IPPP1/443-275/07-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-275/07-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektów "Racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście X" i "E-miasto" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektów "Racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście X" i "E-miasto".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska X realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: "Racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście X" i "E-miasto". Beneficjentem umowy o dofinansowanie jest Gmina, natomiast samą inwestycję pod względem organizacyjnym i finansowo-księgowym będzie realizował Urząd Miasta. Jako podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jest Urząd Miasta, który dokonuje rozliczeń Gminy w zakresie podatku VAT (składana jest jedna deklaracja VAT-7).

W Ramach projektu "Racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście X" miasto wybudowało stację paliw, zakupiło słupki, wiaty przystankowe i autobusy oraz buduje myjnię. Projekt jest realizowany na nieruchomościach Gminy Miejskiej, oddanych w zarząd zakładowi budżetowemu pn. Miejski Zakład Komunikacyjny. MZK realizuje nałożone na Gminę ustawą o samorządzie terytorialnym zadania w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. MZK jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Zgodnie z zapisami w umowie zawartej między Wojewodą L a Gminą Miejską, po przekształceniu MZK (zakładu budżetowego) w spółkę kapitałową ze 100% udziałem Gminy Miejskiej środki trwałe zakupione oraz wybudowane w wyniku realizacji projektu zostaną wniesione aportem (jako wkład niepieniężny) do spółki. Do momentu zarejestrowania spółki ww. środki trwałe zakupione bądź wybudowane w trakcie realizacji projektu pozostaną w eksploatacji MZK. Nie będą wykorzystywane bezpośrednio przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Czynności opodatkowane w zakresie transportu publicznego wykonywane będą przez MZK, a po utworzeniu spółki - przez spółkę.

Gmina otrzymała refundację wydatków poniesionych w trakcie projektu w kwocie brutto. W trakcie realizacji projektu Gmina Miejska X (ani Urząd Miasta) nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani nie otrzymała zwrotu podatku naliczonego.

W ramach projektu "E-miasto" wybudowany zostanie system sieci światłowodowej, wdrożony zostanie elektroniczny obieg dokumentów, stworzony zostanie miejski portal informacyjny, utworzone zostaną hot-spoty, wdrożony zostanie system monitoringu i zabezpieczenia sieci. Do sieci światłowodowej oprócz Urzędu miasta podłączone zostaną inne jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej (m.in. przedszkola, szkoły, placówki kultury).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektów Urząd Miasta ma prawo odliczenia w całości lub w części VAT naliczonego w fakturach dotyczących realizacji inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy realizacja obu projektów ma służyć wypełnianiu przez Gminę miejską zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym i samorządzie powiatowym. Środki trwałe zakupione, bądź wybudowane w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę bezpośrednio do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie obu realizowanych projektów Urząd Miasta nie jest uważany za podatnika VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro nie uznaje się Urzędu za podatnika w pewnym zakresie, to nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku w zakresie realizacji tych zadań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizacja ww. projektów należy do zadań własnych Gminy.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi związane z realizacją projektów "Racjonalizacja systemu transportu publicznego w mieście X" i "E-miasto" są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Urzędowi Miasta, który dokonuje rozliczeń Gminy w zakresie podatku VAT nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w ramach realizacji przedmiotowych projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl