IPPP1-443-274/09-2/PR - Odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług polegających na intensyfikacji sprzedaży produktów spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-274/09-2/PR Odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług polegających na intensyfikacji sprzedaży produktów spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług polegających na intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług polegających na intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. jest dystrybutorem produktów służących higienie jamy ustnej na terytorium Polski. Produkty sprzedawane są przez Wnioskodawcę na rzecz hurtowni farmaceutycznych. Następnie Hurtownie odprzedają produkty do innych hurtowni oraz aptek, które dokonują dalszej sprzedaży Produktów na rzecz klientów indywidualnych.

W celu zwiększania sprzedaży Produktów, Wnioskodawca wdraża szereg instrumentów marketingowych, w tym również tę przedstawioną poniżej. Opisane poniżej akcje marketingowe organizowane były przez PFM w przeszłości oraz będą organizowane również w okresach przyszłych.

W ramach akcji marketingowych PFM bądź Hurtownie przekazują do Aptek informacje o możliwości zakupu Produktów w danym okresie po obniżonej cenie. Informacja o możliwości nabycia Produktów po obniżonej cenie jest przekazywana Aptekom przez przedstawicieli PFM lub Hurtowni. Następnie, Hurtownie sprzedają na rzecz Aptek Produkty po obniżonej cenie, uprzednio uzgodnionej z Wnioskodawcą.

Z tytułu sprzedaży Produktów po obniżonej, uprzednio uzgodnionej z Wnioskodawcą cenie, Hurtownie wystawiają na rzecz PFM fakturę VAT traktując uzyskane z tego tytułu wynagrodzenie za świadczenie usług opodatkowanych według stawki VAT 22 %. Wynagrodzenie należne Hurtowni z tytułu dokonania na zlecenie PFM sprzedaży Produktów w określonym czasie, po obniżonej cenie na rzecz Aptek odpowiada kwocie rabatu jakiego Hurtownie udzieliły Aptekom przy realizacji przedmiotowej sprzedaży. Opis zawarty na fakturze wystawionej przez Hurtownię wskazuje na "usługi marketingowe" bądź na "premię pieniężną".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania faktury wystawionej przez Hurtownię z opisem wskazującym na świadczenie usług marketingowych lub otrzymanie premii pieniężnej, która w obu przypadkach dokumentuje świadczenie przez Hurtownię usług polegających na sprzedaży Produktów na zlecenie PFM, w określonym przedziale czasowym, po obniżonej (ustalonej z Wnioskodawca) cenie na rzecz Aptek.

Zdaniem Wnioskodawcy, Hurtownie dokonując na zlecenie Wnioskodawcy sprzedaży Produktów na rzecz Aptek po obniżonej cenie, świadczą na rzecz PFM usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych. Biorąc pod uwagę, iż nabycie tych usług związane jest z działalnością opodatkowaną VAT po stronie PFM, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Hurtownie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

*

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

*

zobowiązanie do powstrzymania się do dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

*

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści przywołanego unormowania wynika, ze pojęcie "świadczenie usług" ma bardzo szeroki zakres. W szczególności, pojęcie to obejmuje nie tylko działania podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania określonej czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, przy założeniu, że zobowiązania takie podejmowane są w zamian za wynagrodzenie. Konieczność szerokiego rozumienia pojęcia "świadczenie usług" wynika również stąd, iż jest nim każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Definicję tę należy więc rozumieć w ten sposób, że każda czynność skutkująca powstaniem korzyści po stronie biorcy tej czynności, dokonywana za wynagrodzeniem, a niebędąca dostawą towarów, winna być postrzegana jako świadczenie usług.

Wypłacone wynagrodzenie pieniężne związane jest z określonymi zachowaniami Hurtowni, a zatem świadczeniem usług przez podmiot otrzymujący takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Potwierdzenia w powyższym zakresie dostarcza chociażby fakt, iż czynność Hurtowni polegająca na dokonaniu sprzedaży Produktów w określonym czasie, po określonej, obniżonej cenie i na rzecz Aptek jest jednym z elementów składowych kompleksowej akcji promocyjnej organizowanej przez Wnioskodawcę, której realizacja powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy korzyści. Korzyść ta polega w tym przypadku na umożliwieniu adresatom akcji promocyjnej (tekst jedn. Aptekom) nabycia produktów po oferowanych w ramach promocji cenach.

Co więcej, potwierdzenia w tym zakresie dostarcza również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w orzeczeniach C-68/92, C-69/92 oraz C-73/92 dotyczących zakresu pojęcia "usługi reklamowe" wskazał, iż pojęcie to powinno być rozumiane w sposób szeroki. Zgodnie z oceną ETS, pojęcie "usługi reklamowe" obejmuje wszelką działalność promocyjną, w tym nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych z zastosowaniem niższych stawek lub bez wynagrodzenia, organizację przyjęć, bankietów, konferencji prasowych, kongresów lub seminariów ETS stwierdził, że dla rozpoznania usługi jako usługi reklamowej nie jest konieczne jej wykonywanie przez podmiot zajmujący się reklamą (np. agencję reklamową). Zgodnie z oceną ETS, usługa reklamowa jest czynnością związaną z rozpowszechnianiem informacji o istnieniu firmy oraz oferowanych przez nią towarów lub usług celem zwiększenia sprzedaży. Z opinii wyrażonej przez ETS wynika natomiast wprost, że sprzedaż produktów po obniżonych cenach traktuje on jako usługę o charakterze reklamowym, co oznacza, iż co do zasady, czynność taka wykonywana na zlecenie i za wynagrodzeniem, stanowi usługę w rozumieniu systemu podatku od wartości dodanej, a tym samym i polskiego podatku VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, Hurtownie sprzedając Aptekom na zlecenie Wnioskodawcy Produkty po obniżonej cenie, w określonym czasie, świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czynności podejmowane przez Hurtownie i polegające na sprzedaży towarów po obniżonej cenie powinny więc być traktowane jako świadczenie usług na rzecz PFM, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, należy w tym miejscu podkreślić, iż wynagrodzenie nie jest należne Hurtowni z tytułu nabywania Produktów, ale z tytułu dokonania przez Hurtownie w określonym czasie sprzedaży promowanych produktów po obniżonej cenie.

Uwzględniając, iż faktury wystawione przez Hurtownie dokumentujące otrzymanie wynagrodzenia od PFM potwierdzają transakcje podlegającą opodatkowaniu 22 % podatkiem VAT i mają one związek z prowadzoną przez PFM działalnością opodatkowaną, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Hurtownie z tego tytułu. Prawo to przysługuje Spółce zarówno w sytuacji, gdy opis na fakturze wystawionej przez Hurtownię wskazuje, iż dotyczy ona "premii pieniężnych", jak i wtedy, gdy opis ten wskazuje, iż przedmiotem świadczenia były "usługi marketingowe".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl