IPPP1/443-290/14-2/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-290/14-2/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów "Usprawnienie obsługi administracyjnej cudzoziemców", oraz "Urzędnicy dla cudzoziemców" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach:

I.

Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich projekt.

II.

Wnioskodawca jako jednostka budżetowa w ramach swojej działalności statutowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych realizuje budżet (dochody i wydatki) przyznany planem finansowym dla części 85/14.

III.

Z uwagi na administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, Wnioskodawca ponosi koszty utrzymania tych nieruchomości. Z tytułu wynajmowania innym jednostkom Urząd na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych rozlicza ponoszone koszty proporcjonalnie do zajmowanych powierzchni i obciąża nimi jednostki wynajmujące (tzw. refakturowanie), naliczane są również opłaty dodatkowe (czynsze) do których naliczany jest VAT. Urząd prowadzi ewidencje zakupu i sprzedaży usług związanych z tą działalnością a nadwyżkę podatku VAT przekazuje na odpowiedni rachunek Urzędu Skarbowego zgodnie z deklaracją VAT-7. Z tytułu prowadzenia tego typu działalności Wnioskodawca figuruje w ewidencji podatników VAT czynnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia VAT od zakupów dokonywanych do celów realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach wyżej wymienionych funduszy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje Mu prawo odliczenia VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektów:

1.

"Usprawnienie obsługi administracyjnej cudzoziemców",

2.

"Urzędnicy dla cudzoziemców".

Zakupy dokonywane w ramach ww. projektów nie podlegają dalszej sprzedaży. Natomiast koszty zakupu usług zawierających podatek VAT a związanych bezpośrednio z administrowaniem nieruchomości Skarbu Państwa są proporcjonalnie rozliczane na podnajemców. Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny z uwagi na przekroczenie limitu określonego w art. 113 ust. 1, obniża VAT naliczony w cenach zakupów usług podlegających refakturowaniu, zakupów związanych ściśle z administrowaniem.

Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie Wnioskodawcy nie jest spełniony warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie brutto dokonywanych zakupów towarów i usług finansowanych ze środków Unii Europejskiej, ponieważ zakupy te nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach: Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich projekt.

Z tytułu administrowania i wynajmowania nieruchomości innym jednostkom na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Wnioskodawca figuruje w ewidencji podatników VAT czynnych.

We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazuje, że zakupy dokonywane w ramach ww. projektów nie podlegają dalszej sprzedaży. Zakupy te nie wiążą się z działalnością opodatkowaną Urzędu.

Analiza stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu oraz projektu współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach wyżej wymienionych funduszy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl