IPPP1-443-271/07-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-271/07-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko C, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu - 1 październik 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Efektywnie Fachowo Skutecznie ROSzEFS w obszarze ł" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Efektywnie Fachowo Skutecznie ROSzEFS w obszarze ł".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

C jest stowarzyszeniem, które zgodnie ze statutem prowadzi działalność mającą na celu animowanie inicjatyw obywatelskich rozwiązujących problemy lokalne dla urzeczywistnienia idei społeczeństwa otwartego. Główne działania to szkolenia, doradztwo, informacja dla lokalnych instytucji w kraju i za granicą. Środki na zapewnienie realizacji celów i działań statutowych pochodzą z dotacji, darowizn, wpływów z działalności gospodarczej, odsetek bankowych. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług, od sprzedaży podlegającej temu podatkowi odprowadza należny podatek VAT.

Na podstawie umowy nr X zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości Stowarzyszenie realizuje projekt "Efektywnie Fachowo Skutecznie ROSzEFS w obszarze ł". Projekt finansowany jest przez Europejski Fundusz Społeczny oraz środki budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich - Pomoc Techniczna.

W celu właściwej realizacji projektu Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Ww. projekt nie generuje żadnych przychodów. Stowarzyszenie otrzymuje środki finansowe bezpośrednio na pokrycie kosztów projektu. Środki te są rozdysponowane w odpowiednich proporcjach (w zależności od poniesionych wydatków) na pokrycie kosztów utrzymania punktu informacyjnego, organizacji szkoleń (zakwaterowanie, wyżywienie, koszty podróży, pokrycie kosztów najmu pomieszczeń, wydatki na pokrycie kosztów materiałów szkoleniowych), zakup usług księgowych związanych z realizacją projektów, zakup usług szkoleniowych, wynagrodzenie trenerów i osób zatrudnionych przy realizacji projektów. Wszystkie działania na rzecz uczestników projektu wykonywane są bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy środki z których finansowany jest projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) więc nie ma możliwości zwrotu podatku VAT w trybie ww. rozporządzenia. Odliczenie VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie może odliczyć podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Stowarzyszenie zakupy towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie mają związku z osiąganymi przez Stowarzyszenie przychodami.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzyma realizując przedmiotowy projekt.

Zatem stanowisko Podatnika w przedstawionej sprawie jest prawidłowe. Podatnik nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w zakupach związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl