IPPP1-443-298/11-6/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-298/11-6/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 14 kwietnia 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 5 kwietnia 2011 r. oraz w dniu 23 maja 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 9 maja 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 kwietnia 2011 r. oraz pismem z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 9 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Towarzystwo jest stowarzyszeniem, nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa prowadzona jest w formie odpłatnej i nieodpłatnej. Towarzystwo wydaje dwa czasopisma profesjonalne "Nowiny..." i "Przegląd..." i dlatego jest płatnikiem VAT. Działalność statutowa to przede wszystkim troska o poziom kompetencji zawodowych psychologów, a więc doskonalenie zawodowe członków Towarzystwa, rozwijanie metod i standardów zawodowych, prowadzenie badań naukowych, organizowanie konferencji i zjazdów, popularyzacja wiedzy psychologicznej. Towarzystwo posiada trzy placówki akredytowane w rozumieniu ustawy o systemie oświaty (wpisane do Rejestru Niepublicznych Placówek Kuratorium Oświaty), które między innymi upowszechniają wiedzę i umiejętności psychologiczne w obszarze edukacji.

Pytania dotyczą dwóch rodzajów przedsięwzięć:

1.

we wrześniu 2011 r. Towarzystwo organizuje zjazd, którego głównym celem jest doskonalenie psychologów poprzez wymianę doświadczeń i osiągnięć naukowych, utrwalanie standardów profesjonalnych, upowszechniane narzędzi i metod uprawiania zawodu. Działania te podnoszą jakość praktyki psychologicznej realizowanej w dużym zakresie jako edukacja i psychoedukacja zarówno na poziomie podstawowym jak i w szkolnictwie wyższym oraz oddziaływania świadczone w ramach usług zdrowotnych. Zjazd jest przedsięwzięciem cyklicznym organizowanym co trzy lata, a realizacja tegorocznego rozpoczęła się już na początku 2010 r., gdy obowiązywały inne przepisy podatkowe. W 2010 r. opracowano kosztorys przedsięwzięcia i skalkulowano także wpłaty od uczestników (wpisowe) na tak niskim poziomie by umożliwiły wzięcie udziału w zjeździe jak największej liczbie psychologów. Zjazd będzie także, podobnie jak poprzednie zjazdy, dofinansowany ze środków publicznych (złożono wniosek do MNiSzW),

2.

Towarzystwo realizuje swoje zadania statutowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji i kompetencji zawodowych psychologów poprzez organizowanie profesjonalnych szkoleń oraz merytoryczny nadzór nad różnymi formami doskonalenia zawodowego. To doskonalenie zawodowe pozwala członkom Towarzystwa lepiej realizować zadania w obszarze edukacji, a także przy świadczeniu usług służących profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia (art. 43 ust. 1 pkt 19d, oraz pkt 21). Szkolenia Towarzystwa są realizowane po kosztach własnych, nie przynoszą dochodu, szkolenia mogą być organizowane przez terenowe jednostki Towarzystwa i sekcje.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że wskazany we wniosku zjazd oraz szkolenia stanowią realizację zadań statutowych Towarzystwa. Towarzystwo posiada trzy placówki, które mają akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Podstawy prawne:

* art. 77a ust. 1 i 3 i inne ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

* właściwe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.).

Wskazany we wniosku zjazd jest organizowany zgodnie z przepisami:

* ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615),

* rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę (Dz. U. Nr 179, poz. 1206),

Zjazd zgodnie z przepisami art. 25 ust. 2 pkt 2 i art. 13 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy będzie finansowany w 15 % ze środków publicznych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 maja 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że organizatorem opisanego Zjazdu jest Towarzystwo w ramach realizacji jego celów statutowych jako stowarzyszenia. Uczestnikami Zjazdu będą głównie członkowie Towarzystwa, wśród których liczną grupę stanowią nauczyciele i z tego powodu w sposób pośredni i bezpośredni Zjazd zrealizuje zadania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty. Trzy placówki powołane i prowadzone przez Towarzystwo są jednostkami objętymi systemem w rozumieniu przepisów o systemie oświaty przez wpisanie do właściwych terytorialnie ewidencji placówek niepublicznych. Placówki te podobnie jak całe Towarzystwo są organizatorami Zjazdu. Odpłatność za uczestnictwo w Zjeździe pobierana jest do wysokości ponoszonych kosztów zgodnie z preliminarzem o dotację złożoną i zaakceptowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Niezależnie od udziału w organizacji przedmiotowego Zjazdu jednostki terenowe w tym akredytowane prowadzą szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji psychologów, w tym psychologów pracujących w edukacji jako nauczyciele oraz nauczycieli. Z tego względu należy przyjąć iż zakres prowadzonych szkoleń przez Towarzystwo jest zgodny z zakresem działalności objętym wpisem i akredytacją.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zjazd Towarzystwa w 2011 r. (opłaty zjazdowe) jest w świetle obowiązujących przepisów zwolniony od podatku od towarów i usług.

2.

Czy szkolenia profesjonalne Towarzystwa realizujące cele statutowe podnoszenia kompetencji zawodowych oraz dbałości o standardy praktyki psychologicznej organizowane dla swoich członków po kosztach indywidualnego uczestnictwa są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy zjazd podobnie jak inne konferencje naukowe realizowane przez Towarzystwo powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług (VAT). Towarzystwo realizuje cele statutowe Stowarzyszenia działającego non profit. W ramach zjazdu realizowana jest wymiana doświadczeń naukowych i zawodowych między psychologami pracującymi na rzecz edukacji i psychoedukacji, a także ochrony zdrowia. Towarzystwo posiada akredytowane placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, których celem jest upowszechnianie wiedzy i umiejętności psychologicznych w obszarze edukacji, a więc Wnioskodawca spełnia wymogi art. 43 ust. 1 pkt 29b. Zjazd Towarzystwa będzie także dofinansowany ze środków publicznych (środki na naukę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) a więc spełnia częściowo także wymogi art. 43 ust. 1 pkt 29c.

Wnioskodawca uważa, że szkolenia doskonalenia zawodowego prowadzone przez oddziały i sekcje Towarzystwa jako działalność podnosząca kompetencje profesjonalne realizowana po kosztach uczestnictwa powinna być zwolniona od podatku od towarów i usług (VAT). Szkolenia te spełniają wymogi sformułowane w art. 43 ust. 1 pkt 21, a ponadto art. 43 ust. 1 pkt 29b.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się natomiast od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288, str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy o VAT).

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Artykuł 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) stanowi, iż system oświaty obejmuje swym zakresem m.in. przedszkola, szkoły, a także placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Z art. 5 ust. 1 tej ustawy wynika, że szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zatem system oświaty obejmuje placówki publiczne i niepubliczne, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Podkreślić również należy, iż stosownie do art. 82 ust. 1 tejże ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na mocy wspomnianego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwolnione od podatku VAT są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy zaznaczyć, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W związku z powyższym podkreślić należy, iż dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, konieczne jest również, aby zakres działań edukacyjnych podejmowanych przez dany podmiot, uznany za objęty systemem oświaty, był zgodny z zakresem działalności wynikającym z zaświadczenia o wpisie do określonej ewidencji szkół oraz placówek niepublicznych świadczących usługi edukacyjne.

Z wniosku Towarzystwa oraz jego uzupełnienia wynika, że Towarzystwo posiada 3 placówki akredytowane w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, wpisane do rejestru niepublicznych placówek kuratorium oświaty oraz do właściwych terytorialnie ewidencji placówek niepublicznych związanych z edukacją, które między innymi upowszechniają wiedzę i umiejętności psychologiczne w obszarze edukacji. Działalność statutowa Towarzystwa to przede wszystkim troska o poziom kompetencji zawodowych psychologów, a więc doskonalenie zawodowe członków Towarzystwa, rozwijanie metod i standardów zawodowych, prowadzenie badań naukowych, organizowanie konferencji i zjazdów, popularyzacja wiedzy psychologicznej.

Na podstawie powyższych okoliczności faktycznych oraz biorąc pod uwagę powołane regulacje ustawy o systemie oświaty, w opinii tut. Organu nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty. Tym samym jeden z warunków stosowania zwolnienia od podatku VAT, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, jest w analizowanym przypadku spełniony.

Z treści powyższego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) wynika również, iż dla zastosowania zwolnienia z podatku VAT, oprócz posiadania przez świadczeniodawcę statusu jednostki objętej systemem oświaty, konieczne jest również aby świadczone usługi spełniały funkcje kształcenia lub wychowania.

W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia. Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: "przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru" ("Słownik języka polskiego PWN" pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie, uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Mając więc na uwadze fakt, że organizowane szkolenia oraz zjazd pozwalają uczestnikom na uzyskanie, uzupełnianie swojej wiedzy, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych należy uznać, iż podczas zjazdu oraz szkoleń Towarzystwo przekazuje wiedzę i umiejętności, a zatem realizuje proces kształcenia, którego efektem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz zdobycie nowej wiedzy przez członków Stowarzyszenia.

Wobec powyższego usługę zorganizowania zjazdu oraz usługę organizacji szkoleń profesjonalnych - świadczone przez Wnioskodawcę, uznać należy za usługi w zakresie kształcenia, w związku z czym spełniony został kolejny warunek stosowania zwolnienia od podatku VAT, określony w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Z wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że placówki Towarzystwa mają akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, na podstawie art. 77a ust. 1 i 3 i innych ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537 z późn. zm.).

Wspomniane przez Wnioskodawcę przepisy art. 77a ustawy o systemie oświaty znajdują się w rozdziale 6 ustawy, zatytułowanym "Zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli".

Zgodnie ze wskazanym art. 77a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia".

Artykuł 77a ust. 3 stanowi natomiast, że niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 77a ust. 4 tej ustawy, placówki doskonalenia mogą uzyskać akredytację stanowiącą potwierdzenie, że dana placówka zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli.

Na podstawie art. 77a ust. 6 cyt. ustawy, akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki, w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki w zakresie określonym w ust. 7.

W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8.

Z kolei zgodnie z § 1 wskazanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, Rozporządzenie określa:

1.

warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakres ich działalności obowiązkowej;

2.

zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego;

3.

zadania, które mogą być realizowane wyłącznie przez placówki doskonalenia nauczycieli posiadające akredytację oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b), ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Analizując przedstawione powyżej przepisy, na podstawie których Wnioskodawca uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty należy dojść do wniosku, że akredytacja ta ogranicza się do usług kształcenia świadczonych tylko i wyłącznie na rzecz nauczycieli, a placówki Wnioskodawcy są placówkami doskonalenia nauczycieli.

Jak stwierdzono wcześniej, aby można było zastosować zwolnienie od podatku VAT dla jednostki objętej systemem oświaty, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zakres działań edukacyjnych podejmowanych przez dany podmiot, uznany za objęty systemem oświaty, musi być zgodny z zakresem działalności, wynikającym z zaświadczenia o wpisie do określonej ewidencji szkół oraz placówek niepublicznych świadczących usługi edukacyjne.

Ponieważ, jak wynika z wcześniejszych rozważań, placówki Towarzystwa są placówkami doskonalenia nauczycieli, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT ma zastosowanie tylko do tych usług kształcenia świadczonych przez te placówki, które świadczone są na rzecz nauczycieli.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że uczestnikami organizowanego zjazdu oraz szkoleń będą psycholodzy będący nauczycielami jak również psycholodzy świadczący usługi zdrowotne. Działania wykonywane w ramach zjazdu podnoszą jakość praktyki psychologicznej realizowanej w dużym zakresie jako edukacja i psychoedukacja zarówno na poziomie podstawowym jak i w szkolnictwie wyższym oraz oddziaływania świadczone w ramach usług zdrowotnych. Podobnie kształcenie odbywające się podczas organizowanych szkoleń pozwala członkom Towarzystwa lepiej realizować zadania w obszarze edukacji, a także przy świadczeniu usług służących profilaktyce, zachowaniu i poprawie zdrowia.

Zestawiając zatem powołane przepisy z okolicznościami przedstawionymi w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż świadcząc usługi, o których mowa we wniosku (zjazd oraz szkolenia profesjonalne) - w zakresie w jakim są one zgodne z zakresem działalności objętej akredytacją, wynikającym z posiadanych zaświadczeń o wpisie do właściwych terytorialnie ewidencji placówek niepublicznych związanych z oświatą - Wnioskodawca będący jednostką systemu oświaty realizuje cele kształcenia, co umożliwia zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Zatem przedmiotowy zjazd oraz szkolenia podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT tylko w zakresie, w jakim korzystają z nich nauczyciele (nauczyciele psycholodzy). Ze zwolnienia nie korzysta natomiast kształcenie innych osób, niebędących nauczycielami, w tym psychologów świadczących usługi opieki zdrowotnej.

W związku z powyższym, zwolnione od podatku VAT są tylko te opłaty zjazdowe za udział w omawianym zjeździe oraz opłaty za udział w szkoleniach, które pobierane będą od nauczycieli (nauczycieli psychologów). Jak bowiem wskazano powyżej usługi te podlegają zwolnieniu od podatku VAT tylko w zakresie, w jakim świadczone są one dla nauczycieli, w tym nauczycieli psychologów.

Tutejszy Organ podkreśla, że ponieważ Wnioskodawca jest jednostką systemu oświaty, podstawą do zastosowania zwolnienia w analizowanej sprawie w zakresie dotyczącym doskonalenia nauczycieli jest przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Zwolnienie od podatku VAT wynikające z powołanego przez Spółkę art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług w powyższym zakresie nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie. Powołany przez Stronę przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 należy poddać analizie w kontekście zastosowania zwolnienia dla innych niż nauczyciele uczestników szkoleń i zjazdu. Jak wynika z przedstawionych okoliczności, przedmiotowy zjazd i szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego i dokształcania zawodowego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał odrębne przepisy, lecz wskazane przez Wnioskodawcę przepisy nie regulują zasad i form przeprowadzania szkoleń oraz zjazdu.

Zgodnie bowiem z art. 1 wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), ustawa ta "określa zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w budżecie państwa, ujmowanych w wyodrębnionej części budżetu państwa - "Nauka", zwanych dalej "środkami finansowymi na naukę", którymi dysponuje minister właściwy do spraw nauki.

Natomiast w myśl § 1 wskazanego rozporządzenia Ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 23 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę (Dz. U. Nr 179, poz. 1206 z późn. zm.), "rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczanych na cele określone w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Na podstawie powyższych regulacji nie można stwierdzić, iż wskazane przez Wnioskodawcę cyt. ustawa oraz rozporządzenie regulują zasady i formy przeprowadzania szkoleń oraz zjazdu. Nie zostały zatem spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że prowadzone przez niego placówki posiadają akredytację w rozumieniu przepisów art. 77a ust. 1, 3 i inne ustawy o systemie oświaty natomiast art. 77a ust. 4 tej ustawy stanowi o akredytacji dla placówek doskonalenia nauczycieli. W związku z tym, że jak stwierdzono powyżej, Towarzystwo jest jednostką systemu oświaty oraz w zakresie prowadzonych szkoleń i zjazdu dla nauczycieli Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy, analiza w tym zakresie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) jest bezzasadne.

W odniesieniu zaś do innych niż nauczyciele uczestników szkoleń i zjazdu należy stwierdzić, że zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT nie będzie miało zastosowania, gdyż ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) korzystają usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją. Natomiast akredytacja wydana na podstawie przepisów art. 77a ustawy o systemie oświaty wydawana jest dla placówek doskonalenia nauczycieli, jako potwierdzenie, że dana placówka zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli. A zatem zakresem wynikającym z posiadanej przez Wnioskodawcę akredytacji objęte jest doskonalenie wyłącznie nauczycieli, stąd usługa szkolenia oraz zjazdu świadczona dla innych niż nauczyciele osób nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Z wniosku wynika również, że zjazd dofinansowany jest w 15% ze środków publicznych, co pozbawia Wnioskodawcę możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które to przepisy wymagają aby usługi kształcenia były dofinansowane w całości lub w 70% ze środków publicznych.

Podsumowując należy stwierdzić, że przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie w ww. zakresie.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl