IPPP1-443-274/08-5/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-274/08-5/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku z tytułu świadczonych usług na rzecz banków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku z tytułu świadczonych usług na rzecz banków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką, której przedmiotem działalności jest prowadzenie sklepu (marketu) ze sprzętem elektronicznym i AGD. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza zawrzeć z wybranymi bankami, bądź innymi instytucjami finansowymi umowy o współpracę w zakresie organizacji finansowania sprzedaży kredytem bankowym. Celem tych umów jest umożliwienie bankom prowadzenia na terenie marketu działalności związanej z udzielaniem kredytów, wspieranie przez Wnioskodawcę tej działalności. W ramach zawieranych umów Spółka będzie świadczyła na rzecz banków takie usługi jak:

a.

udostępnienie powierzchni dla Punktu Obsługi Klienta,

b.

udzielanie informacji i propagowanie aktualnych warunków kredytowania przez bank,

c.

wystawianie zleceń pro-forma będących jednocześnie wnioskami kredytowymi; na podstawie tych zleceń banki będą też dokonywały oceny zdolności kredytowej klientów,

d.

zbieranie danych na rzecz banków, celem ich przetwarzania.

Za tak świadczone usługi, Spółka będzie pobierała wynagrodzenie, uzależnione od wartości udzielonych przez bank kredytów, powiększone o opłatę stałą.

Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi takie jak opisane powyżej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione" Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), która to klasyfikacja ma nadal zastosowanie dla celów podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) -, usługi jakie Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz banków - takie jak opisane w stanie faktycznym powyżej, są usługami pośrednictwa finansowego w rozumieniu poz. 3 załącznika 4 do ustawy o VAT i korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej usługi są usługami pośrednictwa finansowego w rozumieniu pozycji 3 załącznika 4 do ustawy o VAT i korzystają ze zwolnienia od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi jakie będą przez niego świadczone, polegające na obsłudze klientów banków w zakresie udzielania im kredytów, będą stanowiły wsparcie kompleksowej usługi finansowej oferowanej przez te banki swoim klientom. W związku z czym, usługi te można zakwalifikować jako usługi pomocnicze do usługi głównej, czyli usługi udzielenia kredytu. Przykładowo, przyjęcie za pośrednictwem Spółki wniosku kredytowego, w formie zlecenia pro-forma, doprowadzi w efekcie do udzielenia klientowi kredytu przez bank. Z ekonomicznego punktu widzenia, jak również z perspektywy klienta, usługa oferowana przez bank, w skład której wchodzą także czynności wykonywane przez Spółkę, stanowi jednorodną usługę bankową, jaką jest udzielenie kredytu.

Zgodnie z art. 6a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe, bank może powierzyć przedsiębiorcy wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową. Główny Inspektor Nadzoru Bankowego w piśmie z 21 grudnia 2004 r. NB...... w sprawie rekomendowanych kierunków interpretacyjnych przepisów ustawy - Prawo bankowe, dotyczące outsourcingu jako czynności faktyczne związane z działalnością bankową, charakteryzuje czynność faktyczną pozostającą w bezpośrednim związku z działalnością bankową tzn. taką która:

* może być uznana za składową czynności bankowej wymienionej w art. 5 i 6 ust. 1 prawa bankowego, lub

* bez których podjęcia ze względu na istotę lub charakter czynności bankowej nie możliwe jest wykonanie czynności bankowej.

Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz banków polegające na bieżącym i kompleksowym wsparciu banku w związku z udzielaniem kredytów określonej grupie klientów w określonym miejscu (klienci Spółki dokonujący zakupów w supermarkecie), spełniają niewątpliwie wyżej wymienione warunki. Przykładowo, zbieranie danych w imieniu banku stanowi niezbędny element oceny zdolności kredytowej danego klienta i w efekcie prowadzi do zawarcia z nim umowy kredytowej. Można stwierdzić, że cały proces udzielania kredytów dla pewnej określonej grupy klientów przebiega przy wsparciu Spółki, bez którego udziału nie mógłby się w ogóle odbyć.

Czynności będące przedmiotem działalności Spółki, stanowią ważny element procesu polegającego na udzielaniu kredytów klientom Spółki i niewątpliwie mogą być uznane za część składową czynności bankowej jaką jest udzielenie kredytu. Obsługa banku prowadzona przez Wnioskodawcę jest zatem usługą pomocniczą w stosunku do usług finansowych, świadczonych przez Bank.

Powyższe stanowisko potwierdza również opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi z 4 stycznia 2008 r. (syg........) - wydana na wniosek Spółki. Zdaniem Urzędu Statystycznego "usługi polegające na umożliwieniu bankowi prowadzenia działalności kredytowej na terenie sklepów wnioskodawcy, udzielaniu informacji i propagowaniu aktualnych warunków kredytowania przez bank, pośrednictwie pomiędzy stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów, zbieraniu danych dotyczących transakcji finansowych za pomocą kredytu, itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 ".Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (Wyrok ETS z 25.02.2002 Card Protection Plan Ltd. v Comissioners of Customs 8 Excise), usługa jest uznawana za pomocniczą do usługi głównej, w sytuacji gdy usługa pomocnicza nie stanowi dla klienta celu samego w sobie, a jedynie zapewnia mu możliwość efektywniejszego i lepszego korzystania z usługi głównej. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Spółkę spełniają ten warunek i mogą być tym samym uznane za usługi pomocnicze w stosunku do usługi finansowej wykonywanej przez banki.

Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT usługi, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Oznacza to, że usługi wymienione w klasyfikacjach są definiowane co do swojego zakresu poprzez te klasyfikacje. Co więcej załącznik 4 odwołuje się wprost do klasyfikacji statystycznych, wymieniając w poz. 3 usługi z grupowań PKWiU 65- 67. Potwierdza to prawidłowość interpretacji, według której usługi świadczone przez Spółkę mieszczące się w grupowaniu 67.13.10-00.90, korzystają ze zwolnienia z VAT.

Przedstawiona powyżej wykładnia przepisów ustawy o VAT, jest również zgodna z wykładnią stosowaną przez organy podatkowe. W postanowieniu z 13 czerwca 2006 r. (postanowienie ws. interpretacji prawa podatkowego z 13.06.2006 sygn. 1472/RPP1/443-337/06/AW), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że usługi wsparcia w udzielaniu kredytów świadczone na rzecz banku, takie jak: (i) umożliwienie bankowi prowadzenia działalności kredytowej na terenie sklepu, (ii) pośrednictwo w zawieraniu z klientami banku umów o kredyt, (iii) zbieranie danych w imieniu banku celem ich przetwarzania, są usługami pośrednictwa finansowego i korzystają ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, uznaje się za prawidłowe.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż postanowieniem nr IPPP1-443-274/08-4/RK odmówiono wszczęcia postępowania w zakresie pierwszej części pytania tj. "potwierdzenia, że na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) -, usługi jakie Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz banków - takie jak opisane powyżej, są usługami pośrednictwa finansowego w rozumieniu poz. 3 załącznika 4 do ustawy o VAT".

Natomiast rozpatrzeniu podlega wniosek w zakresie drugiej części pytania.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, iż będzie świadczyła usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione".

Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku nr 4 pod poz. 3 wskazano symbol PKWiU Sekcja J ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10- 00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zatem, prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż jeżeli będzie świadczyła usługi opisane we wniosku, jako sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione", usługi te stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 ustawy korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl