IPPP1/443-289/08-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-289/08-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko B S.A., przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyznanie premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim sprzedaż sprzętu gospodarstwa domowego oraz sprzętu TV. Na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca swoim odbiorcom premie pieniężne (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu zakupów lub sprzedaży produktów Spółki. Podstawą do wypłacenia premii pieniężnej jest otrzymana faktura VAT. Premie pieniężne są traktowane przez kontrahentów Spółki jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Mając na uwadze fakt, iż premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez kontrahentów zakupów sprzętu o określonej wartości w ustalonym okresie, należy stwierdzić, że wypłacane premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów Spółki faktur VAT dokumentujących premie pieniężne.

Zdaniem wnioskodawcy:

Kontrahenci Spółki, podążając za dominującą linią interpretacji organów podatkowych, traktują wypłacane przez Spółkę premie pieniężne jako wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Argumentują oni, że zgodnie z treścią przepisu art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z regulacją art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Kontrahenci powołują się również na obowiązującą interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) wydaną w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe: " (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach." Pogląd ten został również wielokrotnie potwierdzony w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, m.in. interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-347/07-2/TW); interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP1-443-569/07-2/AK); interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP1/443-210/07-2/BP); postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18 września 2007 r. wydane przez Urząd Skarbowy w Piasecznie (nr 1418/ZT/T/443-59/07/SG). Stan faktyczny opisany w przywołanej interpretacji Ministra Finansów jest dokładnie taki sam, jak w przypadku premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom przez Spółkę, a powołane tam warunki uznania premii pieniężnych jako wynagrodzenie za usługę są spełnione w przypadku Spółki. W przytoczonej powyżej interpretacji Minister Finansów stwierdza, że jedynie w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Premii wypłacanych przez Spółkę bez wątpienia nie można przyporządkować do konkretnej dostawy, w związku, z czym, w przedmiotowej sytuacji art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania. W świetle wspomnianych interpretacji, organy podatkowe uznają, że premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. W konsekwencji, zdaniem Spółki, Spółka, która wypłaca wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych na rzecz kontrahenta ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, na zasadach określonych w art. 86 ustawy. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do regulacji art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przyjmując w związku z tym, że premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi, to bez wątpienia usługi te pozostają w bezpośrednim związku ze sprzedażą sprzętu dokonywaną przez Spółkę. Poprzez uzależnienie wynagrodzenia wypłacanego kontrahentom od osiągnięcia określonego rezultatu w postaci zakupu jak największej ilości towarów od Spółki, wypłata premii pieniężnych ukierunkowana jest na zwiększenie poziomu sprzedaży Spółki. W konsekwencji wypłacane premie pieniężne służą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Spółkę, a mianowicie sprzedaży sprzętu. Zawieranie umów o przedmiotowe usługi pozwala ponadto zbudować dobre relacje z kontrahentami, co może przyczynić się do długiej i owocnej współpracy oraz wpływać na wzrost sprzedaży towarów przez Spółkę w przyszłości, co niewątpliwie potwierdza również istnienie związku tych usług z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez Spółkę. Spółka pragnie ponadto zaznaczyć, iż kwestie odliczeń w zakresie VAT powinny być analizowane w oparciu o podstawowe zasady systemu VAT, do których zaliczana jest przede wszystkim zasada neutralności VAT. Zasada ta wyraża się w konieczności zagwarantowania takiego stanu prawnego, w którym podatnik prowadzący działalność opodatkowaną nie ponosi ekonomicznego ciężaru VAT. Ciężar VAT powinien ponosić jedynie ostateczny konsument, który nabywa towar lub usługę. Praktycznej realizacji tej zasady służy wprowadzenie konstrukcji podatku naliczonego, który zapłacony we wcześniejszej fazie obrotu podlega odliczeniu od podatku należnego występującego w następnej fazie obrotu. Innymi słowy, podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego, który jest związany z jego działalnością opodatkowaną. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w szeregu wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym m.in. w sprawach 268/83 (Pomiędzy D.A. Rompelman i B.A. Rompelman-Van Deelen a Minister van Financien (Holandia); 50/87 (Pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską). W uzasadnieniach tych wyroków czytamy, iż " (...) system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi". Jak wynika z powyższego, wszystkie warunki, od których, zgodnie z regulacjami ustawy o VAT, uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne są spełnione w odniesieniu do sytuacji Spółki. W szczególności istnieje związek zakupów dokumentowanych tymi fakturami i zawartego w nich podatku naliczonego z wykonywaniem działalności opodatkowanej przez Spółkę, bowiem premie pieniężne służą, jeśli nawet nie zwiększeniu, to co najmniej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie wartości sprzedaży Spółki. Reasumując, w ocenie Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w otrzymywanych fakturach, dotyczących premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl