IPPP1/443-278/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-278/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 13 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* pytania nr 1-3 dotyczące opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe

* pytania nr 4 dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii komórkowej jako operator sieci XXX występując w obrocie gospodarczym pod marką handlową XXX. W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła umowę z firmą kurierską na dostawę przesyłek. Zawarta umowa przewiduje w miesiącu dwutygodniowe okresy rozliczeniowe (pierwsze dwa tygodnie i do ostatniego dnia miesiąca). Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kontrahent wystawia faktury VAT za świadczone w tym okresie usługi kurierskie. W 2009 r. zawarty został aneks do ww. umowy, w którym postanowiono, iż kontrahent będzie udzielał Spółce rabatów pod warunkiem realizacji obrotów miesięcznych na określonym poziomie. W związku z powyższym, po osiągnięciu w danym miesiącu określonych w aneksie obrotów, kontrahent wystawia Spółce faktury korygujące VAT do faktur VAT wystawionych w ciągu miesiąca tj. po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego. Spółka wraz z kontrahentem planują podpisanie kolejnego aneksu do umowy, a zgodnie z jego treścią po osiągnięciu określonych w danym miesiącu obrotów, kontrahent nie udzielałby Spółce, tak jak dotychczas rabatu, i nie wystawiał faktur korygujących VAT, a wypłacałby premię miesięczną, na podstawie noty księgowej wystawianej przez Spółkę.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 13 maja 2010 r. Spółka wskazała, że premia nie ma związku ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz kontrahenta. Premia oraz wysokość premii dla Spółki jest uzależniona od wysokości obrotu w zakresie usług kurierskich jaki został wygenerowany w okresie rozliczeniowym (miesiąc). Udzielane premie dotyczą zrealizowanych usług kurierskich przez kontrahenta na rzecz Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Spółka musi wygenerować obrót na określonym poziomie (dokonać zakupu), aby uzyskać premie. Wysokość premii jest procentowa i jest uzależniona od wysokości obrotu (występują dwa progi procentowe).

Premia nie ma związku ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy wypłacaną premię należy traktować jako świadczenie pieniężne nie będące ani zapłatą za usługę, ani rabatem, a więc niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy w związku z wypłatą premii miesięcznych z tytułu zrealizowanych w danym miesiącu przez Spółkę obrotów kontrahent nie jest zobowiązany do wystawiania faktur korygujących VAT.

3.

Czy otrzymane za dany miesiąc premie pieniężne za przekroczenie określonych w aneksie obrotów należy udokumentować za pomocą noty księgowej wystawionej przez Spółkę.

4.

Czy otrzymana premia nie wpływa na prawo Spółki do odliczenia VAT z faktur dokumentujących dostawę przesyłek.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez odpłatne świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z treści przywołanego unormowania wynika, że pojęcie świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zgodnie z art. 8 ust. 1 usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. W przedmiotowym stanie faktycznym otrzymana przez Spółkę premia pieniężna wypłacana przez kontrahenta w związku z przekroczeniem określonych w umowie, w danym miesiącu obrotów nie jest wynagrodzeniem za usługę i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie wypełnia definicji usługi zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Jest ona powiązana z ilością zakupionych w danym miesiącu usług kurierskich, co w efekcie wyklucza możliwość potraktowania premii pieniężnych jako usługi. Takie stanowisko w sprawie zaprezentowano m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r., I FSK 94/06 zgodnie z którym "Za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi". Zdaniem NSA, za tezą tą przemawia nie tylko wykładnia przepisów polskich, ale także unijnych.

Za brakiem podstaw prawnych do opodatkowania premii czy bonusów za zwiększanie zakupów opowiadają się również przedstawiciele piśmiennictwa m.in. A. Bartosiewicz w Komentarzu do art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Zawarta z kontrahentem umowa przewiduje dwutygodniowe okresy rozliczeniowe. Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego kontrahent wystawia faktury VAT za świadczone w tym okresie usługi kurierskie. Wobec powyższego skoro premia wypłacana będzie w oparciu o obrót zrealizowany w dwóch okresach rozliczeniowych i intencją stron jest wypłata premii, a nie udzielenie rabatu, to kontrahent nie ma obowiązku korygowania faktur VAT wystawianych za te okresy rozliczeniowe. Otrzymane premie pieniężne za dany miesiąc za przekroczenie określonych w aneksie obrotów Spółka może udokumentować za pomocą noty księgowej wystawionej przez Spółkę, czyli traktować je jako świadczenie pieniężne nie będące ani zapłatą za usługę, ani rabatem, a więc niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Fakt wypłaty premii nie wpływa na prawo Spółki do odliczenia VAT z faktur dokumentujących dostawę przesyłek, gdyż zakupione usługi kurierskie są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych tj. świadczenia usług telekomunikacyjnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych - pytania nr 1-3 oraz;

* prawidłowe w części dotyczącej prawa do doliczenia podatku naliczonego VAT - pytanie nr 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy otrzymywana premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rabaty dzieli się na: przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje podpisanie z kontrahentem nowego aneksu do umowy, który przewidywał będzie wypłatę miesięcznych premii pieniężnych dla Spółki. Premie pieniężne uzależnione będą od wysokości obrotu jaki został wygenerowany w okresie rozliczeniowym. Premia pieniężna dotyczyć będzie zrealizowanych usług kurierskich przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Aby uzyskać prawo do otrzymania premii, Spółka musi wygenerować obrót na określonym poziomie w danym okresie rozliczeniowym. Jak wskazał Wnioskodawca otrzymywana premia pieniężna nie ma związku ze świadczeniem jakichkolwiek usług na rzecz kontrahenta.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż przedmiotowe premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za wykonywaną przez Spółkę usługę na rzecz kontrahenta. Wnioskodawca oprócz zobowiązań handlowych wynikających z umowy współpracy nie podejmuje żadnych innych działań, które można uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał również, iż w 2009 r. kontrahent udzielał Spółce rabatów, wystawiając z tego tytułu faktury korygujące. Obecnie Strony planują zmienić treść umowy i zamiast rabatów będą przyznawane Spółce premie pieniężne, za te same czynności. Zatem pomimo zmiany treści umowy rodzaj czynności czy zachowań, od których uzależniona będzie wypłata "premii" nie ulegnie zmianie. Należy zwrócić uwagę, iż aczkolwiek strony umów cywilnoprawnych mogą kształtować dobrowolnie łączące ich stosunki, to jednak o opodatkowaniu danej czynności decydują przepisy prawa podatkowego.

Dlatego też mając na uwadze powyższe tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki, która uważa, że wypłaconej przez kontrahenta premii pieniężnej nie można uznać za rabat. Z treści wniosku wynika, że obrót uprawniający Wnioskodawcę do uzyskania tych premii ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie kontrahent wystawia na rzecz Spółki, dokumentując świadczone usługi kurierskie wykonane w danym okresie rozliczeniowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii uzależniona jest od wielkości realizowanych przez Spółkę obrotów wg określonych umownie progów ich wartości (dwa progi).

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Wnioskodawcy, zsumowany musi zostać obrót z poszczególnych faktur dokumentujących dane usługi, na których podstawie dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych świadczeń.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, że opisana przez Wnioskodawcę "premia pieniężna" stanowi w istocie rabat obniżający wartość świadczonych przez kontrahenta usług udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający obrót (podstawę opodatkowania). Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż w zakresie opodatkowania oraz dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA sygn. I FSK 94/06 z 6 lutego 2007 r. odnosi się do kwestii podwójnego opodatkowania transakcji sprzedaży, raz jako dostawy towarów - sprzedaży i drugi raz jako usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W powołanym orzeczeniu sąd uznał, iż premii wypłacanych przez sprzedawców w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie można uznać za wynagrodzenia za świadczone usługi na rzecz nabywców. Powyższy pogląd został również zaprezentowany w przedmiotowej interpretacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zakupuje usługi kurierskie, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tj. świadczenia usług telekomunikacyjnych. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z wystawionych przez kontrahenta faktur dokumentujących zakup usług kurierskich, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W oparciu o przedstawione zdarzenia przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl