IPPP1-443-28/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-28/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2007 r. (data wpływu 9 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą z dniem 1 grudnia 2007 r., zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dokonanym dnia 2 października 2007 r. Otrzymanie numeru REGON nastąpiło 5 października 2007 r., złożenie NIP-1 również 5 października 2007 r., potwierdzenie zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) podatnik otrzymał 8 października 2007 r. Przedmiot działalności to "R........" - PKD 55.30 A. Lokal przeznaczony na prowadzenie działalności jest dzierżawiony przez Podatnika na podstawie umowy najmu z dnia 1 października 2007 r., jest to pomieszczenie, które obecnie jest własnością firmy, od której go wynajmuje na okres 10 lat. Aby rozpocząć działalność gospodarczą od dnia 1 grudnia 2007 r. Wnioskodawca musiał adaptować ten budynek na działalność gastronomiczną, zgodnie z wymogami BHP, PPOŻ, i Sanepidu. Tak więc od momentu zarejestrowania firmy w Urzędzie Skarbowym i otrzymania VAT-5 potwierdzającego rejestrację jako podatnika VAT czynnego (8 października 2007 r.), Wnioskodawca zaczął ponosić koszty związane z działalnością gospodarczą na cele adaptacyjne jak również wyposażenie lokalu, zakupu programu księgowego, opłaty za złożenie wniosku w celu uzyskania pożyczki, jak również opłaty za projekt związany z aranżacją technologiczną ww. restauracji. Wnioskodawca dokonał przebudowy lokalu polegającej na: wydzieleniu kuchni i postawieniu w niej ścianek działowych, wydzieleniu pomieszczenia barowego, wydzieleniu pomieszczeń sanitarnych, wydzielenie pomieszczenia socjalnego i magazynku, co wiązało się z zakupem niezbędnych materiałów, a także oświetlenia, materiałów do przyłącza elektrycznego i wodno-kanalizacyjnego oraz zakupem stołów, i krzeseł, kuchni gazowej, mikrofalowej, szafek kuchennych, blatów, itp. Wnioskodawca ponosił wydatki na ww. cele w miesiącu październiku oraz listopadzie 2007 r., na potwierdzenie czego posiada faktury VAT. Wydatki związane z przebudową i modernizacją zostały zaliczone do 'inwestycji w obcym środku trwałym', reszta wydatków zaliczona została w 'pozostałe koszty firmy'.

Ponieważ inwestycja zostanie zakończona w miesiącu grudniu, zostanie ona ujęta w deklaracji za miesiąc grudzień 2007 r. (zgodnie z deklarowanym na VAT-R, pierwszym miesiącem za który zostanie złożona deklaracja), jak również pozostałe koszty działalności, począwszy od miesiąca października 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje odliczenie w miesiącu grudniu 2007 r. VAT od zakupów dokonanych od momentu otrzymania VAT-5 jako podatnika czynnego (październik 2007 r.), mimo, iż działalność gospodarczą rozpoczął 1 grudnia 2007 r. zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Zdaniem wnioskodawcy przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z faktur od dnia otrzymania VAT-5. Wnioskodawca uważa, że podstawowym prawem podatników VAT jest prawo do odliczania podatku naliczonego. Jednak żeby z niego skorzystać, dokonane przez podatników zakupy muszą mieć związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu oraz podatnik musi dokonać rejestracji dla potrzeb VAT. Ostatni z tych warunków wynika z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, że zgłoszenie rejestracyjne należy złożyć przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Przepis ten nie wskazuje bezpośrednio na konieczność bycia zarejestrowanym podatnikiem VAT już w momencie nabycia danego towaru lub usługi. Przepis ten, wg Podatnika, nakłada obowiązek bycia zarejestrowanym podatnikiem VAT w momencie faktycznego dokonania odliczenia VAT od tych zakupów. Zatem chodzi o dzień złożenia deklaracji, za okres, w którym odliczono VAT z faktur dokumentujących nabycie omawianych wydatków. Wydatki, jakie poniósł Wnioskodawca związane są z działalnością gospodarczą i są to wydatki niezbędne do jej rozpoczęcia. Również dokonanie zgłoszenia VAT-R i otrzymanie potwierdzenia VAT-5 uprawnia do odliczenia VAT-u z faktur dokumentujących poniesione wydatki od miesiąca października 2007 r. Podatnik uważa, ze nabył prawo do odliczenia VAT i może z tego prawa skorzystać, gdyż posiada status czynnego podatnika VAT w momencie realizacji uprawnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostały w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Generalnie kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 ustawy) z zastrzeżeniem kolejnych ustępów powołanego przepisu. Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać. Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na postawie art. 96 ustawy. Z kolei przepis ten mówi, że zgłoszenie rejestracyjne podatnik powinien złożyć naczelnikowi urzędu przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ustawy). Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do wystawiania faktur VAT, jak również odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów.

Z treści art. 88 ust. 4 nie wynika, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej. Podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie.

Należy podkreślić, iż jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o VAT nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o VAT). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik dopełnił wszelkich formalności rejestracyjnych w obowiązujących terminach. Jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej Podatnik wskazał 1 grudzień 2007 r., a jako datę złożenia pierwszej deklaracji podatkowej miesiąc grudzień 2007 r., co wskazuje na zamiar podjęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Od momentu uzyskania potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego Wnioskodawca dokonywał zakupów związanych z adaptacją pomieszczeń przeznaczonych do wykonywania w nich działalności opodatkowanej, które udokumentowane zostały fakturami VAT. Zatem zakupy te można uznać za bezspornie związane z planowanymi czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę zasadę neutralności podatku VAT, a także posiadanie przez podmiot prowadzący działania przygotowawcze do uruchomienia działalności gospodarczej, statusu podatnika VAT, należy uznać że przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych przed wskazaną datą rozpoczęcia działalności gospodarczej. W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia z tytułu zakupów związanych z przyszłą działalnością gospodarczą a poniesionych w miesiącu październiku 2007 r., koniecznym jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług VAT-7 za miesiąc październik lub listopad 2007 r. (po uprzednim skorygowaniu zgłoszenia VAT-R), dokonując odliczeń w terminach przewidzianych prawem tj. w art. 86 ust. 10 i ust. 11. Zatem Wnioskodawca nie może dokonać rozliczenia podatku od nabyć dokonanych w miesiącu październiku 2007 r. w deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień 2007 r., tym samym stanowisko Strony w tym zakresie jest nieprawidłowe. Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w miesiącu listopadzie 2007 r., z uwagi na treść art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT, Podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego w deklaracji za miesiąc listopad 2007 r. bądź grudzień 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl