IPPP1-443-272/09-3/JB - Czynność pobierania i przekazywania opłat od uczniów za posiłki wydawane przez stołówkę innej szkoły a opodatkowanie VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-272/09-3/JB Czynność pobierania i przekazywania opłat od uczniów za posiłki wydawane przez stołówkę innej szkoły a opodatkowanie VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych od uczniów za wydawane posiłki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych od uczniów za wydawane posiłki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu zapewnienia wyżywienia wychowankom internatu Szkoła, z uwagi na fakt, iż nie posiada własnej stołówki wykupuje posiłki w stołówce innej szkoły. Ta z kolei obciąża Szkołę fakturą za wydane posiłki (zwolnienie z VAT - usługa świadczona między jednostkami budżetowymi). Opłata pobierana od uczniów odprowadzana jest na konto stołówki, jako zapłata za wystawioną fakturę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy opłata pobierana od uczniów stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem VAT.

Jeśli tak, to czy do pobieranej od uczniów opłaty doliczać 7% podatek VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanym wyżej przypadku nie następuje kupno i odsprzedaż usługi lecz poniesienie przez szkołę (w tym przypadku pośrednika) kosztów zakupu usługi świadczonej na rzecz odbiorcy, a pobierana opłata za wyżywienie nie stanowi przedmiotu opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawcy, należy raczej zrozumieć to jako poniesienie określonych kosztów na rzecz ucznia, którymi tego ostatniego się następnie obciąża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika usług, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Szkoła zakupuje posiłki w stołówce innej szkoły celem zapewnienia wyżywienia wychowankom internatu, za co obciążana jest fakturą VAT. Pobiera od uczniów opłaty, które następnie odprowadza na konto stołówki, jako zapłatę za wystawioną fakturę.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz przedstawione przepisy prawa należy stwierdzić, iż opłaty pobierane przez Szkołę od uczniów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem pobierane opłaty nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług. Szkoła nie posiada własnej stołówki, w której przygotowywałaby posiłki uczniom, wobec czego wykupuje je od innej szkoły. A zatem, Szkoła jedynie uczestniczy w zapewnieniu posiłków uczniom i pobiera za te posiłki opłaty. Opłaty jednak nie stanowią obrotu Szkoły z tytułu odpłatnego świadczenia usług, bowiem są odprowadzane na konto stołówki przygotowującej i wydającej posiłki.

Uznać zatem należy, że opłat pobieranych od uczniów nie można uznać za wynagrodzenie za wykonywane przez Szkołę czynności. Z uwagi na fakt, iż nie zostaje spełniona przesłanka odpłatności, nie dochodzi tym samym do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, przedmiotowe opłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl