IPPP1/443-277/08-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-277/08-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w przypadku ustanowienia na rzecz członka prawa odrębnej własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego w przypadku ustanowienia na rzecz członka prawa odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Własnościowe prawo do lokalu zostało ustanowione lub nabyte (na wolnym rynku) po 1 maja 2004 r. Członek wystąpił do spółdzielni o przekształcenie własnościowego prawa do lokalu na odrębną własność. Prawo zostało ustanowione lub nabyte w budynku, którego okres użytkowania w momencie ustanowienia prawa przekracza 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ustanowienie prawa odrębnej własności w wyniku przekształcenia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego powoduje obowiązek zapłaty podatku VAT.

Jeżeli tak to:

a.

wg jakiej stawki.

b.

jak określić podstawę opodatkowania.

c.

kto jest płatnikiem a kto podatnikiem.

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowionego po 1 maja 2004 r., mimo nie zachowania warunku 5-letniego okresu zamieszkania w nim, będzie zwolnione z podatku VAT z uwagi na potraktowanie tego prawa jako towaru używanego w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 17.14 ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) na pisemne żądanie członka lub osoby niebędącej członkiem spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, spółdzielnia mieszkaniowa jest obowiązana zawrzeć umowę przeniesienia własności lokalu po spełnieniu określonych w tym przepisie warunków.

W takim przypadku mamy do czynienia z przeniesieniem własności lokalu na rzecz członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zatem czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu stanowi dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Do tej formy przekształcenia nie znajduje zastosowania art. 29 ust. 8 ustawy, który normuje jedynie przekształcenie lokatorskiego prawa spółdzielczego. Nie ma zatem również do tego przekształcenia zastosowania wyłączenie ze zwolnienia od podatku przewidziane w art. 43 ust. 7 ustawy. Oznacza to, że do tego przekształcenia stosuje się art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Jednocześnie przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z unormowania art. 43 ust. 1 pkt 10 wynika, że ze zwolnienia od podatku korzysta dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego na tzw. rynku wtórnym (lokali zasiedlonych). Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest przekształcenie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność. Ponieważ ta forma przekształcenia w zasadzie ze swej istoty odnosi się do lokali zasiedlonych, znajdzie do niej zastosowanie powyższe zwolnienie. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu zostało ustanowione lub nabyte w budynku, którego okres użytkowania w momencie ustanowienia prawa przekracza 5 lat.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz analizę powołanych powyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, iż czynność ustanowienia prawa odrębnej własności do lokalu, w budynkach już wcześniej zamieszkanych i zasiedlonych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl