IPPP1-443-304/07-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-304/07-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy I. I. i A. S. Spółka Jawna przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w oparciu o umowę subagencyjną i franczyzową prowadzi sklepy firmowe P., w których funkcjonują kasy przyjmujące wpłaty od abonentów. Z tytułu przyjmowanej wpłaty pobierana jest prowizja od klienta w wysokości 1,93 zł. Trafia ona do kasy Spółki. Kwota wynikająca z faktury przekazywana jest bezpośrednio na rachunek operatora. Urząd Statystyczny świadczone usługi klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 43 i załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowa usługa podlega zwolnieniu z podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana usługa mieści się w kryteriach określonych w załączniku Nr 4 do ustawy i podlega przedmiotowemu zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z postanowień art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, wynika, iż dla celów podatkowych usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Generalnie obowiązującą stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy - z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy, jest stawka 22%.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Zapis umieszczony pod pozycją 3 (symbol PKWiU Sekcja J ex 65-67) tego załącznika stanowi, że usługi pośrednictwa finansowego, z wymienionymi wyłączeniami, podlegają zwolnieniu od podatku. Umieszczony symbol ex oznacza, iż zwolnienie ma zastosowanie tyko dla danego rodzaju usługi z danego grupowania. Inaczej mówiąc zwolnienie od podatku od towarów i usług ma zastosowanie do tych usług, które posiadają symbol w przedziale PKWiU 65-67. Wśród wymienionych wyjątków od zwolnienia nie ma usług pośrednictwa pieniężnego o symbolu PKWiU 65.12.10-00.90.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Spółkę usługi, Urząd Statystyczny zaklasyfikował w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 jako "Usługi pośrednictwa pieniężnego, gdzie indziej niesklasyfikowane". W załączniku Nr 4 do ustawy stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, pod pozycją 3 wymienione są usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w przedziale 65-67 PKWiU. Usługi o symbolu przedstawionym przez Wnioskodawcę nie są wymienione wśród wyłączeń od powyższego zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Spółka, świadcząc usługi pośrednictwa pieniężnego o symbolu PKWiU 65.12.10-00.90, świadczy usługi podlegające zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja usług otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl