IPPP1/443-28/07-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-28/07-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X w P przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2007 r. (data wpływu 25 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym zakresem prowadzonej działalności przez X w P jest budowa, przebudowa, modernizacja, remonty dróg kołowych sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji działalności (PKD) pod numerem 4523A. W ramach działalności odbywa się produkcja mieszanek bitumicznych na bazie asfaltów, oznaczonych symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00, ujętych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym i zaliczanych - w myśl art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym - do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Co do zasady produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinny odbywać się w składzie podatkowym. Na dzień dzisiejszy ww. produkcja odbywa się w należącym do X w P., składzie podatkowym o numerze akcyzowym PL zlokalizowanym w P, PL zlokalizowanym w S prowadzonych na podstawie zezwolenia wydanego przez Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie (445000-PA-9107-8/04/BC) w dniu 23 sierpnia 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkcja mieszanek bitumicznych musi odbywać się w składzie podatkowym.

Zdaniem wnioskodawcy: Po dokonanej analizie przepisów w tym przedmiocie X w P uważa, ze produkcja mieszanek bitumicznych nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Zgodnie z definicją składu podatkowego zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunki.

Także art. 26 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym, pobór akcyzy od tych wyrobów jest zawieszony.

Ustosunkowując się do kwestii dotyczącej obowiązku produkowania w składzie podatkowym mieszanek bitumicznych należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, 849 z późn. zm.), w myśl którego nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 § 2b ust. 1.

W załączniku do ww. rozporządzenia, w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono również m.in. mieszanki bitumiczne oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00.

W związku z faktem, że w stosunku do ww. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanek bitumicznych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, co ma miejsce w przypadku Spółki, X stoi na stanowisku, ze produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 19 załącznika nr 2 do przedmiotowej ustawy o podatku akcyzowym ujęte są: mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie, naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, na smole mineralnej lub mineralnym paku smołowym (np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy) o symbolu PKWiU 26.82.13, symbolu CN 2715 00 00.

W myśl art. 2 pkt 12 skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Na podstawie art. 30 ust. 2 ww. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z zapisem art. 26. ust. 1 pkt 1 pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W poz. 23 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia ujęte są mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie, naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, na smole mineralnej lub mineralnym paku smołowym (np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy) o symbolu PKWiU 26.82.13, symbolu CN 2715 00 00.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami mieszanki bitumiczne na bazie asfaltów, oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00 00 są zaliczane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Produkcja, przetwarzanie oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w tym mieszanek bitumicznych na bazie asfaltu (PKWiU 26.82.13, CN 2715 00 00) winna odbywać się w składzie podatkowym. W przypadku gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane, które ujęte są w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn zm.), wykorzystywane są do celów innych niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych nie stosuje się do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z uwagi na to, że w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci mieszanek bitumicznych (PKWiU 26.82.13 i kodem CN 2715 00) wówczas gdy wyroby są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl