IPPP1-443-29/08-7/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-29/08-7/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki.................., przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 9 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek (uzupełniony w dniu 13 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się głównie produkcją urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych (PKD 29.23Z), sprzedażą hurtową artykułów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (PKD 51.54.Z). Ponadto Spółka rozpoczęła świadczenie kompleksowych usług polegających na instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego. Usługi te zgodnie z załączoną interpretacją Głównego Urzędu Statystycznego należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 45.33.12-00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.

Zgodnie z postanowieniami kontraktów zawieranych z inwestorami kompleksowe wykonanie instalacji systemu wentylacji i oddymiania jest wynagradzane ryczałtowo za całość opisanych w umowie prac i obejmuje swoim zakresem następujące elementy:

1.

wykonanie wszelkich prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia robót montażowych w sposób prawidłowy i zgodny z przepisami polskiego prawa, w tym, przygotowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej,

2.

zamówienie i zakup stosownych urządzeń (np. wentylatorów) oraz materiałów, a także usług obcych niezbędnych do wykonania instalacji systemu,

3.

wykonanie niezbędnych robót zabezpieczających i tymczasowych, związanych z zakresem wykonywanych czynności montażowych,

4.

zorganizowanie, nadzorowanie i zabezpieczenie wykonywanych prac,

5.

wykonanie montażu urządzeń instalacji zgodnie ze stosowanymi normami technicznymi i przepisami polskiego prawa,

6.

uruchomienie instalacji i sporządzenie stosownego protokołu odbioru robót, opracowanie dokumentacji powykonawczej, szkolenie w zakresie obsługi systemu.

Usługi te w części obejmującej instalacje i montaż urządzeń są realizowane poprzez podwykonawców działających w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

* jeżeli usługę instalacji systemów wentylacji i oddymiania garażu wykonywaną w obiektach budownictwa mieszkaniowego i użytkowego należy uznać za usługę budowlano - montażową i stosować do niej dyspozycję art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT, to czy niezbędne jest dokonywanie korekty deklaracji VAT-7 w sytuacji, gdy dla powyższych usług termin obowiązku podatkowego był rozpoznawany na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ podatek VAT należny od wykonywanych usług został ujęty w deklaracjach i rozliczony zazwyczaj przedwcześnie na zasadach ogólnych, nie jest konieczne dokonywanie korekt złożonych deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Od powyższej ogólnej zasady ustawodawca określił w sposób odmienny, szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, między innymi dla usług budowlano - montażowych.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ww. ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku usług budowlanych i budowlano - montażowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.

Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlano - montażowej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę w terminie 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30 dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy zapłaty dokonano, czy nie.

Poza terminem zapłaty niezwykle istotne jest także zidentyfikowanie momentu, w którym usługi te zostały wykonane. W przypadku usług budowlanych lub budowlano - montażowych "wykonanie usługi" powszechnie rozumie się jako odbiór techniczny robót, potwierdzony stosownym protokołem zdawczo - odbiorczym.

Ustawodawca określił również, kiedy należy wystawić fakturę przy robotach budowlano - montażowych. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Jednakże faktury, o których mowa powyżej nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 2 rozporządzenia).

Ostateczny termin wystawienia faktury, to data powstania obowiązku podatkowego, czyli 30. dzień od dnia wykonania usługi, a jeśli płatności dokonano wcześniej, wówczas będzie to dzień dokonania zapłaty.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w podatku od towarów i usług zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy przepisów prawa. Ustanowienie przepisu, określającego przy usługach budowlanych i budowlano - montażowych dogodniejszego od ustawowego momentu powstania obowiązku podatkowego nie daje podatnikom możliwości wybierania czy korzystać będą z unormowania dla nich mniej korzystnego (ustawowego) czy też z bardziej korzystnego z uwagi na czasowe odroczenie powstania obowiązku podatkowego w porównaniu z ustawowym. Jeżeli bowiem obowiązek podatkowy powstaje z mocy przepisów prawa a ustawodawca w tym przypadku określił nieco dogodniejszy dla podatników moment jego powstania aniżeli wynikałoby to z ustawy - to tenże przepis, a nie wola podatnika wyznacza zaistnienie obowiązku podatkowego, a podatnik powinien zadeklarować podatek należny z tytułu świadczenia ww. usług w okresie rozliczeniowym, w którym ten obowiązek podatkowy powstał. Zadeklarowanie podatku w okresie rozliczeniowym poprzedzającym okres, w którym obowiązek podatkowy zaistniał nie może być uznane za prawidłowe, gdyż samo zadeklarowanie podatku nie rodzi powstania obowiązku podatkowego.

Przedwczesne - przed powstaniem obowiązku podatkowego - zadeklarowanie podatku należnego przez podatnika powoduje, że w okresie rozliczeniowym, w którym ten podatek został zbyt wcześnie wykazany, powstaje z tego tytułu nadpłata, a w okresie rozliczeniowym, w którym zgodnie z przepisami prawa powstał z tego tytułu obowiązek podatkowy, a nie został wykazany związany z tym obowiązkiem podatek - powstaje zaległość podatkowa.

Stosownie do powyższego, Wnioskodawca winien skorygować deklaracje, w których przedwcześnie wykazany został podatek należny w tytułu świadczonych usług budowlano - montażowych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl