IPPP1/443-279/09-2/AW - Inwestycja realizowana przez bibliotekę gminną a możliwość odliczenia VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-279/09-2/AW Inwestycja realizowana przez bibliotekę gminną a możliwość odliczenia VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biblioteki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminna Biblioteka Publiczna realizuje zadanie inwestycyjne pn. "Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości". Realizacja ww. zadania będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków w ramach Programu Obszarów Wiejskich 2007-2013 w zakresie "Odnowa i rozwój wsi".

Głównym celem projektu będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowania obszarów wiejskich. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności oferty kulturalnej, turystycznej, inwestycyjnej obszarów wiejskich poprzez modernizację remizy na Dom Kultury (utworzenie mini - muzeum, pozyskanie lokalu na działalność wystawienniczą i kulturalno - oświatową).

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania inwestycyjnego otrzyma faktury VAT od wykonawcy obejmujące następujące czynności:

*

wymiana pokrycia dachowego;

*

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;

*

ocieplenie budynku;

*

remont łazienek;

*

wymiana podłóg;

*

wymiana instalacji elektrycznej, wod - kan. i CO wraz z piecem;

*

wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego;

*

przystosowanie istniejących pomieszczeń dla potrzeb świetlicy, biblioteki i Centrum Informacji Lokalnej.

Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończona inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. "Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości" może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę inwestycji pn. "Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości" nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Remont remizy stworzy warunki do organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej oraz wystawienniczej, w tym organizowanie imprez kulturalnych - zadań statutowych Biblioteki. Instytucja kultury jako podmiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do realizacji zadania inwestycyjnego pn. "Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą na rozwój miejscowości" biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Biblioteka realizuje projekt pod nazwą "Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą na rozwój miejscowości". Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. Zatem mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego obejmuje rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, oraz możliwości odzyskania podatku VAT w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl