietnia 2004 r., a po tym dniu nastąpiło przyznanie tego prawa innej osobie, która zasiedliła to mieszkanie po raz drugi i osoba ta wystąpiła o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność to powinna ona być zwolnione od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Wyłączenie spod ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą. Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w np. prawo własności będzie miał zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało jednak miejsce przed 1 maja 2004 r.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe należy przyjąć, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność w przypadku, gdy prawo to zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004 r. a lokal ten był po raz pierwszy zasiedlony na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu przed 1 maja 2004 r., nie będzie podlegać pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl