IPPP1-443-291/08-5/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-291/08-5/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego przekazania Urządzeń Infrastrukturalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności odpłatnego przekazania Urządzeń Infrastrukturalnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca oraz XX SA są stronami umowy, na mocy której XX zobowiązał się do wybudowania określonych urządzeń infrastruktury ściekowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz magistrali i sieci wodociągowych (Urządzenia Infrastrukturalne) dla nowo wybudowanych osiedli mieszkaniowych w Y a następnie przekazania ich do Wnioskodawcy. Zgodnie z zobowiązaniem XX, wspomniane przekazanie Urządzeń Infrastrukturalnych do Wnioskodawcy może nastąpić na dwa sposoby:

1.

nieodpłatnie, albo

2.

odpłatnie, za symboliczną cenę 1 zł.

XX nie przysługuje prawo żądania od Wnioskodawcy zwrotu kosztów wybudowania Urządzeń Infrastrukturalnych, gdyż po pierwsze umowa nakładająca to zobowiązanie na XX nie przewidywała takiej możliwości, a po drugie ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków weszła w życie już po powstaniu zobowiązania XX.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odpłatne (za cenę 1 zł) przekazanie Urządzeń Infrastrukturalnych podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (VAT) oraz czy w związku z tym XX przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do wybudowania Urządzeń Infrastrukturalnych.

Zdaniem wnioskodawcy odpłatne przekazanie Urządzeń za cenę 1 zł podlega opodatkowaniu VAT, gdzie podstawa opodatkowania jest 1 zł, a XX przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Spółka przywołując treść art. 29 ust. 1 ustawy o VAT uważa, że w przypadku przekazania Urządzeń Infrastrukturalnych za cenę 1 zł, ta właśnie kwota (1 zł) będzie obrotem podlegającym opodatkowaniu VAT. Spółka zaznacza, że XX i Wnioskodawca mogą dowolnie ustalić cenę sprzedaży Urządzeń Infrastrukturalnych i cena ta będzie podstawą opodatkowania VAT. Do podanej ceny 1 zł nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT mówiące o szacowaniu podstawy opodatkowania do wartości rynkowej (art. 29 ust. 3 oraz art. 32) ani o odniesieniu podstawy opodatkowania do kosztu wytworzenia (art. 29 ust. 10). Podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów wtedy, gdy:

* należność jest określona w naturze (art. 29 ust. 3 ustawy o VAT) oraz

* organ podatkowy określi takową jako wysokość obrotu, jeżeli między nabywcą a dokonującym dostawy towarów istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT iż związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W tym przypadku ani należność za Urządzenia Infrastrukturalne nie zostanie określona w naturze ani pomiędzy Wnioskodawcą i XX nie zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym można ustalić cenę przekazania Urządzeń Infrastrukturalnych na 1 zł i taka też będzie podstawą opodatkowania VAT.

XX będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do wybudowania Urządzeń Infrastrukturalnych. Zdaniem Wnioskodawcy, prawo to znajduje swoje źródło w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem zakupy poniesione w związku z wybudowaniem Urządzeń Infrastrukturalnych będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi - zarówno ze sprzedażą za cenę 1 zł do Wnioskodawcy, jak i pośrednio ze świadczeniem usług deweloperskich przez XX.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego wynika, że podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego nabyte, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy zakupie towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Z przedstawionych przez Podatnika okoliczności wynika, że XX wykonuje opodatkowaną podatkiem VAT działalność polegającą na usługach deweloperskich. Z usługami tymi wiąże się konieczność wybudowania dla nowych osiedli określonych urządzeń infrastruktury ściekowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz magistrali i sieci wodociągowej. Urządzenia te są niezbędne dla funkcjonowania wybudowanych osiedli mieszkaniowych i do zakończenia inwestycji. Dokonane nabycia towarów i usług związane z wybudowaniem tych Urządzeń nie wywołują bezpośredniego następstwa w postaci podatku należnego, ale niewątpliwie pośrednio wpływają na osiągane przychody (Urządzenia te są niezbędne dla funkcjonowania wybudowanych osiedli mieszkaniowych, a więc warunkują w konsekwencji osiągnięcie przychodów).

Zatem, XX przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z budową urządzeń infrastrukturalnych, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki wykazują związek z wykonywaniem przez XX czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji dojdzie do świadczenia usług przez XX, polegających na wybudowaniu określonych urządzeń infrastruktury ściekowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz magistrali i sieci wodociągowych, za odpłatnością.

Działalność XX opiera się m.in. na usługach deweloperskich, a to związane jest z koniecznością wybudowania dla nowych osiedli sieci wodnych i kanalizacyjnych oraz przekazania ich do właściwego przedsiębiorstwa (spółki) wodno-kanalizacyjnego, takiego jak przedsiębiorstwo Wnioskodawcy.

Zgodnie z przywołanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu jest każde świadczenie usług mające charakter odpłatny.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą. Jedynie w sytuacji, gdy pomiędzy podmiotami (kontrahentami) lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej, ale tylko w sytuacji, gdy związki te miały wpływ na ustalenie ceny - art. 32 ust. 1 i 2 ustawy.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, iż związek, o którym mowa powyżej nie zachodzi, zatem przepisy art. 32 ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania w sprawie. Nie będzie miał również zastosowania art. 29 ust. 3 ustawy, stanowiący, że jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, gdyż w analizowanym przypadku Strony transakcji określiły w pieniądzu cenę usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji gdy XX dokona sprzedaży Urządzeń Infrastrukturalnych za kwotę 1 zł, kwota ta będzie stanowiła obrót podlegający opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest spółka na rzecz której nastąpi odpłatne przekazanie Urządzeń, a zapytanie dotyczy spółki przekazującej, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl