IPPP1/443-295/08-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-295/08-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana B A, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.), wniosek został uzupełniony w dniu 31 marca 2008 r. (pismo z dnia 27 marca 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 marca 2008 r., znak IPPP1/443-295/08-2/GD, doręczone w dniu 25 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego importowanego alkoholu etylowego do produkcji płynu do spryskiwaczy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego importowanego alkoholu etylowego do produkcji płynu do spryskiwaczy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 marca 2008 r. (pismo z dnia 27 marca 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 marca 2008 r., znak IPPP1/443-295/08-2/GD, doręczone w dniu 25 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą także na sprzedaży hurtowej i imporcie płynu do spryskiwaczy zawierającego skażony alkohol etylowy. Obecnie ma zamiar importować z U, alkohol etylowy do produkcji płynu do spryskiwaczy (PKWiU ex 24.66.33-50 oraz kod CN ex 3820 00 00) skażony mieszaniną następujących substancji acetonem lub izopropylalkohol 3 litry i benzoesanem denaturującym 2 gramy, na 100 litrów spirytusu. Skażony w ten sposób alkohol jest skażony środkami dopuszczonymi na podstawie rozporządzenia Komisji WE nr.... do skażania przez jedno z państw członkowskich UE, to jest Ł, jest, zatem traktowany, produkt, który nie jest przeznaczony do celów spożywczych i podlegający zwolnieniu z podatku akcyzowego. Tak skażony alkohol zaoferowała Podatnikowi firma u, od której zamierza z uwagi na atrakcyjne warunki handlowe go zakupić. Tak samo skażony alkohol dostępny na Ł jest droższy, dlatego też Wnioskodawca będzie go nabywał na U. Jednak przy całkowitej kalkulacji opłacalności ma istotne znaczenie okoliczność czy zostanie naliczona od niego akcyza. Izba Celna w P traktuje tak skażony alkohol, jako skażony w sposób dopuszczalny do uznania go za nie przeznaczony do innych celów niż deklarowane, jednak w zakresie odpowiedzi na pytanie czy będzie on zwolniony z akcyzy, organy celne wskazują, że w obecnym stanie prawnym wiążącą interpretację tego stanu faktycznego mogę uzyskać wyłącznie zadając pytanie właściwym organom skarbowym, do których właściwości należy urzędowa interpretacja przepisów o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy importowany z U, alkohol etylowy do produkcji płynu do spryskiwaczy (PKWiU ex 24.66.33-50 oraz kod CN ex 3820 00 00), skażony mieszanką następujących substancji acetonu lub izopropylalkoholu 3 litry oraz benzoesanu denaturującego 2 gramy, na 100 litrów spirytusu, to jest środkami dopuszczonymi na podstawie rozporządzenia Komisji WE nr..... do skażania na Ł, będzie zwolniony z akcyzy na podstawie § 18 w ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500, Nr 99, poz. 688 i Nr 243, poz. 1766 oraz z 2007 r. Nr 196, poz1416) jako skażony w sposób dopuszczalny w krajach Unii Europejskiej.

Zdaniem wnioskodawcy.

Zważywszy, że Ł jest państwem członkowskim UE, tak skażony alkohol musi być traktowany, jako zwolniony z podatku akcyzowego gdyż wynika to z dyrektywy Rady...... z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, zgodnie, z którą Państwa Członkowskie są zobowiązane zwolnić z podatku akcyzowego alkohole, które zostały całkowicie skażone zgodnie z wymaganiami jakiegokolwiek Państwa Członkowskiego, zaś procedura skażania alkoholu, który zamierzam importować jest wymieniona w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr,...... jako wystarczająca do całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego gdyż Ł uznaje za skażony alkohol, w którym na 100 litrów spirytusu skażony jest:

1)

mieszanką następujących substancji:

* izopropylalkohol 9 litrów, - aceton 1 litr,

* błękit me lub błękit t, lub fiolet k 0,4 g;

2)

mieszanką następujących substancji:

* keton m 2 litry,

* keton m 3 litry

3)

mieszanką następujących substancji:

* aceton lub i 3 litry,

* benzoesan d 2 gramy;

4)

o etylu 10 litrów. W świetle znajdujących zastosowanie w sprawie przepisów nie ma znaczenia, w jakim kraju wyprodukowany został ten alkohol gdyż zasada taka obowiązuje także na granicy Wspólnoty.

Tak skażony alkohol etylowy bez wątpienia byłby zwolniony w przypadku sprowadzenia go z Ł. Zdaniem Podatnika, skoro ma on możliwość ominięcia łotewskiego pośrednika i dokonania zakupu bezpośrednio od producenta taki układ stosunków handlowych nie powinien mieć żadnego znaczenia dla zwolnienia z podatku. Zdaniem Podatnika nie mogą przecież przepisy prawa podatkowego być tak konstruowane, aby możliwość uzyskania przewidzianego prawem zwolnienia podatkowego była uzależniona od korzystania z usług pośredników. W ocenie Wnioskodawcy skażony środkami dopuszczonymi do stosowania w krajach UE alkohol będzie zwolniony z akcyzy niezależnie od kraju jego pochodzenia, gdyż zezwalają na to wskazane wyżej rozporządzenie i dyrektywa UE. Nie ma, więc znaczenia, z jakiego kraju jest wwożony ten alkohol na teren UE o ile jest skażony w sposób uznany w UE. Z uwagi, że od uzyskania pewności, co do prawidłowości tego stanowiska uzależniam podpisanie umowy z kontrahentem zagranicznym, proszę o udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie. W sprawie tej nie toczy się jeszcze postępowanie podatkowe. Procedura całkowitego skażenia alkoholu będącego przedmiotem zapytania odbywać się będzie na terytorium U (alkohol skażony zostanie w sposób opisany we wniosku a uznawany za powodujący skażenie alkoholu do celów zwolnienia z akcyzy przez przepisy unijne, jako, że tego rodzaju skażenie dopuszczalne jest na Ł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) przez import wyrobów akcyzowych należy rozumieć przywóz wyrobów akcyzowych z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają: eksport i import wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z § 18 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn zm.), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

1.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr...... albo

2.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano:

a.

octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego albo

b.

benzoesan denatonium ("B") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego.

Z powyższego przepisu wynika, że jedynie import alkoholu etylowego zawartego w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach, środkach zapobiegających zamarzaniu, płynach usuwających oblodzenie oraz produktach ułatwiających rozpalanie ognia i skażonego środkami wymienionymi w § 18 ust. 7 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia podlega zwolnieniu z akcyzy.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza importować z terytorium U alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE. Przedmiotowy alkohol etylowy skażony będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do produkcji płynu do spryskiwaczy.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonując importu skażonego alkoholu etylowego z U jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy w imporcie wyrobów akcyzowych, powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl